Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto
(1 bekijken) (1) Gast
In het topic projecten kunt u berichten plaatsen over de werkzaamheden aan uw oude Mercedes-Benz, van reparatie tot restauratie.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 1 maand geleden #104287

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Tjee, ik heb maar weer eens ingelogd en dit bleek inmiddels alweer ruim 3,5 jaar geleden. Tussen neus en lippen toch wel wat gedaan in die periode maar iet echt veel. Vooral tijdgebrek is hier debet aan..

Maar goed, het koelprobleem is opgelost, niet geheel zonder problemen. Uiteindelijk moest ik toch ook de waterpomp vervangen alsmede alle koelslangen en een komplete radiateur restauratie. Het motorblok heb ik een flink aantal keer volledig doorgespoeld en daarna van nieuwe koelvloeistof voorzien.
Er zit een nieuw koelblok in de radiateur. De oliekoeler was nog in prima staat dus die gewoon weer in gebruik.

NOOT: Volgens degene die mijn radiateur heeft gerestaureerd komt het blauwe residu voornamelijk door een slechte aardkabel verbinding met de carrosserie en treed hierdoor een elektolietische werking op in de koelvloeistof. Ik stond hier aanvankelijk wat cynisch tegenover maar bij controle (meten is weten) bleek mijn verbinding inderdaad niet optimaal.
Een andere oorzaak kan zijn het bijvullen met een andere koelvloeistof.

Ook nog een probleem opgelost:

Door een kapotte schakelaar op de (automatische) versnellingsbak kon de auto in alle schakelstanden starten.. voordat je daar dan weer achter bent.. enfin, losgehaald, opengemaakt en overhaald. Werkt weer als een zonnetje. Ik kan nu alleen weer in parkeer en neutraalstand starten.
Oja, De versnellingsindicator heb ik ook uit elkaar gehad om de draad te vervangen die de schakelstand indicatie verzorgd; doet het weer. En toen het dashboard en de klok eruit lagen heb ik ook de speedometerkabel maar vervangen. (De teller schokte heel erg)

En nu verder:
Op dit moment ben ik bezig het remsysteem te restaureren en daarna is de ophanging aan de beurt.
Nieuwe banden zitten er al op. Na de remmen komt de ophanging. Daarin zit vooral de uitdaging de hydraulische midden compensatieveer die lekt en waardoor de achterkant doorhangt. Ik wil er dan ook meteen taxiveren inzetten om dit probleem in de toekomst te voorkomen.
wordt (zeeeer langzaam) vervolgd...

Hier nog wat plaatjes.

nieuw koelblok:

Versnellingsbakschakelaar:

Auto van achteren met daarnaast mijn vrouw's projectje (off topic)

Luchtfiltertje opgeknapt

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 1 maand geleden #104288

• Zuendfolge
  • Afwezig
  • Expert Boarder
Hoi Peter,

Prachtige auto met fijne motor!

Wat betreft de lekke Hydraulische ¨veer¨, het zogenaamde Boge-Bein, Ik zou beginnen met alleen de horizontale compensatieveer te plaatsen. Deze is er ook in versterkte uitvoering.

Een auto die te hoog staat achter is ook niet mooi.

Hier hetzelfde verhaal destijds bij mijn 230S.

Als ik me nioet vergis heb ik trouwens nog zo´n compensatieveer compleet met houder en rubber liggen, ik zal eens kijken.

Groeten, Math

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 1 maand geleden #104293

Dat moet zeker een tijd geleden zijn want ik kan me niet herinneren dat ik je ooit op het forum heb gezien
Wat een mooie car heb je zeg, zelf heb ik ooit een W 109 300SEL 3.5 gehad en veel plezier aan beleefd maar, dito problemen gehad met de luchtvering

Succes met het herstel.

