Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij
In dit topic kunt berichten plaatsen omtrent de techniek van de oude Mercedes-Benz, zowel mechanisch als elektronisch.

Onderwerp: Speciaal Gereedschap.

Re: Speciaal Gereedschap. 3 jaren, 3 maanden geleden #97523

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Hoi Rolf,

De w109 is, op een paar zaken na, technisch gelijk aan de w108 dus dat moet passen.
Lekt jouw pomp ook?

Gr. Edwin
We willen u bedanken: rolfmercedes, jsp

Re: Speciaal Gereedschap. 3 jaren, 3 maanden geleden #97549

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
CocoW114 schreef:
Originele trekker voor de poelie van de stuurbekrachtigingspomp van de w108 en w114 (en waarschijnlijk ook heel veel andere types).

Gr. Edwin

Hoi Edwin,

Mooi stukje gereedschap weer. Krijg je de poelie er nu wel af?

Re: Speciaal Gereedschap. 3 jaren geleden #98139

Deze week iets zeer speciaal op de kop getikt!
Een origineel zeer compleet Bosch injectie test koffer van 12/1979 kunnen kopen.
Het stond geadverteerd onder curiosa, en de verkoper wist niet wat het was.

Hij was er aan gekomen bij het opkopen van een lot materiaal. Heb het kunnen kopen voor 80€ een echt buitenkansje. Ze staan op ebay te koop voor het 10 voudige en deze set lijkt ongebruikt en zeer compleet.

Laast bewerkt: 2 jaren, 11 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: Tekst boven de foto gezet en lege foto links verwijderd.
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Speciaal Gereedschap. 3 jaren geleden #98143

Hoi Edwin,

Sorry voor de late reactie, ik zat wat topic's door te spitten en zag jouw vraag voorbij komen.Inderdaad is mijn stuurhuis eigenlijk ook aan revisie toe en lekt wat olie, heb er zolang een toevoeging ingedaan om het een beetje te stoppen.Het is een lapmiddel dat weet ik, beter is een revisie maar het hele stuurhuis eruit halen is een rot klus.We zullen zien nog bedankt voor je info.

Groet Rolf

Re: Speciaal Gereedschap. 3 jaren geleden #98145

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Hoi Rolf,

ik neem aan dat je de stuurpomp bedoelt want daar is de trekker voor bedoeld. Als de pomp alleen via de as lekt kan je volstaan met alleen de oliekering te vervangen (hoewel ik zelf altijd liever alle rubbertjes vervang). Ik denk dat de pomp er dan niet af hoeft. Alleen de poelie verwijderen, keerring vervangen en klaar.

Gr Edwin

Re: Speciaal Gereedschap. 3 jaren geleden #98150

Hoi Edwin,

Je hebt gelijk ik gooi 2 zaken door elkaar.Bij mij lekt het stuurhuis en dat heeft niks met de pomp te maken(Gelukkig lekt de pomp niet)is het stuurhuis eruit halen een rot klus?ik heb helaas geen werkplaats boek.Misschien beter dit te laten doen en een ruil stuurhuis te laten plaatsen?Ik heb op korte termijn helaas geen sleutelruimte meer tot mijn beschikking Zie jouw reactie wel weer

Groet Rolf;)
Laast bewerkt: 3 jaren geleden Door rolfmercedes.

Re: Speciaal Gereedschap. 3 jaren geleden #98160

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Het wordt wel wat off topic maar vervangen is een paar uurtjes werk. Is heel goed zelf te doen hoor.
Kijk hier maar. Wimm heeft ook een erg duidelijke rapportage van zijn w123 gemaakt.
Ik wil tzt als mn w108 rijdt wel een keer helpen.

Gr. Edwin
We willen u bedanken: rolfmercedes

Re: Speciaal Gereedschap. 3 jaren geleden #98165

Ja dat topic kan ik me herinneren over de revisie v/h stuurhuis.Het stuurhuis verhaal hoort hier eigenlijk niet thuis, maar van het een komt het ander dat gaat zo.Leuk dat je bereidt bent me bij te staan, we komen er nog wel op terug tzt, ik kan rijden moet alleen het niveau in de gaten houden.De beide luchtbalgen achter heb ik reeds vervangen en de wagen blijft weer keurig op hoogte(maar dit terzijde).
Succes met de W108

Groet Rolf
Laast bewerkt: 3 jaren geleden Door rolfmercedes.

Re: Speciaal Gereedschap. 3 jaren geleden #98176

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Starmen schreef:

Zo dat is een mooi setje voor een hele mooie prijs. Meet je hiermee de inspuitdruk?

Gr. Edwin

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98350

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
Beste OBC leden,

Ook ik heb weer wat gekocht. Dit keer een speciaal stuk gereeds voor de W123.

De W123 is de laatste Mercedes-Benz met smeernippels die zitten bij de deurscharnieren.

Volgens de automaterialen zaak moet deze speciaal voor de W123 zijn.

De smeernippel voor op de vetspuit!

Op deze foto het deurscharnier van mijn W123 250.

