Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto
(1 bekijken) (1) Gast
In het topic projecten kunt u berichten plaatsen over de werkzaamheden aan uw oude Mercedes-Benz, van reparatie tot restauratie.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto

S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto 2 maanden, 3 weken geleden #105842

Ha allen,

Naar aanleiding van mijn nieuwe aanwinst (www.oudebenzclub.nl/forum/logboek--showr...edes-s123-280te-1980)
hier een stukje over de dingen die ik aan wil pakken aan de auto. Er is een lijstje met dingen maar eerst eens bij het begin beginnen.

Bij aankoop viel het me op dat de motor van de kachel niet werkte. Eenmaal thuis bleek dat de zekering door was! Ik heb de zekering vervangen en bij het aandoen van het contact hoorde ik wat bewegen de kleppen, echter knalde hij er weer uit.
Op het bedieningspaneel heb ik de blazer in de uitstand gezet en wederom eens geprobeerd(dit had ik in eerste instantie moeten doen) met een nieuwe zekering maar helaas ook zonder resultaat.
Vervolgens heb ik onder het dashboard de stekker van de blazermotor losgehaald en wederom geprobeerd met een nieuwe zekering om uit te sluiten of de motor kortsluiting maakte. Helaas knalde ook hier de zekering er uit na enige momenten bij het aanzetten van het contact. Conclusie: De blazermotor is niet het euvel...

Wie o wie kan mij vertellen wat er allemaal is aangesloten op Zekering 8 van de w123 met automatische klimaatregeling,? Is hier eventueel een schema van te vinden, zodat ik kan herleiden door te meten waar het aan ligt?

Laast bewerkt: 1 maand geleden Door groove_champion. Reden: Andere titel

Re: S123 To do list: 2 maanden, 3 weken geleden #105851

Ik ben inmiddels aan een schema gekomen van de s123 met climate control. Op het schema heb ik de lijn getekend waar zekering 8 allemaal aan verbonden zou moeten zitten.

(groot formaat: live.staticflickr.com/65535/47662670502_05f307bf46_o.jpg)

Deze onderdelen zouden de boosdoeners kunnen zijn:
19 Electronische schakeleenheid voor blazer motor
28 Relais airco compressor (code numer 12)
4 Bedieningspaneel met druktoetsen

Mijn vermoedens zijn denk ik het relais van de airco compressor omdat ik de blazer motor even heb horen draaien en zelfs als hij losgekoppeld is slaat de zekering door. Uiteraard kan het ook de schakeleenheid zijn van de motor. Echter uitsluitsel weet ik pas wanneer ik ga beginnen met doormeten.
Laast bewerkt: 2 maanden, 3 weken geleden Door groove_champion.

Re: S123 To do list: 2 maanden, 2 weken geleden #105882

• Nachtuil
  • Afwezig
  • " Donateur "
Om niet telkens een zekering kapot te doen is het beter dat je op de plaats van de zekering een (kop)lamp aansluit. Zolang de lamp brand is de kortsluiting aanwezig en zo kun je wat afkoppelen tot de lamp uitgaat.
We willen u bedanken: CocoW114

Re: S123 To do list: 2 maanden, 2 weken geleden #105900

Tnx voor de tip! Ik heb heel veel van deze zekeringen liggen, dus ik zou nog even vooruit kunnen haha. Dit was puur om even wat grote lijnen uit te pluizen waar het aan kan liggen.

Ik heb het volgende gedaan:
Ik heb gekeken of het lag aan de module voor de blazermotor(19) en het relais van de aircocompressor (28) door het los te koppelen. Waneer ik op het bedieningspaneel een van de knoppen indruk slaat de zekering door. Helaas ligt het dus niet aan beide componenten....
Dan moet het probleem hem vrees ik zitten in de module met de druktoetsen. Binnenkort ga ik deze module openmaken om te kijken of er iets geks te zien is dat voor kortsluiting zorgt.

Module voor de motor(19) losgekoppeld

Leuke bestelling kwam binnen:
Nieuwe gasveren voor de achterklep
nieuwe ruitenwissers
Oliefilter
Luchtfilter
Hydraulische olie
Nieuwe termostaat

Re: S123 To do list: 2 maanden, 2 weken geleden #105904

• GerardM
  • Afwezig
  • Fresh Boarder

Nog even over die zekeringen, heb je geen schema aan de binnenkant van de zekeringkast zitten ?

Groet,

Gerard
+>> MB 280TE 1981 +++ MB L508DG 1987 NL Ex-Ambu +++ Qualität ist kein Zufall

Re: S123 To do list: 2 maanden, 1 week geleden #105950

Hi Gerard,

die kaart heb ik inderdaad aan de binnenkant van het deksel van de zekeringkast zitten.

Ik ben inmiddels weer iets verder met meten. Ik heb een torpedozekering omgebouwd tot testzekering met de tip om een koplamp te gebruiken

Wat me opviel waren meerdere dingen:
1. de kachelmotor begon te draaien door het bedienen van de knoppen. (hierbij lichte de lamp verbonden met de testzekering lichtjes op)
2. Een zoomend geluid komende uit een relais onder de motorkap. Nadat ik dit relais loskoppelde ging de testlamp onder de motorkap minder fel branden.
(Hier zat het relais op dat een zoomend geluid maakte)

Ik heb de kachelmotor losgehaald en bekeken, dit leek allemaal in orde, echter wil ik nog meten hoeveel ampere deze motor trekt. Ik heb deze kachelmotor vervangen door een achterlampje van een w124 om te testen hoe het systeem zou reageren met een lichte verbruiker. Dit leek in principe goed te werken zonder dat de testlamp onder de motorkap heel fel ging branden.
(De kachelmotor)

Door de ruit de lamp op de zekering die gaat branden bij sluiting. Onder het dashboardkastje de controle lamp die gaat branden wanneer de ventilatormotor aan zou gaan.

