Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij
In dit topic kunt berichten plaatsen omtrent de techniek van de oude Mercedes-Benz, zowel mechanisch als elektronisch.

Onderwerp: Speciaal Gereedschap.

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 9 maanden geleden #98724

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 62
Hazet inbusdop. Gekocht om de bouten van de kop van mijn w108 vast te zetten.
Volgens het werkplaatshandboek heb je 3 verschillende inbussleutels nodig omdat sommige bouten deels verscholen zitten en een gewone inbus er dus niet (recht op) past. Met deze gaat het perfect.



Gr. Edwin
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 10 maanden geleden #101364

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 142
Eindelijk de goede smeernippel voor de W123 deurscharnieren.

De smeernippel.



De smeernippel op de Vetspuit met sleutel 13.



Dit is een seurscharniersmeernippel met in het midden een kogeltje.





Op de smeernippel druk ik een deurscharniersmeernippel. Zo werkt het en nu is het goed.

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 10 maanden geleden #101366

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 142
Goedendag allemaal,

Nu had ik al een hele oude Vetspuit in het engels greasegun jaren geleden van iemand gekregen, echter dat ding zat nog met een restant oud vet.

Dus gisteren nadat ik de Vetspuitnippel gemonteerd had nu ook maar de oude greasegun gedemonteerd en schoongemaakt.

Het was geen overbodige luxe, een combinatie van zwart en geel vet en oud aangekoekt hard geworden vet.

Nu alleen nog nieuw vet halen en het feest kan beginnen. Hier onder de foto's van een schone greasegun. Het was zo'n bende dat ik geen foto's heb van hoe hij er voor uit zag.









Bij mij was de greasegun bus gevult met los vet. Maar via YouTube zag ik dat er patronen bestaan. Dan heb je ook minder rommel als je de greasegun opnieuw moet vullen. Dit ga ik nader onderzoekenof deze hier ook geschikt voor is. Want de rubber zuiger moet wel in het patroon glijden om het vet er uit te drukken.

[video]https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=9f-WR-BeIiI&app=desktop[/video]
Laast bewerkt: 1 jaar, 3 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 10 maanden geleden #101373

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 62
250Petrolgrun schreef:
Eindelijk de goede smeernippel voor de W123 deurscharnieren.

De smeernippel.





Wat een bijzonder mondstuk is dat. Is dat zwarte deel van rubber voor een goede afsluiting?

Gr Edwin

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 10 maanden geleden #101375

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 142
Hoi Edwin,

Nee dat is ook van metaal of ijzer? Als dat van rubber is kan je het palletje niet wegdrukken in de smeernippel van het deurscharnier.


P.S. ik heb een vetpatroon gehaald en dat paste. Veel beter als die bus vullen met los vet.

Groet, Arno
Laast bewerkt: 1 jaar, 10 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 6 maanden geleden #102092

  • Nachtuil
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 5
Ik heb het laatste jaar ook wat speciale gereedschappen gekocht of als geschenk gevraagd. Met kerst en nieuwjaar in aantocht kunt U de familieleden misschien een tip geven. De prijzen zijn tussen 20 en 80 euro. Om te beginnen ook een vetpomp voor de deuren te smeren.



vetpomp voor deurscharnieren


setje om sterretje in ruit te herstellen



brandstofdrukmeter



compressiemeter


vacuummeter


vacuumpompje



verenspanners langs buiten



verenspanners langs binnen



een flitslamp voor de ontsteking af te stellen



een camera om in de cylinders te kijken



een dremeltje om de zekeringskast op te kuisen

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 5 maanden geleden #102143

Hoi Nachtuil,

Mooi gereedschap! Die brandstofdrukmeterset heb ik ook, toen voor de 500SE W126 gekocht (K-jetronik).

Vacuummeter wil ik ook nog een keer kopen. Veel plezier ermee!

Math

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 4 maanden geleden #102254

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 142
Mooie aanwinst Nachtuil, daar kan je mee voorruit.

Veel plezier er mee, groet Arno

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 3 maanden geleden #102566

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 142
Zojuist een leuk pakketje bezorgd,..

Ik zat maandag wat op de website van Conrad te kijken en in eens kwam ik de Ölabsaugpumpe tegen.

Slang in de oliepijlstokbuis het carter in, de andere slang in een jerrycan of wat anders,.. De Klemmen op de accuplaatsen en zuig het carter met de oude motorolie maar leeg.

Als test.

Wanneer het apparaat geen olie meer opzuigt, ga ik nog wel de carterplug uitdraaien om te kijken of het wel alle olie opzuigt en wat er nog uit komt. Dat word dan weer een leuke reportage.

