Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij
In dit topic kunt berichten plaatsen omtrent de techniek van de oude Mercedes-Benz, zowel mechanisch als elektronisch.

Onderwerp: Klusjes aan de W110 200

Klusjes aan de W110 200 5 jaren, 1 maand geleden #89835

Hallo, Als ik af en toe wat aan de W110 klus wil ik dat hier wat bijhouden.

Omdat ik meende wat te horen schuren bij het remmen (na wat stilstand) had ik het vermoeden dat de remvoering achter misschien kapot was.
Net dus even een trommel eraf gehaald. Viel alleszins mee. De voering zat er nog op (hoewel op een plek wel wat loslatend). De trommel was in supertoestand, vast recent nog eens uitgedraaid.

Beetje schoongemaakt en alles weer gemonteerd, nu eigenlijk de andere kant nog een keer kijken.

5april2014trommelremLA.jpg

5april2014trommelremLA2.jpg
Laast bewerkt: 3 jaren, 8 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: Type toegevoegd.

Re: Klusjes aan de W110 5 jaren, 1 maand geleden #89845

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Leuk Mathieu,

Worden wel weer leuke verslagen. Kijk er al naar uit.

Groet, Arno

Re: Klusjes aan de W110 5 jaren, 1 maand geleden #89847

Goed bezig weer! En wat blijft het toch gaaf, zo'n fintail!

Re: Klusjes aan de W110 5 jaren, 1 maand geleden #89878

• Citrobenz
Als de voering begint los te laten kun je er beter nieuwe remschoenen op zetten.
Als er een stuk van de voering af breekt en tussen de voering en de trommel komt loop je het risico dat de rem vast loopt.
succes er mee

ps. erg mooie auto

Re: Klusjes aan de W110 5 jaren, 1 maand geleden #89882

Hoi Henk,

Ja daar was ik ook bang voor en ook dat de trommel eventueel zou inlopen.
maar het lijkt allemaal erg mee te vallen.

Toch ga ik nieuwe voeringen laten opklinken (of toch lijmen... even over nadenken) en nieuwe remcylinders erop zetten.

Ik dacht dat ik nog oude remvoeringen had liggen om op te laten werken maar kan ze niet meer vinden. Maar ik heb al een dieselmotor gekocht en daarbij teven een voor- en achteras maar die liggen helemaal achteraan in een schuur en ik kon niet bij de remtrommels. MAar komt allemaal goed, heeft dus ook niet zo'n haast als de andere kant er ook zo uit ziet!

Gr. Math

Re: Klusjes aan de W110 5 jaren, 1 maand geleden #89965

Van het weekeinde ook de andere Trommel eraf gehaald. Blijkt allemaal erg mee te vallen.

Ik zal toch een keer nieuwe remcylinders bestellen (of alleen remcup als ze los te krijgen zijn).
Ik denk dat ik de auto maar weer de weg op breng totdat ik toch de dieselmotor ga inbouwen. Zonde om in de garage te laten staan! Ik heb dus ook toch de olie maar even ververst.

Math
remRA12april2014.jpg

Re: Klusjes aan de W110 3 jaren, 8 maanden geleden #95493

Hallo Allemaal,

Sinds enige tijd merkte ik dat de koppeling van de 200 doorslipte bij gas geven in de 3e en 4e versnelling. Dit was vooral lastig bij het inhalen of accelereren bij het invoegen.
Ik heb er nog een aantal maanden mee door gereden omdat ik geen tijd had om er aan te werken. Goed opletten en goed luisteren dus onder het rijden. Ik had wel al een neiuwe kopplingsplaat, drukgroep, druklager en hardyschijf besteld.

Als je de koppeling teveel laat slippen kan hij in een keer verbranden en werkt helemaal niet meer. Ook kunnen er door de warmte scheurtjes ontstaan in het contactvlak van het vliegwiel.

Ik had deze week nog vakantie dus afgelopen donderdag bij mijn vader op de put de versnellingbak uitgebouwd. Inderdaad was de plaat tot op de klinknagels weggesleten. Ook zat er een scheur in de dunne voering. Met een stofkapje op en een stofzuiger alles schoongemaakt (asbest!) en de rest met een poetslap met remmenreiniger. De nieuwe plaat met een oude prise as gecentreerd en de koppeling weer gemonteerd. De bouten van de nieuwe hardyschijf vastgezet met loctite, ik heb vroeger vaker last gehad van loslopende bouten.

