Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz?
(1 bekijken) (1) Gast
In het gedeelte "Algemeen" kunt u diverse zaken plaatsen die betrekking hebben op het merk Mercedes-Benz, wat niet in een ander topic onderdeel past.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz?

Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 4 jaren, 11 maanden geleden #90654

• Bix
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Beste allemaal,

Mijn banden worden wat minder na 8 jaar en 50.000 km. Beetje glad, beetje hard, beetje poreus.
Nu weet ik precies wat er onder kan en mag maar ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen met diverse merken en maten.

Vooraf:
De W114 W115 staat standaard op 175/80 R14.
Behalve de 280'ers en alle 'lange'-modellen, die staan op 185/80 R14.
( Bron: Rohde&Koch )

Kijk op: www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Daar kun je berekenen wat allemaal wel of niet teveel afwijkt van de standaard. Alles dat binnen een kleine 5% afwijking zit wordt over het algemeen niet moeilijk over gedaan.
Let wel: Bij een grotere bandomtrek daalt je toerental maar neemt de acceleratie af.
Bij lagere toeren heb je minder lawaai en minder verbruik maar we praten over zeer marginale verschillen.

Mijn 250 coupe staat nu op Vredestein Classic Sprint 185/80.
Dat is officieel een zomerband. Die banden zijn mij goed bevallen.
Maar er is zoveel meer: Hankook, Toyo, Michelin, Conti, Barum, Maxxis, Kleber.
Ik denk aan Pirelli Chrono 195/70 R14 91T
of aan Vredestein Sprint Classic 195/70 R14 91V.
WhiteWall vind ik wel mooi maar op mijn witte auto toont het niet.

Wat hebben jullie en bevalt het?
Graag je reactie hieronder in de discussie.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet, Gerben.
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Laast bewerkt: 4 jaren, 11 maanden geleden Door Bix.

Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 4 jaren, 11 maanden geleden #90655

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Beste Gerben,

Ik zweer persoonlijk bij Michelin. Vind het persoonlijk de beste band die er is.

Heb ze onder de W123 250 type Energy Saver 195/70 R14, deze maat word al moeilijker verkrijgbaar. Onder de W201 190E 2.6 Lorinser heb ik Michelin Pilot Sport 3 maat 205/55 R16, nog beschikbaar, dat is dan ook weer een hele andere auto, en 16 inch is nog heel gangbaar qua maat.

De maat waar jij naar opzoek bent 175/80 R14 is, is geen gangbare maat meer, en dus ook niet in een veelvoud van merken beschikbaar.

Dus ik zou als ik jou was contact opnemen met een bandenleverancier naar keuze. Dan kom je er achter dat de beschikbaarheid in jouw maat nog maar heel weinig keuze is! Denk dat je als beste uitkomt bij Vredestein, die maken nog banden voor classics.

Succes, en laat het ons weten wat je zoal te weten bent gekomen.

Groet, Arno
We willen u bedanken: jsp

Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 4 jaren, 11 maanden geleden #90660

• Bix
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Hoi Arno,

Klopt dat de keuze op 14-inch minder groot wordt maar er is nog genoeg hoor.
En ik wil juist geen 175, eerder 195 of 185 als nu.
Michelin energy saver zijn er ook in 195, stil, comfortabel en zuinig.
De Pirelli chrono heeft juist een wat stijvere wang, strakker sturen dus! ... maar ook minder vering... eigenlijk voor lichte bedrijfswagens zoals Mercedes-Renault-Citan-Kangoo... iets meer lawaai, wel zuinig.

Het stomme is; van de Vredestein Classic zijn nergens specificaties bekend.
Álle merken hebben overal aanduidingen voor comfort, geluidproductie, zuinigheid etc... behalve die Vredestein.
Alleen daarom al zou ik die dan niet meer willen... blijkbaar geen vertrouwen in eigen product.

Wie weet raad ? Of andere suggesties?
Laast bewerkt: 4 jaren, 11 maanden geleden Door Bix.

Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 4 jaren, 11 maanden geleden #90678

• Bertoluchi
Ik heb verschillende banden onder mijn W123 gehad. De Michelin Energy Saver 195/70/14 sprong er met kop en schouder bovenuit.

Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 4 jaren, 11 maanden geleden #90680

Tsja... alleen de snelheidsindex van die band zit ik een beetje mee in m'n maag. (max 190). Nu rijd ik dat eigenlijk nooit, maar ja... als je eens op de Duitse Autobahn zit.

De sprint classics van Vredestein hebben daarentegen een snelheidsindex volgens MB-specs (voor de 280E/CE): V = 240.

Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 4 jaren, 11 maanden geleden #90682

• Bix
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Max. 190 kmh is zat voor mijn W114 250 coupe dus die michelin lijken me okay dan.
Top van de auto was officieel 180 en ik ga echt ook nooit harder dan 150 rijden.
Of het moet onze laatste gezamenlijke rit zijn... to and from hell and back ofzo

Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103858

• CocoW114
  • Aanwezig
  • " Donateur "
Bix schreef:
Beste allemaal,

Vooraf:
De W114 W115 staat standaard op 175/80 R14.
Behalve de 280'ers en alle 'lange'-modellen, die staan op 185/80 R14.
( Bron: Rohde&Koch )

Kijk op: www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Daar kun je berekenen wat allemaal wel of niet teveel afwijkt van de standaard. Alles dat binnen een kleine 5% afwijking zit wordt over het algemeen niet moeilijk over gedaan.
Let wel: Bij een grotere bandomtrek daalt je toerental maar neemt de acceleratie af.
Bij lagere toeren heb je minder lawaai en minder verbruik maar we praten over zeer marginale verschillen.

Mijn 250 coupe staat nu op Vredestein Classic Sprint 185/80.
Dat is officieel een zomerband. Die banden zijn mij goed bevallen.
Maar er is zoveel meer: Hankook, Toyo, Michelin, Conti, Barum, Maxxis, Kleber.
Ik denk aan Pirelli Chrono 195/70 R14 91T
of aan Vredestein Sprint Classic 195/70 R14 91V.
WhiteWall vind ik wel mooi maar op mijn witte auto toont het niet.

Wat hebben jullie en bevalt het?
Graag je reactie hieronder in de discussie.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet, Gerben.

Even een oud topic boven water gehaald omdat ik info over banden zoek.

De auto trilt wat en ik heb idee dat er wat vlakke kanten aan de banden van mijn W114 zitten. Nu keek ik eens op de dot code en zie dat ze nog van de vorige eeuw zijn . Nooit op gelet (en kennelijk geen APK punt) maar de boodschap is duidelijk. Vervangen dus.

Nu staat de auto op Bridgestones 195/70/R14 maar origineel hoort deze op 175 R14 te staan (zoals Gerben al schreef bij velgmaat 5 1/2J). Eigenlijk zou ik terug willen gaan naar de orginele maat 175/80/R14 banden of anders 185/80/R14.

Als ik zo op internet kijk dan zijn deze maten absoluut niet gangbaar meer. In deze maten (A merk)vind je eigenlijk alleen de Vredestein Classic Sprint wat mij een goede (en prijzige) keuze lijkt. Wel zijn er in deze maten merken waarvan ik het bestaan niet eens wist. Maar welke moet je dan kiezen.

Een ander alternatief zou zijn de huidige maat 195/70/R14 aan te houden. Daar is veel meer keus in.
Aardige bijkomstigheid is dat beide kleinere maten een grotere optrek hebben dus minder toeren.

Ik vroeg me af welke W114/W115 rijdt er nog op 175 of 185 banden en zo ja bevalt het. En zoja welk merk.
Zo wie zo wat vinden jullie van de maat 175 R14? Zou dit een goed keus zijn?
Wellicht heeft een W123 ook deze velgmaat en geldt dit ook voor de W123 rijders?

Bedank alvast voor jullie input. Alle input is welkom.

Gr Edwin
Laast bewerkt: 9 maanden, 2 weken geleden Door CocoW114. Reden: Linkje werkt niet

Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103859

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
Hoi Edwin,

Op banden niet bezuinig ik niet, ze zijn het enige contact tussen auto en het wegdek. Slechts vier handpalmen groot ( ter vergelijking ) moeten ongeveer 1400 kg op de weg houden maal de snelheid in alle weersomstandigheden.

* Pirelli, slechte ervaringen mee. Als ze nieuw zijn prima maar, ze slijten snel en gaan ook cuppen op de duur.

* De Chinese en Koreaanse merken daar ben ik persoonlijk niet zo'n van, waarom? Het hoort niet onder een Mercedes-Benz. Verder heb ik er geen verklaring voor.

* Vredestijn een prima merk en goede kwaliteit.

* Continental een prima merk en goede kwaliteit.

* Michelin vind ik zelf een top band die is er ook een de classic range met zelfs jou originele bandenmaat. Zelf had ik ze ook willen hebben maar helaas ze hebben ze niet in 195/70 en ik wil mijn maatvoering wel origineel houden.

De link naar de Michelin Classic Range: classic.michelin.com/en/Classic-Tyre-range

Michelin Energy Savers 195/70 R14 91 T voor de Mercedes-Benz W123 250.

Een stuk uit mijn logboek Maart 2018, W123 250

Het zelfde setje Michelin Energy Savers wat er nu nog onder zit heb ik 10 jaar mee gedaan. Wel ieder seizoen de banden van voor naar achter gewisseld.

Waarom Michelin?

Omdat de W123 250 is besteld door de 1e eigenaar met Michelin banden, dat kon toen nog!

