Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij
In dit topic kunt berichten plaatsen omtrent de techniek van de oude Mercedes-Benz, zowel mechanisch als elektronisch.

Onderwerp: Klusjes aan de W110 200

Re: Klusjes aan de W110 200 10 maanden geleden #103781

Prachtige klus. Mag ik vragen wat je met de benzinemotor gaat doen?

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden, 4 weken geleden #103794

Hoi Rolf,

Ja inderdaad heb ik een 100Ah accu erin gezet. Volgens het boekje was destijds geloof ik een 66Ah standaard, maar met mijn ervaringen vroeger met die diesels in de winter heb iok liever wat stroom over!

De benzinemotor, Rolf weet wellicht wel wat daar mee is gebeurd

Hij is ten goede gekomen aan die eerder voorgestelde witte Heckflosse op de sleutelplek van Rolf.

Morgen maar weer eens een stukje verder gaan rijden.

Groeten, Math

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden, 4 weken geleden #103795

Hoi Math een zwaardere accu start zeker een stuk beter en idd 66Ah vindt ik ook een beetje aan de krappe kant, van de week heb ik in mijn W116 280S een 74Ah accu geplaatst, terwijl een 66Ah volgens het boekje voldoende was.

En ja idd weet ik waar de benzinemotor in komt, deze wordt nadat de hitte achter de rug is in de eerder genoemde witte Heckflosse gelepeld Ik heb 'm gezien, ziet er op het oog goed uit en zijn er bij Retro Rides in Arnhem enorm blij mee.Zo zie je maar weer hoe klein ons landje eigenlijk is

Zal kijken of ik er bij kan zijn wanneer hij in de Heckflosse komt met foto's uiteraard!

Wordt vervolgd!

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 9 maanden, 4 weken geleden Door rolfmercedes.
We willen u bedanken: Zuendfolge

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden, 3 weken geleden #103830

Vandaag even gaan toeren met mijn ouders. We wilden even in het bos wandelen.

Nu herinnerde ik me een foto die ik destijds daar gemaakt heb van mijn 280E/8 toen ik een jaar of 19-20 was.

deze dus:

Nu de 200 Diesel dus maar even gefotografeerd. Helaas had ik de plek niet 100% goed in gedachten, de auto staat 10 m verder, jammer. Nog maar een keer terug gaan dus.

en nog een

We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden, 2 weken geleden #103893

Ik kijk wekelijks op dit forum naar de updates en geniet er van om alle vorderingen van onderhoud/het verhaal te zien. Ik reageer nauwelijks omdat ik niet zo'n 'clubmens' ben
/niet veel toe te voegen heb. Toch ff geluid uit deze hoek. Prachtige foto's en een prachtige wagen en heerlijk informatief zo!

Re: Klusjes aan de W110 200 8 maanden, 4 weken geleden #104031

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Mathieu,

Wederom genieten hoe jij dat allemaal doet. De gehele verhaal lijn ademt persoonlijke herinneringen en verleden mooi hoe je dat alles combineert.

Groet, Arno

Re: Klusjes aan de W110 200 7 maanden geleden #104522

Nog een paar puntjes op de i, de gebruikte Vsnaar die ik op de W110 had gezet is te breed en slijt snel in. De Riem begint dan te slippen als ik het licht inschakel. Dus nu toch maar een passende smallere (10mm) riem gekocht en gemonteerd.

De brede riem was 932 lang en ik dacht wat korter is beter zodat ik meer spanruimte overhoud. Dus eerst een riem van 900 gekocht. Helaas was deze te kort waardoor de dynamo tegen de koelwaterslang kwam. Dus toch maar omgeruild tegen een riem van 925. Die past nu goed.

Ook even 2 plaatmoeren gekocht om de accu vast te zetten (APK punt). Ik had al een passend plaatje gekocht die de voet van de accu vastklemd.