De W110 heeft nog geen zelfstellende koppelig dus nu met de dikkere plaat moest ik het duwstangetje van de kopplingscylinder onder aan de bak flink langer stellen. De koppeling pakt nu erg vroeg, het zal nog wat inlopen anders stel ik hem nog een klein beetje langer als de schroefdraad dat nog toelaat. De koppling "pakt" in elk geval weer super en nu kan ik weer met een gerust hart verdere reizen met de W110 maken.

Math

Re: Klusjes aan de W110 3 jaren, 8 maanden geleden #95503

• CocoW114
  • Aanwezig
  • " Donateur "
Zo dat is een flinke klus. Petje af.
Is de versnelingsbak er af tillen te doen met 2 man of gebruik je dan nog een krik oid.

Gr. Edwin

Re: Klusjes aan de W110 3 jaren, 8 maanden geleden #95508

Hoi Edwin,

De versnellingsbak is wel te tillen, ik deed het vroeger altijd alleen. Dit keer stond mijn pa er toch bij dus hebben we hem samen aangepakt en ook weer erop gestoken.
Zonder centreer as moet je de plaat met een bezemsteel of met de bak zelf centreren, dat is vaak een groter gehannes.

Het was vlot gebeurd, ik ben sochtends naar mijn pa gereden en rond 15 was ik weer op de terugweg (en goede lunch gegeten tussendoor

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 8 maanden geleden #95536

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
Hoi Math,

Dat heb je weer vakkundig gedaan met stofjas en stofkap, inderdaad petje af doe het je niet na. Wel erg leuk om dit soort reportages te bekijken. En wat een verschil als de nieuwe koppeling met drukgroep enz er weer functioneert, dan heb je eer van je werk. Dat is dubbel genieten.

Groet, Arno

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 3 maanden geleden #97374

Zo, nu ineens toch haast gemaakt met de remmen. We gaan deze week 1 dagje naar een hotel in Winterberg en ik wil natuurlijk met de Heckflosse!

De auto trok steeds meer naar links bij het remmen. Snel een hoop spullen besteld bij Marcel kappen en dus meteen aan de slag.

Bleek dat aan de rechterkant een remblok helemaal op was, 1 mm voering nog maar
Wellicht ook een stroeve remzuiger dus. Goed dat ik revisiesetjes had gekocht.

Meeste tijd kost altijd het schoonmaken en verven. Nu had ik niet zoveel tijd dit keer, dus het zuiveren en schilderen wat achterwege gelaten. Wel de klauwen even in hamerslag geschilderd.

Remzuigers achter reviseer ik meestal zelf maar door het tijdgebrek nu maar in de buidel getast en 2 nieuwe gekocht.

Morgen nog een proefrit naar mijn ouders en dan hoop ik dat hij klaar is voor duitsland.

Math

Gedemonteerd

geverfd

beetje kopervet achter op de blokken en met nieuw montagesetje gemonteerd

De oude en de nieuwe remcylinders voor achter. De nieuwe ook even hamerslag zilver gemaakt, wil niet dat ze meteen weer gaan roesten, al zie je daar nik svan natuurlijk..

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 3 maanden geleden #97444

Zo, het dagje Winterberg zit er weer op. Leuk daar, lekker sleeen voor de kleine

De 200 deed het prima, ik verbaas me nog steeds over het vermogen en de soeplesse van de 4 cilinder motor. Deze M121 bevalt me beter dan de M180 in de 230S (mijn vorige heckflosse).

Wel verlang ik nog steeds naar een diesel...

a Propos, ik had op de heenweg toch wel weer een probleempje, de uitlaat raakte lek. Toen ik een afslag nam hoorde ik het ineens duidelijk, geronk! Dus maar even gestopt op een parkeerplaats (voordat de pot er onderuit viel..) en ja hoor, de pijp net voor de achterste demper was gaar en vol gaten

Ik heb de uitlaat maar met een koperdraad vastgebonden zodat hij niet omlaag gaat hangen als de pijp nog verder stuk ging. Mooi raceauto geluid, dat moet ik wel zeggen!

Ik wil nu een nieuwe uitlaat gaan kopen, ik heb dat nog niet gedaan omdat ik een diesel uitlaat wilde kopen, maar volgens mij past die ook wel onder de benzine. Alleen de middendemper is anders (en de vlampijp natuurlijk).

