Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Kachel niet meer te regelen.
(1 bekijken) (1) Gast
In dit topic kunt berichten plaatsen omtrent de techniek van de oude Mercedes-Benz, zowel mechanisch als elektronisch.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Kachel niet meer te regelen.

Kachel niet meer te regelen. 3 weken, 4 dagen geleden #105363

• Huub
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hallo mede Benz liefhebbers,
Gisteren een flink stuk gereden met mijn w116 s uit 78.
Kon ik mijn kachel niet meer regelen.
Hij blijft maar volop warmte geven ongeacht de stand.
Wat voor mankement zou dit kunnen zijn, en hoe op te lossen.
Ja, ik weet het ramen open maar dat bedoeling niet lolbroeken.
Wie weet raad?

Re: Kachel niet meer te regelen. 3 weken, 4 dagen geleden #105364

Waarschijnlijk is de bediening van de kachelkraan niet in orde. Deze wordt met vacuüm aangestuurd. Als de bedieningschuiven in de wagen niet meer geheel in de koud stand kunnen worden geschoven zal de kraan niet meer geheel sluiten.

Dat niet meer geheel in de koud stand komen van de bedieningshandeltjes kan komen door klemmende kleppen. Zie hier voor meer informatie:

www.oudebenzclub.nl/forum/oude-mercedes-...1-kachelrevisie-w116
Laast bewerkt: 3 weken, 4 dagen geleden Door wassermann.

Re: Kachel niet meer te regelen. 3 weken, 3 dagen geleden #105367

• Huub
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Bedankt Wassermann, maar echt blij ben ik niet
Het word dus een hele klus om de kachel te demonteren. .
Ik ben dus wel van plan om het zelf te doen en zal goed opletten wat de relais betreft. Een gewaarschuwd man ...............
Maar hoe kom ik aan de benodigde warmte bestendige foam?
I
Laast bewerkt: 3 weken, 3 dagen geleden Door Huub.

Re: Kachel niet meer te regelen. 3 weken, 3 dagen geleden #105368

Voor je de boel uit elkaar haalt eerst goed kijken of de kachelkraan open en dicht gaat. Je kunt dat zien: motorkap open en de kraan zit links naast de rembekrachtiger tegen het schutbord. Met een lopende motor laat je een hulpje in de auto de verwarming van warm naar koud zetten. Zowel de linker als de rechter schuif. En die schuifjes moeten dus helemaal naar beneden kunnen, anders wordt de vacuümschakelaar niet bediend.

Foam heb ik besteld bij de ventilatieshop.nl geloof ik.

Het is een bere klus (2 dagen werk) maar je kunt het zelf. De dealer hier rekende 1800 euro en had respect dat ik het zelf aandurfde, want bij hun was er maar één monteur die nog wist hoe het zat...
We willen u bedanken: Huub

Re: Kachel niet meer te regelen. 3 weken, 3 dagen geleden #105371

• Huub
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hoe ouder de auto hoe minder monteurs met ervaring. Ook al moeten ze langer doorwerken en is de VUT niet meer.
Maar van de week zal ik eens gaan kijken en hou je op de hoogte. Zelf ben ik niet iemand die een blok uit elkaar haal of onder de auto kruip, maar dit soort klussen durf ik dan wel aan te beginnen.
We willen u bedanken: jsp

Re: Kachel niet meer te regelen. 3 weken, 1 dag geleden #105385

• Brendos
  • Afwezig
  • " Donateur "
Hoi Huub,

Bij mijn W201 heb ik ook een probleem met de kachel bediening gehad. Kon ik ook niet meer regelen. Heb toen niet heel het dash board los hoeven halen. Alleen het gedeelte waar de draaiknoppen voor de verwarming zitten. Er was een deel van de regelschuif van het kachelhuis afgebroken. En daarom kon ik niets meer regelen. De knoppen draaiden wel maar de klep van het kachelhuis bleef vol open staan. Werd ook behoorlijk warm, ook al was het euvel maar aan 1 kant van het kachelhuis.

Op zich had ik het vrij snel uit elkaar en heb toen gelukkig dit kunnen repareren. Er hoefde niet een nieuw kachelhuis in.

Wellicht is er ook zoiets bij jou aan de hand. Heel veel succes in ieder geval met het zoeken naar de oorzaak.

Mvg, Brendos

Re: Kachel niet meer te regelen. 1 week geleden #105482

• Huub
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Met dit slechte weer heb ik nog niet veel zin gehad om de kachel te gaan repareren.
Wel heb ik de kachelkraan nagekeken en die werkt goed, ook hetklepje sluit goed.
Maar hoe kan het dan, dat het toch warm word inde auto ?
Als de kachelkraan goed afsluit gaat er toch helemaal geen warmte naar de kachel?

Re: Kachel niet meer te regelen. 6 dagen, 1 uur geleden #105506

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Beste Huub,

Waarschijnlijk zijn de rubbers in de kachelkraan vergaan en komt er koelvloeistof langs de rubbers. Op deze manier sluit de kachelkraan dus niet meer goed af.

Dit is mijn logische gedachten wat ik zo even kan bedenken. Nieuwe kachelkraan is waarschijnlijk de enige oplossing op die van sloop exemplaren wellicht ook allemaal versleten zijn. Het is immers oud spul. Als een nieuwe kachelkraan nog leverbaar is zal je daar diep voor in de buidel moeten tasten.

Succes, Arno
Laast bewerkt: 6 dagen, 1 uur geleden Door 250Petrolgrun.
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.29 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

• Total Users: 527
  • Latest Member: TB230E
  • Total Posts: 24duizend
  • Total Topics: 1539