Groet...Rolf

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 1 maand geleden #104298

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hi Math,
Hartstikke bedankt voor je tip. Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit zo'n compensatieveer gezien en dat lijkt me een prima oplossing. Ik heb er wel eens wat over gelezen waarbij de discussie al snel verwaaide naar het al of niet goed zijn voor de rijeigenschappen maar met een lekkende Bogebein wil het toch ook niet lijkt me.
Bedoel je overigens dat met een versterkte veer het doorzakken weg is? Het wordt nl veroorzaakt door een gasinstallatie..
Mocht je die veer kunnen vinden dan houd ik me aanbevolen!
groeten Peter

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 1 maand geleden #104299

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hi Rolf,
Nou, aangenaam kennis te maken dan!
Ivm met mijn werk (ik zit bijna altijd in het buitenland) ben ik idd niet superactief op het forum en idem met het werk aan mijn auto. Maar dat neemt niet het plezier weg dat ik er aan beleef wanneer ik er wel de tijd voor heb.
Tja die vering is een naar probleem maar zal ongetwijfeld opgelost worden. Ik heb helaas geen brug maar met de tip van Math ga ik ook eens kijken.
Heb jij indertijd die problemen kunnen verhelpen met die vering? En zo ja, hoe?
Groet, Peter

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 4 weken, 1 dag geleden #104312

• Zuendfolge
  • Afwezig
  • Expert Boarder
Hoi Peter,

Een Bogebein schijnt het uitveren bij remmen wat tegen te gaan of zo waardoor de wegligging wat beter is (en houdst de wagen op niveau natuurlijk als hij werkt). De 230S en de W108 hadden af fabriek een Bogebein. Ze zijn te reviseren, ik geloof bij ZF in duitsland (kosten +- 700 euro dacht ik).

De veer zat op alle W110 en W111 en de W113 SL.

Ik heb een houder gevonden, mijn vader kijkt nog in de garage voor een veer.

Groeten, Math

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 4 weken, 1 dag geleden #104315

Ha Peter,

Ook aangenaam kennis te maken

De W109 300SEL 3.5 heb ik inmiddels niet meer en is verkocht aan een liefhebber in Frankrijk.
Ik heb de koper alle papieren meegegeven van wat er zoal aan de wagen is verbetert en dat was best veel.
Vooral de luchtvering was nou niet wat je zou kunnen noemen optimaal, er zijn door mijzelf nieuwe balgen ondergezet(enorme rot klus)en via via diverse luchtventielen laten reviseren, wat erg veel eurootjes heeft gekost.Alle grote en kleine rubber slangen vernieuwd, ringetjes ect ect.

Hierna kwam de wagen in no time weer op alle hoogte standen zo als dat hoort en de druk bleef enkele weken onveranderd.Heb verder met veel plezier in de wagen gereden met nog wat ontsteking problemen tussendoor totdat ik het tijd vond voor wat anders.
Heb nog een tijd contact met de koper gehad, hij had veel plezier met de wagen, totdat hij meldde dat de wagen niet meer omhoog kwam, bleek de voorraad tank van het lucht kapot te zijn.
Hierna niks meer van hem gehoord.

Heel verhaal, op dit moment rijdt ik een W116 280S van 1978, een hele andere wagen met andere problemen (lees mijn topic erop na)zit ook met een kop revisie binnenkort en wat er daarna nog wel weer om de hoek komt kijken, tja je blijft bezig met zo'n hobby, je bent nooit klaar toch?

Succes met jouw probleem.

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 4 weken, 1 dag geleden Door rolfmercedes.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 2 weken, 5 dagen geleden #104395

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Hoi Peter,

Fijn dat je weer wat tijd voor de hobby hebt gevonden. Ben het maar weer even helemaal terug gaan lezen. Komt tijd komt raad, en jij komt er wel. Ben benieuwd naar je volgende avonturen.

Groet, Arno

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 2 weken, 5 dagen geleden #104398

• CocoW114
  • Afwezig
  • Gold Boarder
Hoi Peter,

ik heb ook je topic opnieuw doorgelezen en daarbij kwam ik deze filmpjes tegen. Ik vroeg me af hoe het is afgelopen met de zoektocht naar dit tikkende geluid? Was het de fan of toch iets anders?

