Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Mercedes-Benz Rennabteilung.
(1 bekijken) (1) Gast
In het gedeelte "Algemeen" kunt u diverse zaken plaatsen die betrekking hebben op het merk Mercedes-Benz, wat niet in een ander topic onderdeel past.

Onderwerp: Mercedes-Benz Rennabteilung.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 11 maanden geleden #99968

Als ik denk aan de Nurburgring denk ik onlosmakelijk aan de oude Nurburgring bijgenaamd de Groen Hel en het jaar 1976 toen Niki Lauda daar bijna zijn leven liet.Zelf was ik toen 28 jaar jong en hoewel ik totaal geen liefhebber van autoracen ben, maakte deze gebeurtenis wel grote indruk op me.Mijn vader zalige was een groot fan van de man met de eeuwige rode pet.

Groet...Rolf


Laast bewerkt: 1 jaar, 10 maanden geleden Door rolfmercedes.
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 11 maanden geleden #99978

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
De Mercedes-Benz C123 280CE in race trim,

Ergens in de jaren '80 tijdens de Veedol Langstreckenpokal.

Is het geen plaatje?

We willen u bedanken: wolfskin, rolfmercedes, wimm

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 11 maanden geleden #99979

  • wimm
  • Afwezig
  • " Donateur "
Geen partij voor mijn 300D

Erg mooie uitvoering. De wagen had volgens mijn gewoon de standaard 4 bak toch..
Laast bewerkt: 1 jaar, 11 maanden geleden Door wimm.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 11 maanden geleden #99980

Mooi zeldzame foto, nog voor de opmars van de DTM.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 11 maanden geleden #99983

  • wimm
  • Afwezig
  • " Donateur "
Rudolf Caracciola stuurt de machtige SSK naar de overwinning in de heuvelklim die op 10 augustus 1930 in het Zwiterse Klausen gehouden werd.

We willen u bedanken: 250Petrolgrun, wolfskin

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 11 maanden geleden #100009

Prachtig spektakel Wim en publiek langs de kant, is nu ondenkbaar.Wat een krachtpatsers waren dat destijds spectaculair

groet...Rolf

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 10 maanden geleden #100196

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
De Mercedes-Benz W196R Grand Prix wagen wordt ingeladen in de Lufthansa Cargo.

Laast bewerkt: 1 jaar, 10 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 10 maanden geleden #100274

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
De Mercedes-Benz R107 500SL Rally voor het sezioen 1981 die nooit heeft deelgenomen aan een Rally.

Voormalig Mercedes-Benz employee Erich Waxenberger had de leiding over het project om een Rallyauto voor het Rally seizoen 1981 te ontwikkelen en koos met zijn team voor de R107 500SL.

De foto's zijn gemaakt in 2012 op het Ascari Circuit in Spajne.
Erich Waxenberger leunt op de motorkap en Jochen Mass rijd over het Ascari Circuit met de R107 500SL met de M117 5.0 V8 motor.













Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 10 maanden geleden #100309

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
Rudolf Uhlenhaut aan het stuur van de Mercedes-Benz W154 Gand Prix racewagen tijdens de test op Monza in 1938.

Rudolf Uhlenhaut is de ingenieur en ontwerper van Mercedes-Benz die de racewagens ontwikkeld, en hij is de geestelijke vader van de latere en legendarische Mercedes-Benz W198 300SL Gullwing die voortkwam uit de racewagens W194 SL.

Groet, Arno

We willen u bedanken: wimm

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 10 maanden geleden #100312

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
Reims 1954:

Voor de start de laatste voorbereidingen voor de Grand Prix van Frankrijk met de Mercedes-Benz W196R Streamliner.

De 8 cilinder lijnmotoren worden hier warm gedraaid met de toen heel gebruikelijke warm loop bougies.
Duidelijk herkenbaar op de foto is Der Dicke, Alfred Neubauer hij was wel de meest karakteristieke teamchef von der Rennabteilung bij Mercedes-Benz.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 10 maanden geleden #100313

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
Het is niet prettig maar, onuitwisbaar uit de geschiedenis van de autosport.