Groet, Arno



Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 3 maanden geleden #102568

Arno,

Klinkt interessant.
Maar wat is het voordeel hiervan?

gr. Hans

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 3 maanden geleden #102570

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 142
Hoi Hans het voordeel is:
  • Je de wagen niet hoeft op te krikken.
  • Bij de W201 de bodemplaat niet hoeft te verwijderen.
  • De carteplug niet hoeft los te draaien.
  • Geen gemors met olie in een opvangbak.
  • Direct een slang in een oude olie verpakking of anders wat je kan afvoeren.

Het scheelt niet alleen een hoop werk maar ook een hoop rommel om de oude olie over te gieten van uit de opvangbak naar de jerrycan waar in je de oude olie afsluit om af te voeren.

Groet, Arno

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 3 maanden geleden #102571

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 62
250Petrolgrun schreef:

Het scheelt niet alleen een hoop werk maar ook een hoop rommel om de oude olie over te gieten van uit de opvangbak naar de jerrycan waar in je de oude olie afsluit om af te voeren.

Vooral dat is een groot voordeel. Op de een of andere manier belandt er toch altijd een deel op de vloer. Ik ben erg benieuwd naar je ervaring.

Gr Edwin

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 2 maanden geleden #102726

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 142
Beste OBC leden,

Zoals te lezen in mijn logboek van de W123 250 de olie wissel gedaan. Met veel plezier de pomp uitgepakt en aan de klus begonnen. Eerst de beschrijving gelezen de olie mag niet warmer zijn dan 30 graden Celcius, dus even laten afkoelen.

Zoals op het filmpje te zien, zuigt het apparaat voor geen meter. Zonde van het geld dus!



Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 2 maanden geleden #102727

  • wimm
  • Afwezig
  • Junior Boarder
  • Berichten: 72
Waardeloos...dus.....

jammer, van de diepte investering....

gr wim
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 2 maanden geleden #102728

het is een gelijkstroommotor, probeer eens met plus en min verwisselt

het kan ook nog helpen een beetje olie in de pomp te spuiten.
vloeistofpompen zijn vaak slecht in lucht zuigen.

was je motorolie wel op temperatuur, het ziet er erg dik uit

hoop dat mijn tips werken www.oudebenzclub.nl/components/com_kunen...s/emoticons/wink.png
Laast bewerkt: 1 jaar, 2 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: Spatie bij de link toegevoegd.
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 2 maanden geleden #102729

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 142
Hallo Nico,

Pompje is geen gelijkstroom als je de polen verwisseld zuigt ie via de andere kant. Zo heb ik ook de olie weer terug in het Carter geblazen wat al in de slang zat. Zoals te lezen in mijn bericht mocht de olie niet warmer zijn dan 30 graden Celsius.

Het is gewoon niks,...
Laast bewerkt: 1 jaar, 2 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 2 maanden geleden #102730

jammer,maar dat gaat het toch retour Conrad

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 2 maanden geleden #102731

  • Herman250
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 5
Hoi Arno,

Als de olie kouder dan 30gr is, dan is het haast niet te verpompen. Zie onderstaande foto voor mijn oplossing, dit gebruiken ze veel bij boten. Ik pomp het witte vat onder vacuüm, doe de slang in het carter en trek vervolgens met het vacuüm het carter leeg. Uiteraard nadat ik de olie warm heb gereden. Werkt perfect!

Gr Herman


We willen u bedanken: 250Petrolgrun, jsp

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 2 maanden geleden #102734

Wat er aan mankeert zal altijd wel een vraag blijven Arno.Weet wel dat vroeger bij bemande pompen op verzoek de olie uit het carter werd gehaald,hoe? weet ik niet, waarschijnlijk net zoals Herman schrijft onder vacuüm.Waardeloos als iets niet doet waarvoor hij gemaakt is, hij maakt een hoop herrie en kost je zowat een halve accu retour Conrad!!

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 1 jaar, 2 maanden geleden Door rolfmercedes.
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Speciaal Gereedschap. 1 jaar, 2 maanden geleden #102744

  • EveCe
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 1
Ik heb precies zo'n zelfde soort goedkope pomp gekocht.
Zeker geen top kwaliteit en niet stil ... maar doet wel wat ie moet doen, mits:
- olie moet handwarm zijn anders is tie veels te stroperig
- olieopvang laag plaatsen zodat er hevelwerking ontstaat
- na gebruik spoelen met diesel (dat pompt ie als een speer - want dun vloeibaar)
- na gebruik slangen goed schoonmaken

Pompje verpompt 6 liter in ca. 20 minuten.
Daar kan je accu prima tegen.

Leg wel voldoende lappen /.keukenpapier klaar want het wordt al snel een grote rotzooi:woohoo:

Groet, succes, Edo.
Tijd voor maken pagina: 0.47 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

  • Total Users: 544
  • Latest Member: Weri
  • Total Posts: 24.5duizend
  • Total Topics: 1578
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0
  • Yesterday Open: 0
  • Today Answer: 5
  • Yesterday Answer: 1