Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij
In dit topic kunt berichten plaatsen omtrent de techniek van de oude Mercedes-Benz, zowel mechanisch als elektronisch.

Onderwerp: Klusjes aan de W110 200

Re: Klusjes aan de W110 200 1 jaar geleden #102886

Mooi om te zien hoe het vordert.
Ondertussen hoor ik 'm al tokkelen.

gr. Jan

ps. bijgaande foto's zijn van een MB 280SE-3.5 Cabriolet. Deze auto stond nog niet geheel afgebouwd in de showroom van een bekend duits restauratiebedrijf.

Laast bewerkt: 1 jaar geleden Door jbrespecials01. Reden: foto dubbel
We willen u bedanken: jsp

Re: Klusjes aan de W110 200 1 jaar geleden #102895

Ha Jan,

Tja, die zou ik ook wel willen, kan ik meteen de OM621 erin lepelen

Re: Klusjes aan de W110 200 1 jaar geleden #102896

Hallo Math,

Maar in een Ponton kan ook.
In dit model zijn de OM 621 motoren geintroduceerd.
Het is ooit begonnen in 1957 met de OM 621 190D Ponton met 1900cc motorinhoud, ook wel Schmallkühler genoemd. In 1961 kwam de OM 621 Ponton 180DC met grotere tweeliter motorinhoud, ook wel Breitkühler genoemd.
Deze om 621 Dieselmotor kwam later ook in de Heckflosse.
Op bijgaande foto mijn bolhoed met de voor die tijd moderne korteslag OM 621 Dieselmotor. Nog voor de restauratie zo'n 35 jaren geleden. Waaa..rr blijft de tijd?
In principe de voorloper qua bouwwijze van alle dieselmotoren uit de Heckflosse en de W123 modellen incl de vijfcilindermotoren.

We willen u bedanken: 250Petrolgrun, Zuendfolge, rolfmercedes, Nachtuil, jsp

Re: Klusjes aan de W110 200 1 jaar geleden #102936

Hoi Jan,
De vooras ziet er nieuw uit, had je die al opgeknapt?

Doet me denken aan mijn 200D destijds, zal rond 1991 geweest zijn...

Vandaag wilde ik toch ook het oliefilterhuis van de OM621 vervangen. Ik had nog een betere, degene van de auto op de foto hierboven. dat motorblok heb ik nog liggen

Ik had een nieuwe pakking maar toch niet goed opgelet. Deze is van de W115 (OM615) en is niet hetzelfde als voor de OM621. Dus eerst een pakking zoeken of zelf een knippen uit een vel pakkingpapier. Zo deed ik dat vroeger al.

Wel het inlaat- en uitlaatspruitstuk erop gezet. Met een OM615 pakking maar dat past wel. Ik heb ook koperen moeren gebruikt. Even kijken of ik ze met het voorgeschreven moment kan aandraaien, anders toch maar stalen moeren.

Laast bewerkt: 1 jaar geleden Door Zuendfolge.

Re: Klusjes aan de W110 200 1 jaar geleden #102939

Hallo Math,

Klopt, de vorige eigenaar had de vooras al opgeknapt en de remleidingen vervangen.
Verder was ie niet gekomen. Er was nogal wat laswerk aan de bodem van de auto, zoals oa .bij de
langsdragers nieuwe stukken ingelast en stukken in de bodemplaat en plaatwerk onder de achterruit.
Het is allemaal zo lang geleden, maar tot op heden na zoveel jaren gelukkig geen roestproblemen.
Gelukkig staat ie droog binnen.
Ben benieuwd hoe het verder verloopt met het opknappen van jouw OM 621 dieselmotor.
Als ik me niet vergis heeft de koppakking het artikelnr. 621 016 09 20 , maar dit kun je nakijken of
je knipt er zelf 1 uit zoals je zegt. Mijn dieselmotor komt oorspronkelijk uit een L319 en die
heb ik weer moeten ombouwen om 'm in mijn bolhoed te krijgen. Zoals bijv. bij de L319 zit de peilstuk
aan de voorzijde van de motor. dus een carterpan bij moeten zoeken van een bolhoed waar de peilstok
aan de zijkant van de motor zit. In 1987 heb ik tenslotte het gehele draaiende gedeelte van de motor
laten reviseren, koppeling en drukgroep vervangen en sindsdien heb ik in die jaren 170000km er mee gereden zonder problemen.

gr. Jan

ps. Ben een foto tegengekomen in mijn archief van jouw Heckflosse naast een 220S en een zeldzame 300SE
Deze is gemaakt tijdens een clubrit van de toenmalige Mercedes-Benz 170 Club Nederland, de huidige MBCN [Mercedes-Benz Club Nederland] Weet niet meer precies waar en ook niet wanneer de foto gemaakt is, maar volgens mij ruim 25 jaar geleden, waarschijnlijk in het havengebied van rotterdam.

.
We willen u bedanken: Zuendfolge

Re: Klusjes aan de W110 200 1 jaar geleden #102965

Hee jan, dat is grappig
Leuk om te zien dat de auto ook toen al op bijeenkomsten kwam.