In 1955 gebeurde er een vreselijk ongeluk op Le Mans waarbij toeschouwers en coureurs het leven lieten. Hier onder een gedeelte van het wrak van de 300SLR waar in Pierre Levegh dodelijk is verongelukt en veel toeschouwers meenam.

Hier na stapte Mercedes-Benz uit de autosport, voor zeer lange tijd,... Het is een tragedie die we niet mogen vergeten.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 8 maanden geleden #100879

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
Who is the Boss?

The Mercedes-Benz C107 500SLC is the Boss!

Look at the rear tyres of the 154 car.





Laast bewerkt: 1 jaar, 8 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 8 maanden geleden #100881

Wauw!!!

Mooie plaatjes!!!

En idd die achterbanden,fantastische.

Gr Tom.
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 8 maanden geleden #100885

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
Mercedes-Benz C123 280CE Nürburgring 1986.



We willen u bedanken: wolfskin

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 7 maanden geleden #100961

Een natuurgetrouwe nagebouwde Mercedes-Benz vrachtwagen uit de jaren 50 vorige eeuw zorgde voor een veilig transport van de Zilverpijlen.







gr. Jan
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 11 maanden, 2 weken geleden #102277

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
Beste OBC leden,

We gaan terug in de tijd naar zo'n beetje de oorsprong van de autosport. Sinds er automobielen werden gebouwd werd er mee geracet!


Heel veel lees plezier, groet Arno Langendam

Het was in 1901 dat Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), het bedrijf dat in 1890 werd opgericht, de nu legendarische eerste 35 pk Mercedes aan Emil Jellinek leverde; ontwerper Wilhelm Maybach ging vervolgens meteen op zoek naar zijn toekomst.

Aan de top van zijn prioriteitenlijst stonden een hoger vermogen, groter bedieningsgemak en een hogere betrouwbaarheid, die zelfs in die tijd kenmerkend waren voor Daimler-voertuigen. En zo kwam het dat de motor van de Mercedes "Simplex" uit 1902 al 40 pk (29 kW) ontwikkelde en gemakkelijker te besturen was, zoals de naam "Simplex" al aangeeft

Voor het jaar 1903 had Maybach een nog krachtiger motor bedacht, omdat DMG uiteindelijk wilde strijden voor de prestigieuze Gordon Bennett Trophy: de imago boost die het bedrijf dankzij het monumentale succes van Mercedes had verworven, moest worden onderstreept door illustere races overwinningen.

" The Gordon Bennett Trophy."

The Gordon Bennett race, die eind 1899 door James Gordon Bennett, de in Parijs gevestigde Amerikaanse uitgever en hoofdredacteur van de "New York Herald", was gevestigd, was het meest vooraanstaande motorrace-evenement van zijn tijd.

Dit evenement, eenmaal per jaar georganiseerd, was een voorbode van de Grand Prix-races van vandaag. Gordon Bennett had ook voor de eerste keer uniforme regels voorgesteld.

De deelnemende voertuigen moesten bijvoorbeeld minstens 400, maar niet meer dan 1.000 kilogram wegen. Ze moesten worden vervaardigd in het land dat ze vertegenwoordigden, tot en met de laatste ring en bout. Deze regel werd strikt gehandhaafd en de Mercedes-auto's voelden de gevolgen in 1903: terwijl de Michelin-banden werden geleverd door een in Duitsland onder licentie geproduceerd bedrijf, zou dit niet van hun kleppen kunnen worden gezegd. De auto's werden daarom omgebouwd met Continental-banden.

De race was op ongeveer dezelfde manier georganiseerd als de traditionele America's Cup zeilregatta, waarbij de winnaar een uitdagingscup ontving die Gordon Bennett had geschonken aan de Automobil Club de France.

Elk deelnemend land kon maximaal drie voertuigen inzetten. Het land van het winnende voertuig had de eer om het evenement van het volgende jaar te organiseren en te organiseren.

In 1902 werd de race gewonnen door S. F. Edge in een Napier , een Engelsman en dus zou het evenement uit 1903 normaal gesproken in Engeland zijn gehouden. Omdat wegraces in Engeland echter niet waren toegestaan, had de Automobiel Club van Groot-Brittannië en Ierland geen andere keuze dan de race op het 'smaragdgroene eiland' te rijden.

" De 90 pk sterke bolide van Mercedes."