Groeten, Math

Re: Klusjes aan de W110 200 7 maanden geleden #104527

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar moet je nog naar de RDW nu je van een benzinemotor naar diesel bent gegaan of is dat al geregeld?

Re: Klusjes aan de W110 200 2 maanden, 2 weken geleden #105418

Bij de RDW was nog een lastig verhaal. Ik dacht ze van dienst te zijn door een duitse Kraftfahrzeugbrief van een wagen die ik ooit heb gesloopt mee te nemen waar alle gegevens in stonden over de W110 200D met motor OM621 VIII. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse papieren waar bijna niets in staat (4 cylinder en Benzine of diesel).

Een hele hoop gedoe over uit welke auto de ingebouwde dieselmotor nu kwam... Uiteindelijk goedgekomen, maar poe poe.

Verder hing er een drup diesel onder de tank, conclusie brandstoflekkage!
Dat is niet zo, als je de w110 voltankt of je trekt de vulslang er wat te slordig uit dan loopt er wat diesel langs de opening direkt over de tank heen.

Deze dus maar even afgespoten bij het tankstation, kostte met wel een herkeuring

Re: Klusjes aan de W110 200 2 maanden, 2 weken geleden #105434

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
Wat een toestand met die RDW, toen ik met mijn 2.6 bij de RDW was voor invoering op 28 mei 2009, was ik erg blij dat ik er naast stond, anders hadden er mooi verkeerde codes op het kenteken gestaan.

Image019.jpg

Image022.jpg

Re: Klusjes aan de W110 200 2 maanden, 2 weken geleden #105444

Tja, het is in de jaren wel allemaal wat gebruiksvriendelijker geworden bij de RDW maar ditmaal werd het toch ineens even precair...

Maar het is goed gekomen

Intussen ook de onderste koelwaterslang vernieuwd. De oude zwellen op en ik wil niet ineens stil komen te staan met een lekke slang. Ik had dit niet eerder gedaan vanwegde de oplopende kosten, maar ja, om nu voor een slang van 35 euro stil te komen staan.

Ook de stoelbekelding van de rechtervoorstoel beter vast gezet en de deuren aan de linkerkant van binnen schoon gemaakt en behandeld met gekookte lijnolie.

De verstopte ruitesproeier eens goed aangepakt. Nieuwe slangen en vooral het voetpompje uitgebouwd en van binnen schoongespoeld, zat best wat vuil in!

Ook met de nieuwe verstuivers bezig geweest, bericht volgt! (Nu zwemmen met de familie om bij te komen van het carnaval

Re: Klusjes aan de W110 200 2 maanden, 2 weken geleden #105454

Van de week de nieuwe Verstuivers op druk ingesteld en afgeperst. Toevallig vanuit de hier op het forum aangeboden ponton onderdelenverzameling een stel afstelplaatjes voor de verstuivers weten te bemachtigen.

Toch kom je ook al een heel eind met de plaatjes die uit de oude verstuivers komen, vooral al je er een paar extra hebt.

Vuil in oude verstuiver

Alles goed schoonmaken en spoelen, spoelen... er mag geen vuiltje achterblijven.

Vandaag begonnen met de voorgloeispiralen. Er kan koolstof-aanslag vormen in het kanaal van de voorgloeispiraal. Hierdoor kan de Motor ook slechter starten. je kunt het kanaal dan met een 11 mm ruimer schoonmaken. Ik kon er helaas slecht bij, vooral bij cilinder 3 en 4... Wel viel op dat de spiraal van de 2e cilinder er wat gehavend uitzag. Toch een slechte Einspritzduese?

Toch maar meteen de injectoren vervangen dus. Uitgeschroefd met mijn pijpsleutel. Ook meteen in de voorkamers gekeken. De ¨Prallkugel¨ van de 2e cilinder was ook niet meer zo mooi glad. Hier te zien met een lichtje vanuit het gloeispiraal kanaal erop. Ik verwacht dat hij nu met de nieuwe injectoren niet verder beschadigd. (ik heb de betreffende injector even getest, sproeide wat scheef en niet mooi verdeeld).

