Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Mercedes-Benz Rennabteilung.
(1 bekijken) (1) Gast
In het gedeelte "Algemeen" kunt u diverse zaken plaatsen die betrekking hebben op het merk Mercedes-Benz, wat niet in een ander topic onderdeel past.

Onderwerp: Mercedes-Benz Rennabteilung.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 11 maanden, 2 weken geleden #103046

Arno,

Een uitje naar het Louwman Museum met de OBC.
Een interessant thema
Nu nog een datum prikken.
Met een gids, mijnheer Louwman bijv. [als ie tijd heeft voor ons]



gr. Jan

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 7 maanden, 2 weken geleden #104225

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 139
De onderstaande foto maakte ik tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort 31/8 t/m 2/9 2018.

Op de foto zien we de oude DTM ( Deutsche Tourenwagen Meisterschaften ) Mercedes-Benz W201 190E 2.5-16 Evolution II uit 1990 van Jacques Laffite die in 1990 met deze wagen uitkwam in het toenmalige DTM kampioenschap.

Nu 28 jaar later is de trotse eigenaar, de Nederlander Gerbert Luttikhuis die er mee uit komt in het Deutsche Tourenwagen Classics. Op de foto rijd Gerbert Luttikhuis op volle snelheid in de Arie Luyendijkbocht opkomen rechte stuk.

Deze editie van de HGP was dit circus een waardevolle aanvulling tijdens de HGP.

Dit was een origineel exemplaar van toen het DTM nog echt gebaseerd was op straatauto's en ik dit kampioenschap op de voet volgde. Spectaculairder werd het niet! Om als fabrikant deel te nemen aan het DTM moest men ook minimaal 500 exemplaren voor de openbare weg bouwen om gehomologeerd te worden voor deelname.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 6 maanden, 2 weken geleden #104444

De laatste DTM Race van dit jaar vind plaats as. 12-14 Okt. op de Hockenheimring.
Tevens is dit de allerlaatste Race dat Mercedes deelneemt aan de DTM. Hiermee wordt een roemrucht tijdperk afgesloten voor het merk met de ster.:
Persoonlijk vond ik de DTM races uit de periode jaren 80 en 90 met die van de serie auto's afgeleide raceauto's de zgn. homologatieauto's het spectaculairst.
Bijgaand de race EVO 2 van Jorg van Ommen, de teammaat van Jacques Laffite.
Met op de achtergrond de Serie EVO 2 , beide auto's zijn wel 87x kleiner dan het origineel.

gr. Jan



Laast bewerkt: 6 maanden, 2 weken geleden Door jbrespecials01. Reden: tekst vergeten
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 maanden geleden #105113

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 139
Het is 1934 we zien hier Luigi Fagioli achter het stuur van de MercedesBenz W25, rijdend naar de overwinning van de Coppa Acerbo in Pescara te Italië.


Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 maanden geleden #105116

Leuk om te vermelden.
Om te voldoen aan de keuringseisen moesten de deelnemende raceauto's voorafgaande
de wedstrijd gewogen worden.
Ze mochten maximaal 750KG wegen.
Tijdens de keuring bleek dat deze Mercedes-Benz W25 Racewagen 1kg boven het limietgewicht zat.
Om toch aan de eisen te kunnen voldoen werd de aanvankelijke witte verf er geheel afgeschuurd tot
aan het blanke aluminium en bespaarde hiermede voldoende gewicht om alsnog deel te
mogen nemen aan de wedstrijd.
Dat verklaard dus ook de naam Zilverpijl waarmee deze auto's legendarisch zijn geworden.
Op bijgaande foto de bewaard gebleven en
in originele staat verkerende Mercedes-Benz Racewagen nummer 20 van de beroemde formule 1
coureur Brauchitz die met deze wagen de Eifelrennen won in 1934.
Deze Zilverpeil was afgelopen jaar te bewonderen bij de Retro-Messe in Stuttgart.






gr. Jan.









We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 week, 5 dagen geleden #105755

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 139
In het Louwman museum te bezichtigen.

BENZ PRINCE HEINRICH

Aan het begin van de twintigste eeuw werd in Europa de ‘Prinz Heinrich Fahrt’ gereden. Deze race was vernoemd naar een briljant sportman en broer van Keizer Wilhelm II.