Om een ​​goed resultaat neer te zetten in deze race, met name tegen de sterke concurrentie uit Frankrijk, hadden de Mercedes wagens een uitzonderlijke motor nodig, die Maybach binnen zeer korte tijd ontwikkelde op basis van de 40 pk (29 kW) van de Simplex . Het werd geleverd in twee "maten" en dus in twee vermogenscategorieën: een 9,2 liter motor ontwikkelde officieel 60 pk (44 kW) bij 1.100 tpm deze bereikte feitelijk een goede 65 pk (48 kW) en een 12,7 liter motor, deze ontwikkelde zich tot 90 pk (66 kW) bij 1.200 tpm.
Deze viercilindermotoren bevatten elk bovenligende inlaatkleppen, zijdelingse uitlaatkleppen en dubbele nokkenassen, een ontwerp dat ook in de volgende jaren in de Mercedes motoren te vinden was. De laagspanningsmagneetontsteking met contactpunten in de verbrandingskamer werd aangevuld met een hoogspanningseenheid met standaard bougies.

Een nieuw kenmerk waren de inlaatkleppen, die naast het element dat mechanisch werd verplaatst door de nokkenas ook een automatisch "snuifventiel" van een nogal avontuurlijk ontwerp bevatten. Hoewel deze kleppen een zeer nauwkeurige aanpassing vereisten aan hun dubbel gecentreerde klepzetels, hebben ze nooit tot mankementen geleid. Het doel van hun zeer karakteristieke ontwerp was om een ​​maximale vulling van de cilinders te bereiken.

Het koelvermogen van de honingraatradiator, die betrouwbaar was sinds de tijd van de allereerste Mercedes, werd verder verhoogd door middel van een reeks fijne groeven op de koelmiddel leidingen. Het effectieve oppervlak werd daarbij zodanig vergroot dat dezelfde hoeveelheid water kon worden gebruikt om een ​​aanzienlijk krachtiger motor te koelen.

In hun afmetingen correspondeerden het chassis en het loopwerk met de Simplex, alleen dat de spoorbreedte iets smaller was; dit zorgde ook voor een slanker chassis. De beslist sportieve Simplex-body's werden geproduceerd met de gebruikelijke betrouwbaarheid van het bedrijf Christian Auer in Cannstatt.

De meest opvallende eigenschap van de nieuwe auto's was hun voorste gedeelte, met zijn karakteristieke gevormde dak vormige radiator bovenkant en een overeenkomstig gestileerde aluminium kap. De rest van het chassis bestond uit een schot met een oliepeilglas en een eenvoudig platform waarop de kuipstoelen van de bestuurder en passagier waren gemonteerd en aan de achterkant waarvan de reservewielen vastzaten.

" De brand bij de Cannstatt-fabriek van DMG."

De Mercedes-Simplex 60 pk trok vooral particuliere kopers, die in staat waren om hun voertuigen op te halen bij de fabriek in Untertürkheim.

De nog niet voltooide nieuwe fabriek van DMG. De drie 90 pk sterke bolides voor de race van Gordon Bennett werden op een spoorwegwagon geladen in de DMG-fabriek op de Seelberg in Cannstatt. Hun carrière liep echter ten einde voordat het zelfs was begonnen: om half twee in de ochtend van 10 juni 1903 brak in de fabriek een verwoestende brand uit, waarbij de productiefaciliteiten samen met negentig voertuigen werden verwoest, waarvan er vele compleet waren gebouwd inclusief de drie racewagens.

Zelfs vandaag, maakt de reactie van DMG op deze ramp op zichzelf een zeer dramatische lezing: 1. Er werden geen arbeiders ontslagen, terwijl de productie tijdelijk in gehuurde werkplaatsen voortduurde. 2. Bij operaties met twee ploegen werd de bouw van de nieuwe fabriek in Untertürkheim zo versneld dat de verhuizing van Cannstatt naar Untertürkheim in 1904 voltooid was, een jaar eerder dan gepland. 3. Voor de aanstaande race op 2 juli 2003 kocht of leende DMG drie van de 60 pk Mercedes Simplex-auto's van particuliere eigenaren, zodat het ondanks evenementen toch aan het evenement in Ierland kon deelnemen.