Dat waren toen de Michelin XVS 195/70 HR14. Michelin levert de band nog wel in de Classic Range alleen in de breedte maat 185. Hadden ze die in 195 gehad had ik die gekocht.

Ben erg tevreden over de Michelin Energy Saver, in die 10 jaar dat ze er onder hebben gezeten. Heb er dus dan ook wel ongeveer 100.000km mee gereden want rijd gemiddeld toch wel zo’n 10 duizend kilometer per jaar met de W123 250.

Woensdag ochtend 14 maart zijn de banden op de Otto Fuchs kroonkurk velgen gemonteerd. Klaar voor seizoen 2018.

Nieuwe Michelin Banden 195/70 R14 91T op de W123 250.

Af gelopen woensdag 14 maart met open schuifdak naar Steegro Banden Service in Den Hoorn geweest voor een nieuw setje Michelin Energy Savers. De oude banden waren nog goed genoeg voor de APK met 3 tot 4 mm profiel na 10 jaar. Toch heb ik graag vers en soepel rubber met een goed profiel. De banden zijn immers het enige contact met het wegdek, dus veiligheid voor alles. Hoe meer profiel hoe beter de water afvoer, zeker als je er mee op vakantie gaat en de bergen in gaat.

De W123 250 voelt zich er helemaal thuis met de W121 180 Ponton op de schaarbrug.

De 250 gaat op de uitlijnbrug om de wielen te demonteren.

Het oude profiel,.. U ziet er zit nog ruimte tot op de slijt indicatoren.

Het nieuwe profiel,..

De oude Michelin wordt van de Otto Fuchs kroonkurk velg afgehaald.

De nieuwe band gaat op de Otto Fuchs kroonkurk velg.

Nog nooit eerder gezien maar hier bij Steegro banden doen ze dat wel top, men haald de oude lijmresten van het plaklood met een polijstschijf van de velg.

Daarna gaat de velg in een special wasmachine met plastic korrels en water. Onder de foto de film.

The Wheel Wassing Machine!

De wielen komen er weer als nieuw uit. Nu zijn mijn velgen altijd wel schoon maar de binnen kant natuurlijk niet. Zie het verschil met links en rechts.

Wheel Clean.

Hierna worden de wielen gebalanceerd.

Tijdens het balanceren kwam er te veel verschil in onbalans, Dennis merkte de velg en band en ging op zoek waar het meeste verschil in zat in de band of in de velg. Hij heeft de band wel 3 x van de velg gehad om de meest ideale gewichtsverdeling te vinden om zo min mogelijk lood te hoeven plakken.

Alle wielen gedaan en de W123 250 kan weer worden voorzien van schone velgen met nieuwe Michelin Energy Savers 195/70 R14 91T.

Natuurlijk alles weer vast met een momentsleutel, zoals het hoort en niet met de lucht-moersleutel.

We hebben weer 8mm profiel diepte voor een goede afwatering bij hevige regen,..

Afscheid van het oude setje Michelin Energy Savers, die me de afgelopen 10 jaar veel pleizer en rijcomfort hebben bezorg en geen lekke band gehad!

We willen u bedanken: CocoW114, jsp

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103860

Toch wel een fijne band heren,
Op mijn A124 zitten ze er ook onder en er staat nog het logo 'GREEN' op de band vermeld.

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103861

Wist je dat nieuwe Mercedes-benz personenauto's uit de C- en E- klasse vaak op banden van hankook de fabriek verlaten?
We willen u bedanken: CocoW114

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103863

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
Ja dat weet ik,

Autofabrikanten kopen bij meerdere fabrikanten in. En zoals in het verleden dat je zelf je eigen merk banden kan kiezen op het bestel formulier is ook verleden tijd. Je bent afhankelijk wat ze er af fabriek onder monteren. Bij BMW is het idem dito, ergens begin volgend jaar een nieuwe 530e zakelijk en heb dit bij de BMW dealer ook al besproken. Je hebt er totaal geen invloed meer op, tenzij je zelf extra betaald voor een nieuw setje,... Dan eerst het oude maar oproken.

Maar als je de keuze zelf in de hand hebt,...

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103864

En wist je dat de nieuwe facelift C-Klasse, het type C200 een 1,5L Renault motor in het vooronder heeft.
sorry, ik wijk af.

We willen u bedanken: CocoW114, jsp

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103867

Hoi Edwin,

Tja altijd weer een mooie speurtocht!

Op mijn 220D zaten ook best oude Semperit banden, uit de jaren 90 van de vorige eeuw. Maar met maar 2000 km gereden! Heel mooie stoere en klassieke banden om te zien (en ze rijden nog goed ook nog...). 175R14

Inmiddels zitten er nieuwe 175/80R14 Firestone Winterbanden op. Deze rijden ook goed maar zijn wat hoekig van vorm, vind ik zelf niet zo mooi uitzien.