Ik heb hem zelf laatst ook teruggevonden op een foto van een heckflosse meeting (in 2009 waarschijnlijk) waar ik met de 230S was. Mijn 230S is de 2e heckflosse op de foto. De 200 staat verderop (6e).

Inmiddels heb ik het oliefilterhuis gemonteerd met een nieuwe pakking van de dealer. De pakking die ik had is denk ik van een bus of zo. Inderdaad is dan soms een en ander toch anders aan die motoren. Ook meteen pakkingen gekocht voor de brandstof opvoerpomp.

Re: Klusjes aan de W110 200 12 maanden geleden #103198

Ik was niet zo tevreden over het gasklephuis dat op de OM621 zat. Veel speling op de asjes (valse lucht!) en mijn schilderwerk met hamerslag bevalt me ook niet zo (helaas vergeten de hendeltjes af te bouwen en mee te sturen voor verzinken).

Nu vond ik toevallig nog een beter huis bij mijn pa in de kast. Deze dus maar even wat opfatsoeneren.

Groeten, Math

Re: Klusjes aan de W110 200 12 maanden geleden #103204

Je bent weer lekker bezig Math, leuk om weer eens in te duiken, zo blijf je technisch een beetje op de hoogte van wat je allemaal aan het doen bent met de gouwe handjes Wanneer kom je al dat moois eens laten zien
Voorlopig blijft het lekker klusweer, wel iets te benauwd

Groet...Rolf

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 4 weken geleden #103244

Nog even een voor-na foto

We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 4 weken geleden #103249

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Zo wat een metamorfose. Prachtig ook hoe de aluminium delen zijn geworden.
Het is haast jammer om dat blok onder de motorkap te stoppen.

Dat wordt nog wel een spannend momentje als het blok in de auto is gelepeld en kan worden gestart.

Gr Edwin

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 4 weken geleden #103263

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Prachtig! Een genot om naar te kijken, je krijgt spontaan zin om een motor uit elkaar te gaan halen als je hier naar kijkt.

Groet, Arno

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 3 weken geleden #103268

Weer interessant leesvoer lijkt wel een nieuwe motor
Succes verder Math!

Groet...Rolf

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 3 weken geleden #103288

Bedankt voor de complimenten. Het is luk werk om dingen mooiere te maken, moet alleen oppassen niet door te schieten...

Gisteren dan toch eindelijk een compleet nieuwe uitlaat besteld voor de 200D (de voorste pijp van de benzine is ander, en de middendemper eigenlijk ook maar dat zal wel loslopen).
Vandaag al binnen!

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 3 weken geleden #103292

Mooi zo'n uitlaat, ongekompliceerd.
die rijd je niet meer lek.

gr. jan.

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 3 weken geleden #103305

Het is geen band hoor Jan maar een uitlaat

Groet...Rolf

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 3 weken geleden #103306

Rolf.

Klopt, heb 't opgezocht in 't woordenboek.
Het moet zijn knalpot!

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 3 weken geleden #103307

die Jan, oké we gaan het topic van Math niet verder vervuilen

Groetjes Rolf

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 3 weken geleden #103313

Knalpijp is ook een goede benaming
Ik hoop dat hij niet blikkerig klinkt, dat had ik ook met de 240D maar dat was wel een erg goedkope knalpijp. Deze van Walker ziet er best redelijk uit.

Ik heb nu ook het goede hoofdoliefilter gekocht bij de dealer. Ik had er 2 NOS (nieuw old stock) gekocht via de duitse club maar deze zijn te groot. Schijnbaar had de vroegere 190Dc W110 een groter filter. Nooit geweten. Dus als iemand zo een auto heeft.

Het oude (en op een plek gescheurde) hoofdfilter weer verwijderd uit het filterhuis

Ook het opgeknapte gasklephuis gemonteerd.

Groeten, Math

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 2 weken geleden #103341

In voorbereiding op de ombouw ook maar even een verse APK gehaald. Hij is weer goed tot 25 juli 2020.

Re: Klusjes aan de W110 200 11 maanden, 2 weken geleden #103343

Math,

Keuren altijd een beetje spannend.
Kleinigheidje niet in orde, moet je weer terug om te repareren, of.. je keurt 'm zelf vooraf.
Dat bespaart tijd.
Binnenkort rij jij Diesel en dat is een zeldzaamheid.
Diesels ouder dan 40 jaar zijn er niet veel denk ik
{en de overheid maar moeilijk doen} En hoe kun je nou je eigen verweren in een discussie als er al
weinig diesels zijn van die leeftijd en ouder. En diesels van vóór 2001 word ook al behoorlijk minder. Dus minder opbrengst voor de schatkist.

Maar jou diesel is weer een verrijking.
Een stuk nostalgie erbij!

gr. Jan.
Laast bewerkt: 11 maanden, 2 weken geleden Door jbrespecials01. Reden: tekst vergeten
We willen u bedanken: Zuendfolge
Tijd voor maken pagina: 0.47 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

• Total Users: 544
  • Latest Member: Weri
  • Total Posts: 24.5duizend
  • Total Topics: 1578
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0