Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto
(1 bekijken) (1) Gast
In het topic projecten kunt u berichten plaatsen over de werkzaamheden aan uw oude Mercedes-Benz, van reparatie tot restauratie.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto

Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 4 jaren geleden #91946

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Zoals gezegd in het voorstellingsgedeelte: mijn MB is een veeeeeel te lang durend project geworden maar met nieuwe energie nu het motortje aan de praat!
In het kort: Kleppen verbrand, in de garage gezet, besloten uit elkaar te halen, geen tijd om hem in elkaar te zetten (of ieder ander excuus dat hiervoor gebruikt wordt ),in elkaar gezet zonder hem gestart te krijgen, in stalling gezet, garagebox gehuurd, eindelijk gestart..

Helaas alleen op gas omdat er 3 van de 5 injectoren zwaar lekken maar liep erg snel warm, wilde niet ontluchten en nu ben ik bezig de waterpomp eraf te halen, zo'n beetje het enige onderdeel dat ik niet in mijn vingers heb gehad...

Enfin, nog lang niet af dus want ik moet overmorgen weer aan het werk (2 maanden buitenland) en heb dus geen gelegenheid om het deze keer af te maken.

Maar foto's zeggen meer, ik hou zelf ook nogal van plaatjes.

20140926-_PSC5056.jpg

20071121-Thuis_November_December_0061.jpg

20071120-Thuis_November_December_0065.jpg

20071107-Thuis_November_December_0084.jpg

20071124-Thuis_November_December_0051.jpg

20140926-_PSC5062.jpg
Laast bewerkt: 4 jaren geleden Door 250Petrolgrun. Reden: Foto's ingevoegd.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 4 jaren geleden #91948

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Goedemorgen Peter,

Dit is leuk wakker worden! Met bewondering gelezen en bekeken. Wat ziet dat M116 blok er prachtig uit zeg. Nu maar aan de slag in het buitenland en als je terug bent lezen we je vorderingen wel weer.

Prachtig als je dit zelf kunt, daar heb ik altijd veel respect voor.

P.S. Ik heb de foto's voor je ingevoegd. Als je het bestand hebt geladen staat daarnaast nog het knopje invoegen. Klik met de cursor waar je de foto wilt hebben en dan op invoegen klikken.

Groet, Arno

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 4 jaren geleden #91950

• Robin-H
  • Afwezig
  • " Donateur "
Wow! Dat blok ziet er weer fris uit zeg. Goed bezig geweest! Het moge dan lang geduurd hebben, het resultaat mag er vast en zeker zijn. Een oplopende temperatuur.. tsja dat kan van alles zijn natuurlijk. Weet je zeker dat de thermostaat niet dicht blijft staan?
We willen u bedanken: peter

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 4 jaren geleden #91952

• W108W115
Kijk dat ziet er tof uit. Ik zal het zeker blijven volgen. Binnenkort ook maar eens het project starten

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 4 jaren geleden #91954

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Ha bedankt hoor! Nee termostaat is in orde maar pomp maakt herrie . Misschien lagers of er zit iets in...geen idee. Maar goed het verhaal wordt vervolgd in december.
Laast bewerkt: 4 jaren geleden Door peter.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 4 jaren geleden #91956

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Even kijken of dit werkt...
Luisteren is ook leuk
De herrie wordt veroorzaakt door de fan die teveel speling op zijn as heeft...

[video]http://youtu.be/cTIPJouwxOw[/video]

[video]http://youtu.be/sP7Y6Wywgxs[/video]

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94543

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hoi iedereen,

Bwaaahh, eindelijk weer eens tijd voor mijn "project". Druk in de weer met (nog steeds) mijn koelprobleem. Waterpomp er maar weer eens afgehaald. Het vervangen daarvan is geen probleem maar lost mi niets op. Ik ben iets vreemds tegengekomen en misschien dat iemand hier iets van af weet: in het blok zitten 2 boringren voor de koeling. Ik heb het blok gespoeld met water in de hoop er achter te komen waarom er geen goede circulatie is en het blijkt dat ik alleen het rechter gat kan spoelen (het komt er dan boven uit) maar het linker gat is compleet geblokkeerd. Nu heb ik geprobeerd een flowdiagram voor koelwater door deze motor (116.098) te vinden maar ben zover niet geslaagd. Morgen ben ik van plan in ieder geval het inlaatspruitstuk er af te halen in de hoop wat te vinden maar worst case scenario haal ik het hele blok maar weer uit elkaar...Jammer want hij liep net lekker .
Anyway, ik sta open voor suggesties!

Zie hier beneden ook een fotootje van de "gaten".

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94550

• CocoW114
  • Afwezig
  • Gold Boarder
Hoi Peter,

ik heb een stroomschema gevonden maar helemaal duidelijk vind ik het niet. Dat het water er boven uit komt klopt iig wel.

Ik vermoed dat het ene gat voor het ene cilinderblok is en het tweede voor de andere kant

Stroomt je radiator wel goed door?

