Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Mercedes-Benz Rennabteilung.
(1 bekijken) (1) Gast
In het gedeelte "Algemeen" kunt u diverse zaken plaatsen die betrekking hebben op het merk Mercedes-Benz, wat niet in een ander topic onderdeel past.

Onderwerp: Mercedes-Benz Rennabteilung.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 jaren, 6 maanden geleden #93764

  • Bix
  • Afwezig
  • Senior Boarder
  • Berichten: 477
Prachtige foto!
Nu weet ik waarom tegenwoordig de F1 niet meer spectaculair is...
Veel te brede circuits!
Smallere rijbaan is veel spannender
Vrijheid is een volgetankte Mercedes

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 jaren, 4 maanden geleden #94819

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Het is 1938,

De Mercedes-Benz Rennabteilung onder leiding van Alfred Neubauer maakt zich klaar op het circuit autodromo parco di Monza in Italië.

Erg leuk om te zien dat er toen nog geen luxe pitboxen met dito motorhomes waren. Gewoon een vrachtwagen om de racewagens te vervoeren en sleutelen in het bos van Monza. Dit is ware raceromantiek.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 jaren, 3 maanden geleden #95193

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
De Mercedes-Benz Silberpfeilen 1934-1939

Gefotografeerd op Flugplatz Tempelhof Berlin ten tijde van het 125 jarige bestaan van Mercedes-Benz.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 jaren, 3 maanden geleden #95221

  • CordeJong
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 137
Deze airborne Mercedes is niet de CLK GTR maar de CLK LM een door ontwikkeling daarvan. De CLK GTR is niet op Le Mans gebruikt aangezien die in het FIA GT kampioenschap werden ingezet.
De GTR was niet geschikt voor een 24 uurs inzet.
Ze zein 2 keer kampioen geworden 1 jaar met alle races gewonnen zowel Bernd Schneider als Claus Ludwig hebben het kampioenschap gewonnen.
Van de LM zijn nooit schaalmodellen of iets dergelijks gemaakt en de posters die in Le Mans werden uitgedeeld zijn daarna nergens meer te zien geweest.
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 jaren, 1 maand geleden #95621

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
De Oude Benz Club is natuurlijk ook een platform voor race historie van de Rennabteilung van Mercedes-Benz.

Herinnert u zich deze nog,..?

Het is 1990 Mercedes-Benz & Sauber hebben samen de C11 ontwikkeld.

* Gewicht: 904.9 kg
* Motor: 5 liter V8 Twin-Turbo
* Versnellingsbak: 5 versnellingen handgeschakeld.
* Vermogen: 730 PK
* Topsnelheid: 407 km/h

Op de foto van Links naar rechts, Klaus Ludwig, Karl Wendlinger, Heinz-Harald Frentzen & Michael Schumacher.

De Sauber C11 maakte zijn debuut op Monza tijdens de Trofeo Carraciolo in 1990.

De Sauber C11 heeft 12 races gereden, 7 overwinningen en 8 pole positions behaald & 9 snelste rondes gereden.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 jaren, 1 maand geleden #95623

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Beste OBC leden,

In 2015 vierde Mercedes-Benz tijdens de Indy 500 dat ze ruim 100 jaar geleden de Indianapolis 500 miles race had gewonnen. Ze hebben er een waar feest van gemaakt, zoals u op de onderstaande foto's kunt waarnemen.















Laast bewerkt: 3 jaren, 1 maand geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 jaren, 1 maand geleden #95642

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Mercedes-Benz heeft ook een naam in de Rally sport!

Het is 1963 Daimler-Benz heeft zich ingeschreven voor de Rally Luik, Sofia, Luik. Een rally die 4 dagen en nachten zonder pauze gereden werd.

De mannen die hier aan hebben deelgenomen zijn ware helden! Autosport is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Verlies je de concentratie dan kan dat de dood tot gevolg hebben. Gehavend komen de automobielen na 4 dagen aan de finish!

Laast bewerkt: 9 maanden, 2 weken geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 3 jaren geleden #95768

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Targa Florio 16 oktober 1955,

Op de onderstaande foto de Mercedes-Benz W196S 300SLR van de Engelsman, Desmond Titterington en de Amerikaan, John Fitch die door twee medewerkers van de Mercedes-Benz Rennabteilung wordt onderhouden.