De Gloeispiralen weer ingebouwd. Je kunt de draad zien zitten in de voorkamer. Ook even getest of ze opgloeien.

Dan de nieuwe verstuivers ingeschroefd met de momentsleutel op 8 mkg en ale leidingen weer aangesloten.

Bij de eerste start natuurlijk wat langer de leidingen weer volpompen en ook veel rook vanwege alle diesel en olie die erin is gelopen. Tijdens de proefrit geen klopgeluiden meer. Geen gedruppel meer dus. Bij de volgende koude start weet ik of er dan ook minder rook is en beter op alle cilinders starten.

Groeten, Math

Laast bewerkt: 2 maanden, 2 weken geleden Door Zuendfolge. Reden: video kwam niet goed
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Klusjes aan de W110 200 2 maanden, 2 weken geleden #105460

geweldig werk weer! Leuk is dat je alles zelf kunt doen als je maar spullen hebt he

Re: Klusjes aan de W110 200 1 maand, 2 weken geleden #105719

Weer even een toen en nu foto proberen te maken.

Helaas heb ik destijds niet zo veel uitgesproken foto´s gemaakt bij herkenbare objecten.. Deze destijds in de Overloonse bossen met mijn 200D Heckflosse van 1966, zal rond 1997 zijn geweest.

En dit weekeinde kwam ik er weer langs met de Rode.

Ik ga de volgende keer eens proberen oude fotoś mee te nemen zodat ik niet uit herinnering de juiste plek en hoek hoef proberen te zoeken.

Groeten Math

Re: Klusjes aan de W110 200 1 maand, 1 week geleden #105736

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
Wat een genot om te volgen weer Mathieu, motor spint als een tevreden kat of tokkelt een Diesel als een blije kip? In ieder geval chapeau voor de reportage en het resultaat.

Groet, Arno

Re: Klusjes aan de W110 200 3 weken, 5 dagen geleden #105841

Het Motortje spon goed. Helaas begon hij een week of 2 geleden ineens veel meer te roken. Echte blauwe olierook, en vooral bij het wegrijden bij het stoplicht.

Bij een benzinemotor denk ik dan meteen aan de klepsteelafdichtingen. Bij een diesel leek me dat wat minder voor de hand liggend. Maar omdat de oude Diesels een onderdruk in het inlaatspruitstuk hebben en een ¨Drosselklep¨ zou het toch kunnen. Ik heb dus maar een set Klepsteelrubbers besteld.

Helaas werd de situatie slechter. Op de terugweg van Vliegveld Keulen/Bonn viel mijn oliedruk weg. Meteen gestopt en olie bijgevuld. Ik zag wel dat er veel olie aan de motor hing en ook met spetters onder de kleppendekselpakking uitkwam.

Het zat zelfs op de achterkant van de auto gespetterd...

Ik moest nog ongeveer 60 km. Olie bijgevuld dus, kleppendeksel beetje vaster aangedraaid en rustig naar huis. Thuisgekomen was de olie alweer op...

Einde rijden met de Benz(en) dus en nu dus maar meteen aan de slag. Ook nog klepsteelrubbers besteld in Eindhoven. Toch weer ongeduldig en ook nog een set gekocht via Marktplaats. Eigenlijk voor een 300 Turbodiesel OM617 maar moet ook passen. Deze dus ook gemonteerd.

Eerst maar wat TL lampen opgehangen onder het afdak, al jaren zie ik hier niets met buiten sleutelen. Nu een verademing!

Het kleppendeksel pakking was inderdaad kapot. Ik had hem beschadigd met mijn pijpsleutel bij het monteren van de nieuwe verstuivers. Toch ging hij nu pas lekken. Misschien toch door wat verhoogde druk vanuit lekke klepsteelafdichtingen?