Gr. Edwin

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94552

• Pieter1967
  • Afwezig
  • Junior Boarder
Hallo Peter.

Allereerst, ik heb eenzelfde type auto en ken dit probleem niet. Wat ik zelf wel een keer tegengekomen ben bij mijn huidige project (W123-300TD) is uitgekristalliseerde antivries.
Deze wagen had ook meerdere jaren stil gestaan en was zonder problemen in de stalling gezet. Toen ik deze er na een aantal jaren uit haalde en startte leek er op het eerste moment niets aan de hand. Echter, de motor liep toen warm. Na een lange zoektocht op een gegeven moment besloten om de waterpomp te demonteren en op het eerste gezicht leek alles in orde. Dat klopte ook wat betreft de pomp. Het klopte NIET wat betreft de koelvloeistof (of antivries). Hierin zaten brokken. N.a.v deze bevinding het blok meerdere malen inwendig gereinigd met een soda oplossing. Onvoorstelbaar hoeveel brokken en een geleiachtige substantie eruit kwamen. Na reiniging alles weer gemonteerd, systeem gevuld met kant en klare koelvloeistof en het probleem was opgelost.
Dit probleem schijnt voor te komen wanneer men antivries aanmaakt met gewoon leidingwater en niet met gedemineraliseerd of gedestilleerd water heb ik mij laten vertellen maar daar weet ik het fijne niet van.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes met je wagen.

Gr, Pieter

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94555

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hoi Edwin, Bedankt voor je reactie!
Radiator stroomt goed door maar wel wat blauwige antivries smurrie gevonden.
Morgen hoop ik een endoscoop te krijgen en dan zal ik proberen wat te zien...
Pomp is in orde, vicokoppeling werkt, thermostaat werkt, slangen strome goed door, het lijkt echt in het blok te zitten...
Ik had hetzelfde diagrammetje gevonden maar niet voor mijn motor (v8 3.5 en 116.098). Hieronder aangehecht met de bloknummers erbij, misschien heeft iemand anders er wat aan.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94556

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hoi Pieter, bedankt voor je reactie en wat je zegt kan voor mijn auto ook wel eens het geval zijn!

Uit het inlaatspruitstuk kwam ook een dikke blauwe substantie en antivries heeft er zeker ingezeten dus wie weet.
Zoals ik ook al zei tegen Edwin, ik ga eens proberen te kijken met de endoscoop voordat ik het blok uit elkaar haal...
Misschien kan ik er wel een fotootje van plaatsen!
Mag ik je nog wel vragen hoe je het blok gespoeld hebt met soda?
Heb je het eerst uit elkaar gehaald of gespoeld met het blok nog gemonteerd? (want dan moet de motor draaien en dat doe ik liever niet nu ik weet dat er geen circulatie is)
Enfin, hier ben ik dus nog wel even mee bezig.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94557

• Pieter1967
  • Afwezig
  • Junior Boarder
Hallo Peter,

Geen slecht idee, een endoscoop. Wordt je zeer waarschijnlijk wel wat wijzer mee / door. Ik heb mijn blok (5cil, 3Liter diesel) toen als volgt door gespoeld: waterpomp verwijdert en allereerst met een gewone waterslang alle waterkanalen doorgespoeld, natuurlijk met de kachelkraan open. er kwam toen al behoorlijk veel geleiachtige substantie uit. Toen ik zeker wist dat alle kanalen op waren (was visueel te controleren)het systeem afgevuld met water en soda en de motor warm laten lopen. Vervolgens systeem afgetapt, vloeistof gefilterd en opnieuw in de motor gedaan. Dit heb ik zo'n 4x gedaan. Na de laatste keer afgetapt te hebben eerst systeem gevuld met alleen water, warm laten lopen en voorzichtig een proefritje gemaakt. Toen een wat langere rit met snelweg. Alles was goed. Systeem afgetapt en opnieuw gevuld met koelvloeistof. Probleem opgelost.

Succes, Pieter.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94558

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Bedankt hoor Pieter, ik laat wel weten hoe eea zich ontwikkeld, ik ga ermee aan de slag!

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94566

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hoi Pieter,
Even een kleine update: Het was dus inderdaad uitgekristaliseerde antivries...
Toch het inlaatspruitstuk er af en zie daar; de boosdoener!
Ik ga het spruitstuk doorspoelen met hogedruk en het blok heb ik zo goed en zo kwaad als het ging doorgeprikt met een trekveer en door laten lopen met de tuinslang...

Daarna weer alles in elkaar zetten en hopelijk kan ik dan met een soda spoelbeurt beginnen!
Ik laat het wel weer even weten!

Zo zag het eruit....

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94568

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Leuk om deze tread te lezen, met hulp van lid Pieter1967 komt peter er wel!

Top mannen, ik blijf dit volgen! Perfecte detail foto's ook.