De race was uitsluitend voor productie auto’s met vier stoelen en drie passagiers. Op 10 juni 1910 reden tien deelnemers de 1900 kilometer door Duitsland en Frankrijk. De auto’s waren uitgerust met 80HP en 100HP motoren, voorzien van oliepompen, cardanaandrijving en een elegante ‘tulp’ carrosserie.

Een aantal van de deelnemende auto’s reed een maand later in Rusland ook de Tsaar Nicholas race over 2800 kilometer in acht dagen.

Een aantal jaren geleden werden in de magazijnen van het Mercedes-Benz Museum en het Louwman Museum twee van deze auto's ontdekt.

Beide auto’s waren op de carrosserieën na in alle opzichten compleet. Het idee ontstond om de auto’s te restaureren en beide musea werken onder leiding van het Louwman Museum samen aan dit project.

Hoewel het grootste gedeelte van de archieven van Benz tijdens de Tweede Wereldoorlog is vernietigd, werd toch nog een groot aantal foto’s, tekeningen en originele schetsen gevonden, die het mogelijk maakten beide auto’s exact te reconstrueren.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 week, 5 dagen geleden #105758

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 139
Rally rijden met een Mercedes-Benz W123 280E, waarom niet?

Zeker als je terug gaat in de geschiedenis van de Mercedes-Benz baureihe W123, dan vinden we bijvoorbeeld in het rally archief een hele belangrijke Rally de "London - Sydney Marathon".

Heb je wat geld over en je bent gek op autosport? Dan koop je een Mercedes-Benz W123 280E en bouwt deze om tot een historisch Rally exemplaar. Cor de Jong van Bosch Classic Motorsport kan uw voorzien in advies en eventueel de volledige opdracht uitvoeren.

Tweeënveertig jaar geleden werd een Mercedes-Benz W123 280E eerste én tweede in de Signapore Airlines London-Sydney Rally, de langste rallyrace in de geschiedenis. Een terugblik naar 1977.

Aan de start 69 auto’s, 30 dagen, 3 continenten, 3 zeeën en 30.000 kilometer: dat zijn de cijfers van de Rally waarin Mercedes-Benz twee maal aan het langste eind trok. De Duitse ster stond op het hoogste en tweede hoogste schavot en telde maar liefst vier auto’s in de top tien.

De Mercedes-Benz W123 280E werd de grote winnaar.

Er stonden zes W123 280E-rijders aan de startlijn van de crosscontinentale race en maar liefst vier daarvan wisten een plaats in de top-10 te bemachtigen. Lag het aan de chauffeurs of toch eerder aan de auto’s?

De Mercedes-Benz W123 280E, ging in 1976 in productie en hield twaalf jaar stand. Naast een sedan (W123), was er ook een coupévariant (C123) een break (S123) en een verlengde versie (L123.) Voor de Rally onderging de sedan - de W123 dus - enkele wijzigingen. Zo werd de 280E uitgerust met 15-duimsvelgen, sportdempers en zogenaamde ‘tropical springs’ waardoor de auto 35 milimeter hoger van de grond kwam te staan. De rally W123 280E's kwamen – anders dan bij de standaard 280E - met een handgeschakelde vierbak. De bumpers werden dan weer vervangen door robustere platen om de auto te beschermen tegen het opvliegende zand en gruis.

Van Opera House naar Opera House.

In totaal startten 69 rallyauto’s op 14 augustus 1977 aan het Covent Garden Opera House in Londen om 30 dagen later voor het Sydney Opera House te finishen. Gedurende die maand legden de teams 30.000 kilometer af. De race werd dan ook niet voor niets de ‘de langste autorally in de geschiedenis’ gedoopt. Uiteindelijk was het Andrew Cowan die als eerste de finishlijn overreed, gevolgd door Anthony Fowkes. Beiden in een Mercedes-Benz W123 280E.

In het Mercedes-Benz Museum te Stuttgart is het winnende exemplaar te bewonderen zoals de bijgesloten foto's laten zien.


















Tijd voor maken pagina: 0.28 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

  • Total Users: 541
  • Latest Member: marion
  • Total Posts: 24.3duizend
  • Total Topics: 1567
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0
  • Yesterday Open: 0
  • Today Answer: 0
  • Yesterday Answer: 1