Gr Edwin

[/quote]De herrie wordt veroorzaakt door de fan die teveel speling op zijn as heeft...

[video]http://youtu.be/cTIPJouwxOw[/video]

[video]http://youtu.be/sP7Y6Wywgxs[/video][/quote]
Laast bewerkt: 2 weken, 5 dagen geleden Door CocoW114.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 2 weken, 5 dagen geleden #104400

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Dankjewel Arnold!

Ik ben nu met remmen bezig waarvan akte..
Maar ja, eerdaags weer een paar maanden werken maar ik hoop hem APK klaar te hebben voor die tijd.

Groeten Peter

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 2 weken, 5 dagen geleden #104401

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hi Edwin,

Tja die herrie werd idd veroorzaakt door de fan. Inmiddels vervangen evenals de hub (het bimetaaltje was weg en de fan wilde niet reduceren bij hoger toerental). Ik ben er wel al achter dat je van een auto met deze leeftijdalles wel een keer in je handen moet hebben gehad.

Groeten Peter

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 2 weken, 5 dagen geleden #104402

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
De laatste loodjes met het remsysteem, de hoofdremcilinder vervangen, 1 remklauw, nieuwe schijven,remblokken,leidingen en in 2 remklauwen nieuwe cilinders, o-ringen en manchetten. Ook de parkeerrem vernieuwd en nu wachten op onderdelen voor de laatste remklauw omdat ik dacht dat dat niet nodig zou zijn. Wel dus!

Dat de remklauwen zo vast zaten heeft te maken met roest en dat is weer veroorzaakt door het lange stilstaan zonder de remvloeistof te vervangen. Deze is nl hygroscopisch en het water zakt gelijk door naar het onderste punt: de remmen.

Maar met alles nieuw en/of overhaald geeft dit toch ook wel weer een beter gevoel, bovendien rijdt de auto nu een stuk sneller .

Op de foto de nieuwe parkeerrem geinstalleerd.

Om de remschoentjes vast te zetten met de veertjes heb ik een dopje 5mm voor de helft weggeslepen en dat werkt perfect, erin drukken en 90° draaien en andersom om eruit te halen.

Met een tang lukte het niet..
Laast bewerkt: 2 weken, 5 dagen geleden Door peter.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 2 weken, 5 dagen geleden #104405

Remmen vooral trommelremmen eruuug leuke klusjes tja destijds gebruikten de monteurs(denk ik) speciaal gereedschap(is dat zo?) maaaar dat hebben wij natuurlijk niet.

Peter dat heb je weer mooi opgelost met een dopje, creatief hoor en dat remt weer zoals het hoort

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 2 weken, 5 dagen geleden Door rolfmercedes.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 2 weken, 5 dagen geleden #104407

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Tja, toen ik tijdens een proefritje de pakkingen uit de hoofdremcilinder blies, had ik wel de gedachte: "laat ik hier eens wat aan gaan doen"

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 dagen, 23 uren geleden #104519

• Zuendfolge
  • Afwezig
  • Expert Boarder
Hallo Peter,

Helaas kan ik de veer voorlopig niet terugvinden...

Ze zijn echter ook te koop op de website van Marcel Kappen.

Groeten, Math
We willen u bedanken: peter

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 1 dag, 21 uren geleden #104542

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Toch heel fijn dat je moeite hebt genomen Math! in ieder geval bedankt. Het lijkt erop dat ik de originele kan inruilen voor een gerestaureerde (met bijbetaling natuurlijk) maar dat laat ik nog even hangen want voorlopig weer tot de kerst in het buitenland.
vgr Peter
Laast bewerkt: 1 dag, 21 uren geleden Door peter. Reden: taalfouten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.66 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

• Total Users: 510
  • Latest Member: Annejan