Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij
In dit topic kunt berichten plaatsen omtrent de techniek van de oude Mercedes-Benz, zowel mechanisch als elektronisch.

Onderwerp: Klusjes aan de W110 200

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden, 1 week geleden #103406

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Prachtige reportage en gefeliciteerd met de nieuwe APK. Met je W110 voorkamer Diesel zal je in de toekomst heel wat bekijks trekken. Nostalgisch geluid en geur, dat trekt mensen.

Groet, Arno
We willen u bedanken: Zuendfolge

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden, 1 week geleden #103414

Mooie wagen Math en proficiat met de nieuwe APK.Ga je hem nu weer verkopen?

Groet...Rolf

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden, 1 week geleden #103415

Ha ha die Rolf nee dat is niet de bedoeling, ben nog steeds erg blij met de W110 en voel me erg thuis in de auto. Hoewel mijn eerdere 230S vast mooier en beter was VOELT de W110 beter!

Ik mis alleen de dieselmotor zoals in mijn eerste auto. Ik maak me wel zorgen over de toekomst van de diesel in NL. De M121 loopt ook mooi en stil en is snel, maar wanneer ik een diesel hoor gaat mijn hart sneller kloppen. Ik ga ervoor.

Vandaag even het diesel voorfilter schoongemaakt. Dit filter heb ik bij mijn eerste auto vaak schoongemaakt omdat er zand in de tank zat vanwege een zandstraalsessie destijds.

Prachtig dat alles van metaal is en eeuwig bruikbaar

We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden, 1 week geleden #103429

Math,

Een metalen voorfilter, kwestie van reinigen, wel makkelijk.
Heb je dieselmotor al ingebouwd?

gr. Jan

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden geleden #103451

Hoi Jan,

Bijna, gisteravond wel de benzinemotor uitgebouwd. Ik wilde eigenlijk wat voorbereidingen doen maar als je eenmaal begint is het toch zo gebeurd en heb ik de motor er maar uitgehaald.

Het deed wel een beetje pijn, ik ben zondag nog heerlijk met de 200 naar Limburg gereden en de M121 motor snorde prima...

Ik wil nu ook nog de as-steunrubbers vernieuwen en dan de dieselmotor inbouwen.

We willen u bedanken: Nachtuil

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden geleden #103452

Hoi Math,

Dat was nog 1 keer genieten met de benzinemotor.
De herinnering blijft.
Eerst nog de motorsteunen vernieuwen en dan de dieselmotor inbouwen.
Dat gebeurde in die jaren vaak dat de benzinemotor werd vervangen door een dieselmotor.
Jij laat oude tijden herleven om diesel te gaan rijden maar nu om een andere reden.
Het zou kunnen dat het differentieel van een diesel een andere overbrenging heeft dan die
van een benzine uitvoering. Maar met dit differentieel maakt hij minder toeren denk ik bij gelijke snelheid.
Ben benieuwd.
Wil je er rekening mee houden dat de tank vanaf heden gevuld gaat worden met Diesel.

gr. Jan.

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden geleden #103454

Een 200 benzine heeft idd een andere eindoverbrening dan een 200 diesel. De benzine heeft een 4,08 diff en de diesel een 3,92. De diesel draait bij 100 km/h minder toeren dan de benzine door dat langere 3,92 diff.

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden geleden #103460

Hallo Heren,

Inderdaad heeft de benzine een kortere overbrenging. Het verschil is echter niet zo groot dat ik de moeite wil gaan doen om de achteras te vervangen. Bovendien heb ik de 15 inch (Universal) velgen erop, deze typen hadden ook de kortere achteras en iets grotere wielen. (op de foto hierboven zitten trouwens 14 inch winterbanden onder de wagen).

Ik heb de tank goed leeg gereden, het lampje ging direct aan toen ik Venray wegreed dus er zal nu niet veel meer in zitten. Ik weet niet of bij de W110 de tankzeef voor de benzine wat fijner is dan voor de diesel. Even zien of dit problemen geeft. De diesel motorsteunen had ik al probleemloos gemonteerd.

Nou, het meteen even vernieuwen van de As-steun-rubbers leverde even wat kopzorgen op. De linker geharde 8.8 M12 bout brak door roest meteen af...

Kruipolie en moer oplassen (dik 10x geprobeerd) lukte helaas niet.

Dus maar wat goede boren gekocht en aan de slag.

Zelf wat snijolie gemengd door hypoid olie te mengen met afwasmiddel en water. Boutstomp platslaan met pons, centreren en boren met 5 mm (2 boortjes afgebroken voordat het lukte...)

Daarna met 10,5 mm geboord en draad m12x1,5 getapt (fijne draad)

Ook de koppeling van de benzinemotor op de diesel gezet. Deze had ik een jaar geleden of zo vernieuwd. De plaat even goed gericht met een andere versnellingsbak (helaas lag mijn losse prise as bij mijn vader, was wat handiger geweest, nu heb ik met sjouwen van de versnellingsbak onze tomatenplanten in de tuin platgetrapt... ).

Laast bewerkt: 9 maanden geleden Door Zuendfolge.

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden geleden #103462

• CocoW114
  • Aanwezig
  • " Donateur "
Aiaiai Math, leg dat thuis maar eens uit van die arme tomatenplantjes . Daarbij valt de rest van het succesverhaal in het niet.
Maar verder ben je erg goed bezig zeg. Wat een klus.

Gr Edwin

Re: Klusjes aan de W110 200 9 maanden geleden #103466

Dus geen tomatensoep voor de familie maar straks wel een mooie Benz op de oprit
Succes met de klussen!