Vervolgens heb ik de bedieningsunit doorgemeten, hier was helaas ook niks te vinden wat leek te duiden op kortsluiting of een doorgebrand onderdeel.

Ik heb tot nu toe nog niet echt een oplossingsrichting. 1. Meten hoeveel ampere de kachelmotor trekt en 2. zien te achterhalen waar het het relais onder de motorkap zit op aangesloten zit en wat de kortsluiting veroorzaakt.
Tips zijn altijd welkom.

Wat leukere updates:

De nieuwe uitlaat met de voorpijpen is binnen

4x plastic binnenkuipen voor in de wielkasten van Klokkerholm

Laast bewerkt: 2 maanden, 1 week geleden Door groove_champion.

Re: S123 To do list: 2 maanden geleden #105978

Kleine update:
De kachel werkt weer als vanouds. De kortsluiting werd gek genoeg veroorzaakt door corrosie in de bedrading van een relais.

Nu alles weer is hersteld werkt alles zoals het hoort op alle standen:

Vrijdag gaat hij naar de RDW om de auto weer in te voeren in Nederland.
Laast bewerkt: 2 maanden geleden Door groove_champion.

Re: S123 To do list: 2 maanden geleden #105985

Afgelopen vrijdag ben ik met de auto naar de RDW geweerst voor de herinvoering in Nederland

Buiten stond nog een w108 te wachten op keuring

Re: S123 To do list: 1 maand, 4 weken geleden #105988

En?geen opmerkingen?

Groet... Rolf

Re: S123 To do list: 1 maand, 3 weken geleden #105997

Alleen dat het een leuke auto was ! Er zit apk op tot 31-07-2019. Binnenkort de boel even klaarmaken voor een nieuwe keuring

Re: S123 To do list: 1 maand, 2 weken geleden #106036

De auto heeft nu eindelijk het kenteken erop zitten!

Binnenkort een complete nieuwe uitlaat monteren en de auto eens goed wassen
Laast bewerkt: 1 maand, 2 weken geleden Door groove_champion.

Re: S123 To do list: 1 maand, 1 week geleden #106107

Gister heb ik samen met mijn vriendin de uitlaat vervangen van de s123. Ik was even vergeten hoe lastig een dubbele pijp in elkaar schuiven was Leuk klusje om te doen!

De oude uitlaat nog gemonteerd onder de auto

De nieuwe uitlaatdelen alvast in de zink gespoten om ze langer te kunnen conserveren

Demontage van de uitlaat

Uitlaat onder de auto vandaan gehaald

De nieuwe uitlaat gemonteerd onder de auto

Korte timelapse van het proces:
Laast bewerkt: 1 maand geleden Door groove_champion.

Re: S123 To do list: 1 maand, 1 week geleden #106109

Van het weekend heb ik de auto overigens eindelijk gewassen:lol:

Gelijk even een ritje door Duitsland gemaaktB)

Re: S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto 1 maand geleden #106152

Vorige week heb ik een setje velgen opgehaald voor de s123 met wieldoppen. Stiekem vind ik dit toch mooier staan onder de Mercedes dan de kroonkurk velgen die er nu onder staan (alhoewel de Kroonkurk velgen ook heel mooi staan)
Wat vinden jullie? De kroonkurk velgen er onder of de stalen velgen met doppen?

Laast bewerkt: 1 maand geleden Door groove_champion.

Re: S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto 1 maand geleden #106154

Hallo Champion,

Beide is mooi vind ik, het is wel een wezenlijk verschil.
Het blijft toch persoonlijk.

gr. Jan.

Re: S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto 1 maand geleden #106165

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Stalen velgen met de wieldoppen.

Gr Edwin
We willen u bedanken: denman1710

Re: S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto 2 weken, 5 dagen geleden #106235

@ Edwin en jan: Ik denk dat de stalen velgen met wieldoppen er inderdaad onder gaan

Van het weekend weer wezen toeren met de s123, dit keer de fietsen mee.

Geheel onverwacht kwam ik op een sloperij een s123 station tegen uit ik gok midden jaren 80! Hij leek redelijk compleet, echter wat ik er uit wilde halen was stuk of er al uit helaas. Hij stond er al een redelijke tijd gok ik zo!

Er was ook een w115 te vinden met brandschade

Re: S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto 2 weken, 5 dagen geleden #106236

Hmm, die W115 is volgens mij dezelfde kleur als mijn Heckflosse en met Wieldoppen in de goede kleur

Leuk zo een sloperij, prachtig vind ik dat.

Groeten Math

Re: S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto 2 weken, 5 dagen geleden #106237

Leuk dat boompje waar voorheen
de ster zat.
Waar is die sloperij?

Groet Rolf

Re: S123 280TE 1980 Kleine klusjes aan de auto 2 weken, 5 dagen geleden #106238

Prachtig die velgen, terug naar het origineel.

Groet.... Rolf
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 1.09 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

• Total Users: 554
  • Latest Member: pjotter1968
  • Total Posts: 24.7duizend
  • Total Topics: 1607