Ik zou er zelf ook wel 185/80R14 op willen zetten. Die zaten altijd op mijn 280E/8. Zijn wat groter en dat is ook wel fijn en wat stoerder. Stuurt alleen wat zwaarder (ik heb nog geen servo Deze moeten officieel wel op 6J velgen.

Op de 220D die ik net verkocht heb zaten best mooie Continental banden. Ben ik erg van gecharmeerd. Ik had ze er eigenlijk af willen halen. Sommige banden zien er gewoon ook breder uit. Zo zagen de oude 185R14 Michelins er altijd wel uit als 205-ers!
Hier de Herbstbeige 220D met de Continenttals:

Volgens mij kun je deze (ContiEcoContact 3 175/80 R14 88T) nog gewoon voor minder dan 60 euro per band nieuw kopen:
www.reifenfuermich.de/cgi-bin/rshop.pl?s...search_tool=standard

Groeten, Math
We willen u bedanken: CocoW114

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103874

• CocoW114
  • Aanwezig
  • " Donateur "
@ Arno, Jan, Wasserman bedankt voor jullie reacties, maar in principe valt wat mij betreft 195/70R14 af voor deze smalle velgen (ook al zitten ze er nu wel onder). En dat MB Hankook banden monteert vind ik toch wel schokkend voor een premium merk

@ Math, bedankt voor je nuttige input maar welke Continentals (en maat) zitten er op de Herbstbeige 220D. Dit ziet er best mooi uit, ook qua breedte.
De ContiEcoContact 3 175/80 R14 88T ga ik serieus overwegen.

nb zonde dat je de Herbstbeige 220D verkocht hebt. Ik vond dat een erg mooie auto die ik wel in het echt had willen zien.

Als ik zin en tijd heb zal ik morgen eens langs de bandenhandel rijden. Eens kijken wat zij adviseren.

Nog meer mensen met ervaringen de 175 en / of 185 maat?

Gr Edwin
Laast bewerkt: 9 maanden, 2 weken geleden Door CocoW114. Reden: tekst aangepast

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103878

Onder mijn heckflosse horen eigenlijk 7.00/6.40-13 banden. Da's diagonaal en da's ehhh… r*k. Dus zet iedereen er 185/80R13 onder, wat prima gaat. Die bandjes hebben echter 1 klein nadeeltje: ze zijn eigenlijk net ff kleiner qua afrolomtrek dan de genoemde 7.00/6.40 banden. Michelin maakt wél de banden in de goede maat: 7.00/6.40R13, ja R13, radiaal dus. Ze zijn wel wat aan de prijs maar ach. Ook deze banden hebben een nadeeltje: ze hebben een hoge wang en kleine binnendiameter dus flexen ze behoorlijk wat de wegligging kan beïnvloeden. Veel mensen zetten daarom tegenwoordig 14 inch wielen en banden onder hun Flosse, en ik ga dat ook doen. 14 inch banden hebben namelijk ook nog eens een grotere afrolomtrek waardoor je eindelijk af bent van de 10% afwijking in je snelheidsmeter, je toerental bij 100 km/h lager ligt én de wegligging beter wordt. Laatste voordeel is dat er veel meer keuze is in banden.

Bij de volgende bandenwissel ga ik dus voor 175/80R14. Ik zoek hiervoor nog wel 4 velgen van een /8 of w123

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103880

Ieder voordeel heeft zijn nadeel.
Bij 14 inch passen je wieldoppen niet meer, en dan worden het wielkappen zoals die van
bijvoorbeeld een streep-acht.

gr. Jan

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103881

Als je de pinnetjes namaakt waarmee bij de originele velgen de dop mee wordt vastgeklemt dan kun je dat oplossen. Ik kan die pennetjes namaken op de draaibank en op de velg puntlassen. Ook kun je velgen van een vroege w108 nemen, die zijn 14 inch mét de pennetjes. Probleem is alleen dat die velgen ook op de vroege 230SL worden gebruikt en daardoor meer worden gezocht.

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103884

Zo kan 't ook inderdaad.

gr. Jan

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103886

• jsp
  • Afwezig
  • " Donateur "
Ik heb zelf goede ervaring met Michelin Energy Saver en op mijn pas oude Mercedes 240D zaten Yokohama Geolandar banden eronder. Ook zeer goede ervaring ermee.

Re: Welk merk en soort banden onder de oude Mercedes-Benz? 9 maanden, 2 weken geleden #103888

Die Geolandars heb ik onder mijn 4wd Subaru outback. Prima band, misschien wat hard, maar rijdt ok.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.52 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

• Total Users: 544
  • Latest Member: Weri
  • Total Posts: 24.5duizend