Vervolgens de Klepstoters uitgebouwd en met de motor op OT de 1e en 4e cilinder aangepakt. In deze stand rusten de kleppen gewoon op de zuiger, ze zakken maar +- 4 mm. Daarna de 2e en 3e.
Ik heb de groene dichtingen op de inlaat gezet. Zo stond et in een boek dat ik heb voor late W124 modellen, zeker weet ik het nog niet of dit zo hoort. Het zal wellicht ook niet heel veel uitmaken.

De klepveren hebben aan de onderzijde wat gele verf erop.

De (uitlaat)afdichting was van een ouder type. Van een andere cilinder zat de afdichting los op de klep toen ik de veer eraf trok. Af deze dus al los zat van de Klepgeleider of dat hij los is gekomen met de veer eraf trekken weet ik niet zeker. Zou wel veel rook kunnen verklaren!

Een paar kleppen hadden wel wat voelbare speling in de geleider, gevoeld misschien 0,5 mm. Ik hoop dat de nieuwe afdichtingen het toch lang houden.
Groen: inlaat, zwart: uitlaat, correct???

De oude Klepsteelrubbers. nr 1 was van een ander type.

Ook nu staat de pakking weer wat open. Misschien draai ik hem toch te vast aan...

Maar: het belangrijkste, geen rook meer (tenminste niet overdreven).

Nu weer aan de slag met de W115.

Groeten Math

Re: Klusjes aan de W110 200 3 weken, 4 dagen geleden #105845

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Dat is weer een fraai stukje sleutelen Math,. Dat gaat een stuk soepeler dan bij mijn W108 destijds.

Als ik je logboek zo volg heb ik de indruk dat een oude diesel wel fijn sleutelt en lekker eenvoudig in elkaar zit. Maar vooral mooi dat de problemen opgelost zijn. Klaar voor weer veel fijne kilometers.

Succes met je W115.

Gr Edwin

Re: Klusjes aan de W110 200 3 weken, 3 dagen geleden #105856

Zo, dan schrik je je wel een ongeluk als de oliedruk wegvalt wat betreft die lekke klepdekselpakking: het lijkt er inderdaad op dat je het deksel net ff een tikkie te hard hebt aangetrokken, dan snijd het deksel dwars door de pakking heen. Wat roken betreft: heb je al een een compressietest gedaan en heb je enig idee of de carterdruk niet te hoog is?

Re: Klusjes aan de W110 200 3 weken, 2 dagen geleden #105872

Hoi Yuri,

Ik heb met de vertuivers wisselen toen snel een compressietest gedaan. De waardes waren aan de lage kant maar de motor was ook koud en ik heb de nippel ook alleen handvast in de voorkamer geschroefd.

Toch denk ik dat de carterdruk niet te hoog is, als ik de ontluchtingsslang lostrek of de oliedop eraf schroef blaast de motor relatief weinig. Minder dan de 220D in elk geval. (bij de OM 621 wel altijd even opletten omdat de ketting onder de vuldop loopt en ook kan spetteren).

De Wagen rookt koud nog fors en nagelt dan ook nog steeds. Warm zie ik geen wolkje rook meer gelukkig!

Groeten Math

Re: Klusjes aan de W110 200 1 week, 2 dagen geleden #105972

Hoi,
Ik zit eraan te denken om de voorkamers uit de OM621 te halen. Misschien zit een kogelstift wat los en ik meende laatst ook te zien dat de ¨Prallkugel¨ van cilinder 2 erg kraterig was.

Vandaag als test de 4 Voorkamers van mijn reserve-kop eruit getrokken. Het gereedschap werkt prima!

De voorkamers zijn echter ook niet fantastisch. De stiften zitten wel goed vast maar de Kogels zien er ook niet heel glad uit. Nog maar even over nadenken wat wijsheid is...

Math

Tijd voor maken pagina: 0.47 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

• Total Users: 544
  • Latest Member: Weri
  • Total Posts: 24.5duizend
  • Total Topics: 1578
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5