We zullen zien.
Groeten, Math

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 3 maanden geleden #97446

• CocoW114
  • Aanwezig
  • " Donateur "
Mooi die vinnetjes in de sneeuw.
Ik denk dat je met deze auto onderweg wel heel veel bekijks hebt.

Gr. Edwin

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 3 maanden geleden #97519

Oude glorie op de weg houden waarvoor hij bedoeld is rijden onder alle omstandigheden je heb wel lef zeg!Zelf ben ik ook een groot liefhebber van dit model maar ga maar eens een mooie roestvrije zoeken.Ach voorlopig heb ik mijn handen vol aan de wagens welke in mijn bezit zijn en wat dacht je van de kosten? Hou hem mooi Math en veel rijplezier gewenst!

Groet....Rolf (rolfmercedes)
Laast bewerkt: 3 jaren, 3 maanden geleden Door rolfmercedes.

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 3 maanden geleden #97531

Bedankt Rolf, en Edwin,

Ja ik heb al sinds mijn 14e een Heckflosse, en als ik terugkijk, die auto was toen maar 22 jaar oud...leek toen veel ouder

Maar ik rijd er nog steeds graag in

Math

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 3 maanden geleden #97552

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
Heerlijk verslag weer Math en vooral mooie foto's! Het was weer genieten. Dank u!

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 2 maanden geleden #97649

Zo intussen ook een andere uitlaat erop gezet. Tot mijn geluk hing er nog een in de garage van mijn vader

Ik dacht dat die van een W115 was maar na even goed kijken bleek hij van een W110 benzine... waar ik die nou weer ooit van bewaard heb?? maar goed, het was wel even handig.

De oude viel van ellende uit elkaar. Mijn vader wil hem eventueel nog repareren maar ik zie dat niet meer zitten eigenlijk.

In elk geval weer met een redelijk solide uitlaat onderweg

Math

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 2 maanden geleden #97671

• CocoW114
  • Aanwezig
  • " Donateur "
Zuendfolge schreef:

De oude viel van ellende uit elkaar. Mijn vader wil hem eventueel nog repareren maar ik zie dat niet meer zitten eigenlijk.

Math

Wauw als ik die foto zie is het een wonder dat die uitlaat het zo lang heeft volgehouden. Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat de pijp zelf slecht was. Altijd de demper(s). Bij mijn w114 waren de buizen best gaaf.

Leuk dat je vader zo maar een uitlaat heeft liggen. Die schuur moet een echte schatkamer zijn

Gr Edwin

Re: Klusjes aan de W110 200 3 jaren, 2 maanden geleden #97693

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
Mooi verhaal van die uitlaat inderdaad.

Succes met de W110.

Re: Klusjes aan de W110 200 2 jaren, 9 maanden geleden #98697

Zo vorige week heb ik het brandstofslangetje van de tank eens vernieuwd, die lag al maanden in mijn handschoenvak.Het is een vormslangetje dat van dikker (tankpijpje) naar dunner (leiding) gaat. Is niet eens duur bij de dealer (vroeger zat ik altijd moeilijk te doen met te dikke slangen of verloopstukjes...).

In elk geval moest ik daarvoor de tank leegrijden en op de put bij mijn vader, dat lukte vorige week dus.

Ook heb ik meteen de assen doorgesmeerd. 2 nippels bovenop de voorste fusees kunnen alleen doorgesmeerd worden als het wiel eraf s, deze heb ik dus even overgeslagen. 2 andere nippels van het linker voorwiel kreeg ik geen vet doorheen (bovenste draagarm).

Vandaag heb ik eindelijk de winterbanden (123 velgen) weer omgeruild voor de zomerbanden (vredestein op 15 inch Universal velgen). Ook de 2 smeerpunten op de fusees doorgesmeerd en de nippels van de linker bovenste draagarm eruitgedraaid en schoon gemaakt. Na nog een keer proberen zijn ze nu wel doorgesmeerd (beter ook want met onbelastte as).

Even wat kleine roestplekjes bijgeschilderd. olie en koelvloeistof bijgevuld en het stationair toerental een tikje lager ingesteld op de carburateurs.

Rijdt weer heerlijk en met een goed gevoel

Math

Tijd voor maken pagina: 0.52 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

• Total Users: 544
  • Latest Member: Weri
  • Total Posts: 24.5duizend
  • Total Topics: 1578
  • Total Sections: 19