" Camille Jenatzy glijdt weg naar de overwinning."

De gekozen Mercedes-wagens werden in recordtijd aangepast voor de race, opnieuw grondig gecontroleerd en wit geverfd, de Duitse racekleur. DMG had de internationaal gerenommeerde en succesvolle Belgische baron Pierre de Caters en de Amerikaan Foxhall Keene als coureurs gecontacteerd en de auto van de Amerikaanse miljonair en autoliefhebber Clarence Clay Dinsmore, die zijn voertuig royaal gratis beschikbaar had gesteld en toegewezen aan de Belgische chauffeur Camille Jenatzy.

Er was niet langer voldoende tijd om de auto's per spoor naar Ierland te sturen, dus werden ze op eigen kracht door Frankrijk naar het racecircuit in de buurt van Dublin gebracht, en kwamen anderhalf dag voor aanvang van het evenement veilig aan.

De meeste races in die tijd werden opgevoerd als "stad tot stad" evenementen; maar de 1903 Gordon Bennett Trophy race maakte een nieuw vertrek, met twee circuits van 65 en 83 kilometer lengte die afwisselend werden gebruikt.

Camille Jenatzy, geboren in Brussel in 1868, was enerzijds een down-to-earth ingenieur, maar aan de andere kant een coureur die geobsedeerd is door snelheid. Hij bereikte roem met zijn rode baard en door de eerste persoon te worden die de 100 km / u-barrière doorbreekt, in april 1899 aan het stuur van een elektrisch aangedreven auto met de naam "La Jamais Contente" (de nooit tevreden).

Op die koele en bewolkte dag, 2 juli 1903, reed Jenatzy de race van zijn leven op een baan vol met bochten en heuvels. Aan het stuur van een auto die in termen van motorvermogen inferieur was - althans op papier - commandeerde hij het veld met zijn onversaagde, spectaculaire rijstijl en vanwege het feit dat hij wist hoe hij het immense koppel van zijn vier cilindermotor om het beste effect te bereiken bij het versnellen van de bochten. Hij profiteerde ook van het relatief lage gewicht van zijn Mercedes in vergelijking met de voertuigen van zijn concurrenten.

Een deelnemer verwonderde zich: "Gedurende de schijnbaar eindeloze reeks bochten hield Jenatzy zijn voet op de grond. Hij slipte met een razende snelheid rond de hoeken, waarbij hij vaak alleen de aangrenzende muren in het proces miste, zoals te zien was aan zijn steunbalken die overal te zien waren. Ik kon me niet voorstellen dat hij deze waaghalze rijstijl heel lang kon volhouden. "

Maar hij ging zo door zoals hij altijd deed, in tegenstelling tot zijn twee teamgenoten; en zijn Mercedes met nummer 4 was de eerste aan de overkant van de lijn. Hij had deze opmerkelijke race gewonnen, ondanks concurrentie van krachtiger auto's, met een gemiddelde snelheid van 79,24 km / u.

Dit was niet alleen een overwinning voor Jenatzy, maar vooral een overwinning en inderdaad een eerste groot internationaal succes voor het merk Mercedes, dat zich nu eindelijk had gevestigd in de elite van racelanden zoals Engeland en Frankrijk, een status die het merk met de drievoudige ster die door de samensmelting met Benz tot Mercedes-Benz is gehandhaafd en die tot op de dag van vandaag trouw is gebleven.







Laast bewerkt: 11 maanden, 2 weken geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 8 maanden, 1 week geleden #102845

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
Tentoonstelling in Louwman Museum: 'Silver Arrows, Mercedes-Benz Racing Cars of the 1950s'

In navolging van de succesvolle tentoonstelling ‘Silver Arrows 1934 - 1939’ in 2012 presenteert het Louwman Museum in nauwe samenwerking met Mercedes-Benz Classic in Stuttgart (D) gedurende de zomermaanden (7 juli t/m 2 september) een overzichtstentoonstelling van de legendarische Mercedes-Benz racewagens uit de jaren vijftig. De zeven unieke voertuigen staan voor een van de meest heroïsche periodes uit de geschiedenis van de autosport.