Met de spuit smeer je de pen in het scharnier, waardoor deze niet uitslijt met het hangen van de deuren in het scharnier.

Deursmeren.jpg
Laast bewerkt: 2 jaren, 11 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98362

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Hoi Arno,

die kop heb ik nog nooit gezien. Mooi ding. Kan je eens een foto van de voorkant maken hier ben ik wel benieuwd naar. Die valt over de nippel heen denk ik?

Zelf gebruik ik deze. Ik dacht dat deze speciaal voor deurnippels was. Niet dus. Ooit eens gekregen van een goede vriend. Je moet deze wel heel goed en recht op de nippel duwen anders zit het vet overal behalve daar waar het moet

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98366

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
Ha Edwin,

Ik ben 'm even gaan pakken. Hij zat nog nieuw in de verpakking.

Het artikelnummer en de maat staan er bij op het kaartje.

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98379

Ik heb een vetspuit gekocht daar zat zo'n kop al op, je drukt hem over het uiteinde van de rechte en haakse smeernippels zodat het vet niet in je gezicht spuit.Het is wel even trekken aan de vetspuit om de kop weer van de nippel af te krijgen.Indien interesse kan ik wel een foto van de vetspuit maken?

Groet,

Rolf

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98417

Hoi Arno,

Ik denk dat dat toch niet de goede nippel is voor de deurscharnieren. Zoals Edwin al zei, daar is een spitse nippel voor.
Op de W123 zijn de deuren trouwens de enige smeerpunten helaas

Groeten,
Math

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98420

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Zuendfolge schreef:
Op de W123 zijn de deuren trouwens de enige smeerpunten helaas

Waarom helaas Math? Smeren is nu niet echt een leuk klusje. Toch?

Gr. Edwin

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98432

Kleppen stellen m130

Ik heb een kraaienpoot van 16mm gekocht. De twee nokjes aan het uiteinde van de kraaienpoot komen te vervallen,

Ik ben begonnen met het demonteren van het kleppendeksel en vervolgens begonnen met veilen van de kraaienpoot.

Voor het idee heb ik een gewone steeksleutel 17 op de bewerkte kraaienpoot gelegd zodat het verschil te zien is. (hij ligt er niet helemaal recht op)

Het verschil is niet groot, maar deze sleutel past nu exact zonder speling. Soms was het wel lastig om de kraaienpoot er op te krijgen omdat de passing zo strak was. Dit had als resultaat dat er geen enkele stelmoer beschadigd is geraakt en alles gewoon verdraaid kon worden! Kortom, echt een aanrader als je je kleppen wil stellen

Enkele foto's van het proces:

Alles weer dicht:

Kortom: Je hebt die dure originele kleppensleutel niet perse nodig.

Niet om reclame voor het bedrijf waar ik de kraaienpoot vandaan heb, maar puur voor mensen die dit ook willen proberen staat hier wat ik heb gebruikt:

1x kraaienpoot 16 mm € 10,47
www.tools2go.nl/10273233/38-kraaienpoot-sleutel-16-mm

1x verlengstuk met de maat: 3/8e (ik heb twee korte gebruikt, maar een lange voldoet prima)

1x Ratel of T stuk maat: 3/8e

1x platte veil

1x Bankschroef
We willen u bedanken: jsp

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98433

Als je 17 nodig hebt, waarom koop je dan 16 en gaat vijlen?
Groet Nico

Ps, je hebt wel €2,57 uitgespaard
Laast bewerkt: 2 jaren, 11 maanden geleden Door nico meininger. Reden: Aanvulling

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98437

Je kan met deze set systeem druk en een lek opsporen.
Er zit ook een co stelsleutel in, maar moet je hem aan de machine hangen.
Groet

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98438

nico meininger schreef:
Als je 17 nodig hebt, waarom koop je dan 16 en gaat vijlen?
Groet Nico

Ps, je hebt wel €2,57 uitgespaard

De stelmoeren zijn kleiner dan 17mm. Als je hier met een sleutel van 17mm op gaat kun je ze makkelijk beschadigen doordat de sleutel over de stelmoer kan schieten. Volgens mij is zo'n moer 16,7 mm. Door een maat kleiner te pakken en dit exact op maat te veilen kun je een exact passende sleutel maken en voorkom je schade. Deze moeren kunnen namelijk erg vast zitten dus is het fijn wanneer je kracht moet zetten je een exact passende sleutel hebt.
Laast bewerkt: 2 jaren, 11 maanden geleden Door groove_champion.

Re: Speciaal Gereedschap. 2 jaren, 11 maanden geleden #98445

• Bix
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hoi daar,

Op de foto zie ik dat je een ratel op je sleutel hebt staan...
Zelf gebruik ik liever, op advies van een profi, en omdat het inderdaad fijner werkt, een wring-ijzer.
Dit omdat je dan van 2 kanten evenveel kracht kunt zetten en de sleutel niet zo snel van die gladde bout schiet.

Wou ik ff delen.
Groet, Bix.
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Tijd voor maken pagina: 0.76 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

• Total Users: 544
  • Latest Member: Weri
  • Total Posts: 24.5duizend
  • Total Topics: 1578