Groet...Rolf

Re: Klusjes aan de W110 200 8 maanden, 3 weken geleden #103537

Nou, het leek al wel op tomatensoep. jammer voor de tomaatjes, maar ik heb het uitgelegd en de tomatenplantjes tonen zich kranig en richten zich weer wat op gelukkig

Intussen al wat kabels aangesloten en de voorgloeinstallatie gemonteerd. Ik had het gloeioog helaas vernield. Alles zat zo vastgeroest dat ik het niet los kreeg. Mijn vader had er helaas ook geen meer liggen dus maar in de buidel getast en een nieuwe gekocht.

De injectiepomp heeft denk ik een tijdje droog gestaan. De hendel om de motor uit te zetten (regelstang in de pomp) zat vast. Ik heb 5W olie in de pomp geschud en een jerrycan V-power diesel gekocht om het brandstofsysteem en de pomp te vullen. Even door en rondpompen in een potje. Tikje met de kunststof hamer en de stang kwam gelukkig los.

ook het bakeliet boven op het dashboard wat opgeschuurd en gepolijst met Commandant. Ziet er weer beter uit nu.

Re: Klusjes aan de W110 200 8 maanden, 3 weken geleden #103539

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Zo ouwe Dieselaar,...

Heb me weer kostelijk vermaakt met je reportages. En als de Diesel zoals we allen vrezen verboden wordt kan je de M121 weer inbouwen. Het houd je van de straat allemaal. Dat gloeioog noemt men in de volksmond toch de Peperbus?

Succes Math, ik kijk weer uit naar je volgende reportage.

Groet, Arno

Re: Klusjes aan de W110 200 8 maanden, 2 weken geleden #103556

Hoi Arno,
Inderdaad, de peperbus,leuke benaming

De M121 heb ik al verpatst, dus geen weg terug. Dan maar niet in de stad rijden.

Wel jammer, ik zou ook nog wel bereid zijn een Diesel Oxikatalysator in te bouwen. Maar daar is hier in NL nooit enige waarde aan toegekend. In mijn 200TD en 240TD zat er eentje, maar helaas.

Vandaag de dynamo (van de M121) op de OM621 gezet en het blok in de Heckflosse (laten) takelen.

Re: Klusjes aan de W110 200 7 maanden, 4 weken geleden #103759

Hallo samen!

helaas wat tegenslagen met de diesel. Om te beginnen was de startmotor niet goed. Ik dacht dat de W115 startmotor die ik had (van de 240D/ zou passen maar dat is dus niet zo (ander tandwiel). Snel dus een andere gezocht en gemonteerd.

allemaal niet goed

gereviseerde gekocht en gemonteerd

Maar helaas wilde de motor niet starten. Geen diesel naar de injectoren...
Vanalles geprobeerd, starten, spoelen, olie in de pomp, injectiereiniger in de pomp.

Vandaag toch maar de aansluitingen op de pomp eruitgedraaid om bij de plunjers te komen.

Ze blijven zoals verwacht bovenin hangen (ondanks een sterke veer blijven ze hangen wanner de nokkenas in de pompo verder draait)

Met een hamer en doorslag de vastzittende plunjers losgetikt

De 1e en 3e waren het ergste, hier kwam helemaal geen diesel uit. Bleek dat bij deze ook de drukventieltjes vastzaten in de houder, ik moest ze met een tag losmaken. Bij de 1e zat ook de houder van het ventiel andersom (kerf naar boven) en mistte de koperen afdichtring.

morgen maar weer verder

Re: Klusjes aan de W110 200 7 maanden, 4 weken geleden #103764

• wimm
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
goed bezig...respect en lekker werken aan zo.n prachtig dieselblok

gr Wim

Re: Klusjes aan de W110 200 7 maanden, 4 weken geleden #103765

Mooi om te volgen Math!

Als eenmaal de plunjers hun werk gaan doen gaat het niet lang meer duren.
Een diesel uit die tijd doet niet zo moeilijk als ie maar diesel krijgt loopt ie.
Ook al is de motor versleten.
We zijn benieuwd.

gr. Jan

Re: Klusjes aan de W110 200 7 maanden, 4 weken geleden #103767

Hij Loopt!

Nu inderdaad het typeplaatje maar eens aanpassen

Re: Klusjes aan de W110 200 7 maanden, 4 weken geleden #103768

Math,

Van harte gefeliciteerd!
Je hebt hard gewerkt en dan nog onder tropische weeromstandigheden.
Chapot!
In mijn bolhoed zit dezelfde motor en ik kan je verzekeren dat je ervan gaat genieten.
Super! Nou ja, we praten hier over een dieselmotor.
Een Dieselmotor, de voorloper van de beroemde drieliter vijfcilinder Mercedes 240D-3.0. Een nieuwe trend!
Het begin van een nieuw dieseltijdperk!

Gr. Jan.

Re: Klusjes aan de W110 200 7 maanden, 4 weken geleden #103769

Te gek man! Mooi werk!

Re: Klusjes aan de W110 200 7 maanden, 4 weken geleden #103771

Zo Math, dat was nog een rot klusje zeg maar nu staat ze te ronken
Proficiat en veel plezier met de Diesel!!

Vraagje...moet je nu bij de Diesel een sterkere accu plaatsen?

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 7 maanden, 3 weken geleden Door rolfmercedes.
Tijd voor maken pagina: 0.61 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

• Total Users: 527
  • Latest Member: TB230E
  • Total Posts: 24duizend
  • Total Topics: 1539
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0