Groet, Arno

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94571

• Robin-H
  • Afwezig
  • " Donateur "
Geweldig! Wat een troep is dat spul zeg, bah... En dan toevallig gisteren nog bij de dealer het volgende te horen gekregen: "Nee, dat gedemineraliseerde water is alleen voor accu's. Wij vullen het ook gewoon met kraanwater bij."

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94574

• CocoW114
  • Afwezig
  • Gold Boarder
Zo dat ziet er inderdaad heftig uit.

Ik dacht eigenlijk dat de koppen er af waren geweest ivm verbrande kleppen.

Zelf heb ik mij blok gespoeld met een middel Bardahl

flush

Er kwam toen ontzettend veel kalk en roest uit.

Gr Edwin
Laast bewerkt: 3 jaren, 5 maanden geleden Door CocoW114.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94577

• Pieter1967
  • Afwezig
  • Junior Boarder
Goedemorgen Peter,

Goed om te lezen én te zien dat je het probleem gevonden hebt. Goed schoonmaken is nu het devies maar dat gaat wel lukken denk ik. En, wanneer je het eindresultaat na de sodamethode niet vertrouwd kun je altijd kun je altijd nog een specifiek middel als Bardahl Flush proberen, zoals Coco schrijft.

Succes met het vervolg van deze operatie, wij lezen het wel weer.

@Robin-H: ik weet dat in het verleden, met de oude antivries soorten, ook dat deze met gewoon kraanwater aangemaakt werd. Dat werd bij ons op de boerderij ook zo uitgevoerd, zeker als er een correctie op de vorstveiligheid moest worden gedaan. Ikzelf had, voor mijn probleempje met de W123-300TD, nog nooit het uitkristalliseren van deze (oudere) antivries meegemaakt. Ik persoonlijk denk dat de samenstelling van de antivries, wellicht door milieueisen e.d, is verandert en dat een mogelijke gevolg hiervan het uitkristalliseren zou kunnen zijn. Dit zou dan weer te voorkomen zijn door het aanmaken met gedemineraliseerd water naar ik heb vernomen. Wellicht dat, door het ontbreken van deze mineralen, aanmaken met gedemineraliseerd water, het uitkristalliseren van de huidige antivriessoorten verhindert. Gedemineraliseerd water is immers gewoon water maar zonder alle mineralen e.d.

Verder denk ik dat in dit verhaal in het bijzonder, en wellicht wel in het algemeen, moet worden meegenomen dat de auto's in beide situaties langere tijd hebben stilgestaan waardoor de circulatie van het koelsysteem stilstond. Wellicht ook een oorzaak?

P.S. dit zijn mijn persoonlijke gedachten en ervaringen. Wellicht dat andere leden hier ook ervaringen mee hebben. Ik zal eens een poging wagen om het e.e.a. duidelijk te krijgen m.b.t. antivries en gewoon kraanwater. Kijken wat hieruit komt.

Groeten, Pieter

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 5 maanden geleden #94578

• Pieter1967
  • Afwezig
  • Junior Boarder
Goedemorgen Heren,

Ik heb even snel enig zoekwerk op het internet gedaan en ben op het volgende gestuit (www.utb.nl/nl/page/279). Hieruit blijkt dat de samenstelling van antivries wel degelijk is verandert met als gevolg dat deze kan veranderen van vloeistof in gel met verstopping van koelkanalen als gevolg.

En nog een paar artikelen www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/...happenkoelmiddel.pdf
vorige.nrc.nl/redactie/Economie/Producten/46.html

Er zal vast nog wel meer te vinden zijn maar dit verklaart al wel een hoop.

Groeten, Pieter.

Re: Restauratie MB W108 280SE uit 1971 3.5 auto 3 jaren, 4 maanden geleden #94625

• peter
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hoi Pieter,
Bedankt voor je input. Artikeltje gelezen maar niet veel wijzer geworden, het komt er dus op neer dat welk product je ook gebruikt, er altijd wel weer nadelen zijn...
Anyway, intussen heb ik het inlaatmanifold en het waterpompje weer teruggesleuteld en de motor koelt een stuk beter nu. Ik had echter de accu in deze tijd aan de lader gehangen, kompleet voorbij gaand aan het feit dat mijn lader uit het stenen tijdperk dateert ( net als de auto ) met als gevolg een overgeladen en dus onherstelbaar beschadigde accu. Enfin, vervangen voor een nieuwe en maar meteen een moderne druppellader erbij.
Maar goed, weer een stapje dichterbij...Het volgende probleem is nu het afstellen van het stuurpookje van de automaat, er zit teveel speling in en bovendien is de auto te starten in iedere versnelling! Kortom, dat wordt weer op de grond liggen
Hieronder nog even een fotootje gemaakt vlak voor het terugbouwen van het inlaatspruitstuk.

We willen u bedanken: 250Petrolgrun
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.66 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

• Total Users: 510
  • Latest Member: Annejan
  • Total Posts: 23.4duizend