Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Spanningsregelaar vervangen W116 450SE
(1 bekijken) (1) Gast
In dit topic kunt berichten plaatsen omtrent de techniek van de oude Mercedes-Benz, zowel mechanisch als elektronisch.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Spanningsregelaar vervangen W116 450SE

Spanningsregelaar vervangen W116 450SE 2 weken, 3 dagen geleden #105405

• reusrf
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hallo,
Graag zou ik willen weten of iemand een handleiding heeft die uitlegt hoe je een spanningsregelaar op de dynamo kan vervangen. Betreft een W116 450SE uit 1974.

Alvast bedankt voor de reactie!

Groet,
Bob

Re: Spanningsregelaar vervangen W116 450SE 2 weken, 3 dagen geleden #105408

Hallo Bob,

Als ik mijn niet vergis dan zit deze met twee kleine schroefjes achterop de dynamo gemonteerd. Is (meestal) een zwart rechthoekige doosje van ongeveer 50x25x30mm (LxBxH) waarin ook de koolborstels gemonteerd zijn. Schroefjes losdraaien, dan komt normaal gesproken de spanningsregelaar al los. De achterkant licht naar het midden van de dynamo toe kantelen (anders breek je de koolborstels) en dan voorzichtig de regelaar uitnemen. Het kantelen gebeurt vaak al wanneer je de schroefjes losdraait / verwijderd. De drukveren van de koolborstels zorgen daarvoor.

Monteren in omgekeerde volgorde. Ik zou wel even kijken hoe de collector (waar de koolborstels overheen lopen) er aan toe is. Deze moet vlak zijn.

Succes, Pieter

Re: Spanningsregelaar vervangen W116 450SE 2 weken geleden #105437

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Beste Bob,

Ik heb een stukje kepoieerd uit het logboek van mijn W123 250 veel anders dan dit zal het niet zijn.

Succes, Arno

De spanningsregelaar.

Op de spanningsregelaar zitten koolborstels die zorgen dat de dynamo voldoende stroom levert aan accu en motor. De zorgt er voor dat er geladen kan worden en verbruikt. Als de koolborstels op zijn dan doet de Oude Benz het niet meer. Let wel op dat iedere Oude Benz een ander nummer heeft, dit heeft met diverse zaken te maken, van memorisatie t/m elektrische opties.

De spanningsregelaar stond bij mij op het lijstje PREVENTIEF! Nu blijkt achteraf dat ik er net op tijd bij was, tijdens de vakantie had dit zomaar de boosdoener kunnen zijn van "pech onder weg".

De oude spanningsregelaar word hier uit de dynamo gehaald.

En sneuvelt er een boutje omdat, dit na 30 jaar, wel eens heel erg vast kan gaan zitten. Nieuwe d'r op dus.

Hier is goed het verschil te zien van de oude en de nieuwe met de versleten koolborstels.

We willen u bedanken: Nachtuil
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.25 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

• Total Users: 527
  • Latest Member: TB230E
  • Total Posts: 24duizend
  • Total Topics: 1539