De voertuigen verdienen allemaal een plaats in de autosportgeschiedenis maar voor Nederland is de W 196 R met startnummer 8 er één met een gouden randje. In 1955 won regerend F1 wereldkampioen Juan Manuel Fangio in deze auto de Grand Prix van Nederland op Zandvoort met slechts 0,3 seconde voorsprong op Stirling Moss die een maand daarvoor met de 300 SLR de inmiddels legendarische overwinning in de loodzware Mille Miglia had behaald. Ook de Silver Arrow van Fangio met nummer 658 uit de Mille Miglia van dat jaar (2e plaats) maakt deel uit van de expositie. Filmbeelden van deze wedstrijden begeleiden de tentoongestelde voertuigen.

Misschien wel de meest kostbare auto ter wereld, de 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupé’, is voor het eerst in Nederland te zien. De 300 SLR Uhlenhaut (W 196 S) heeft nooit aan een officiële race meegedaan, maar wordt beschouwd als de allereerste super sportwagen van zijn tijd; een Grand Prix racer voor 2 personen voorzien van een dak en vleugeldeuren, gebaseerd op de uiterst succesvolle W 196 R Formule 1 auto. De auto werd gebruikt als dienstauto door de ontwerper, ingenieur Rudolf Uhlenhaut, en had een topsnelheid van bijna 300 km/u: in die jaren meer dan sensationeel.
Minstens zo bijzonder is het ‘Blauwe Wonder’, de transporter die in 1955 speciaal voor het vervoer van raceauto’s, of ten behoeve van snelle serviceverlening tijdens lange afstandwedstrijden, werd gebouwd; gebaseerd op zowel de 300 S als de 300 SL is deze ultieme service-auto met een topsnelheid van 170 km/h de snelste racing car transporter ooit.

Unieke voertuigen

De expositie ‘Silver Arrows, Mercedes-Benz Racing cars of the 50s’ omvat Formule 1 bolides en sportwagens die behalve Grand Prixs ook lange afstand straatraces zoals de Mille Miglia, Targa Florio en Le Mans wonnen. De brug tussen de racewagens en de productiemodellen wordt geslagen door twee 300 SL vleugeldeur modellen: de W 194 racewagen uit 1952 en het daarvan afgeleide productiemodel, de W198.
Stuk voor stuk voertuigen met een omvangrijke geschiedenis in de internationale autosport waar coureurs als Juan Manual Fangio, Stirling Moss, Karl Kling en Hans Hermann menig wedstrijd mee hebben gewonnen.
De automobielen uit deze tijdelijke expositie zijn zonder uitzondering absolute topstukken uit de vaste collectie van Mercedes-Benz Classic uit Stuttgart (D).

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 8 maanden, 1 week geleden #102847

Lijkt me best de moeite waard Arno om die beroemde Zilverpeilen uit de jaren 50 op Nederlands grondgebied
te mogen aanschouwen.
Bedankt voor de tip.

gr. Jan





Laast bewerkt: 8 maanden, 1 week geleden Door jbrespecials01. Reden: woord vergeten
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 8 maanden, 1 week geleden #102848

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
Ik denk dat we er maar een OBC uitje van moeten gaan maken Jan,.. Als oude Mercedes-Benz liefhebber is dit eigenlijk een verplicht nummer naar toe af te reizen.

Een foto uit vervlogen tijden, de auto krijgen we te zien maar ook de Rennwagen Transporter. Echter is het exemplaar wat we in het Louwman Museum te zien krijgen niet dit exemplaar, die is ooit gesloopt zoals dat toen in die tijd ging. Echter had Mercedes-Benz nog wel de bouwtekeningen en heeft het Classic Center een kopie gemaakt.

Op de foto zien Juan Manuel Fangio die in gaat stappen.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 7 maanden, 1 week geleden #103039

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 1
1960 de Rennabteilung van Mercedes-Benz bereid zich voor op de Rally van Monte Carlo met een Mercedes-Benz W111 220SE Grosse Heckflosse.

Toen er nog met grote auto’s Rally gereden werd.


Tijd voor maken pagina: 0.53 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

  • Total Users: 515
  • Latest Member: benny.jooken
  • Total Posts: 12
  • Total Topics: 1
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0
  • Yesterday Open: 0
  • Today Answer: 3
  • Yesterday Answer: 5