De equipe Titterrington/Fitch zou later 4e worden in het eindklassement!

Hoe mooi kan eenvoudig zijn? Door middel de Renntransporter te verlengen met de oprij platen en 2 oliedrums maak je een brug om de racewagen te kunnen servicen.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren, 11 maanden geleden #96086

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
“Win on Sunday, sell on Monday”:

Na Christian Lautenschlager’s superieure overwinning van de Franse Grand Prix in Dieppe, werd deze advertentie poster uit 1908 het grote succes van Mercedes geëtaleerd om de Mercedes automobiel aan de man te brengen.

We zijn nu 107 jaar later, en afgelopen zondag 1 november 2015 won Mercedes weer een Grand Prix dit keer in Mexico. Waar hebben ze nog niet gewonnen?

Neemt niet weg dat deze hier onder afgebeelde Mercedes met 6 cilinder in lijn motor met 120 pk heel veel vermogen was voor die tijd!







Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren, 11 maanden geleden #96100

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
DTM vliegveld race Wunstorf, 9 Juni 1991.

Coureur Klaus Ludwig Nr. 8 met de AMG Mercedes-Benz W201 190E 2.5-16 Evolution II. Hij zou de 3e plaats behalen in het algemeen klassement.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren, 8 maanden geleden #97386

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Mercedes-Benz wint met de W112 300SE Goße Heckflosse op 7 november 1964 tijdens de Argentijnse Tourwagen Grand Prix onder leiding van teamchef en oud Grand Prix coureur Karl Kling

Deze wedstrijd werd verreden van 28 oktober tot 7 november 1964.

Het was een één - twee - drie finish voor Mercedes-Benz. Al van af 2 uur in de nacht reden Eugen Böhringer & Klaus Kaiser aan de leiding in het klassement.

De teams:

1e plaats algemeen klassement: Start Nr. 617, Eugen Böhringer & Klaus Kaiser.

2e plaats algemeen klassement: Start Nr. 605, Dieter Glemser and Martin Braungart.

3e plaats Algemeen klassement: Start Nr. 609, Ewy Baronin von Korff-Rosqvist & Eva-Marie Falk.

Er was nog een 4e Mercedes-Benz W112 300SE die van Equipe: Hans Herrmann en Manfred Schiek. Nr 607. Zij hadden het geluk niet aan hun zijde. Tijdens de 6e stage waren ze exact 27 seconden te langzaam om zich te kwalificeren.



















We willen u bedanken: wimm

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren, 7 maanden geleden #97778

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
AMG Mercedes heeft vandaag weer een 1, 2 gescoord tijdens de Grand Prix Formule 1 in Melbourne Australië dat vieren we op de OudeBenz Club met het onderstaande!

Mercedes-Benz Rennabteilung,..

Met de meest indrukwekkende Renntransporter ooit gemaakt. Op basis van het chassis van de W186/W189 Adenauer met de M198 3.0 6 cilinder lijn benzinemotor voorzien van drysump olie systeem. En leverde 192 PK bij 5500 toeren per minuut. Verbruik 1:4 tankinhoud 150 liter.

Achterop de W196R Grand Prix F1 auto van Fangio/Moss

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren, 6 maanden geleden #97819

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Rudolf Caracciola, * 1901 - + 1959 - Der König der Silberpfeile

De meeste Oude Benz Clubleden weten wie het is en een aantal hebben een boek over deze bijzondere coureur uit het verleden van de autosport. Hier onder in 3 delen een documentaire over zijn leven van de wieg tot het graf met bijzondere beelden in interviews met bijzondere mensen en grote namen.

Deze documentaire brengt het boek over Rudolf Caracciola tot leven. Het geeft ons een beeld en zijn stemgeluid, hoe het zou zijn geweest als we hem in levende lijve zoude hebben ontmoet. Tijdens het bezoek aan zijn graf in Lugano te Zwitserland plaatste ik gisteren het 3e deel en zo kwam ik erachter dat het 3 delen waren. Ik heb ze alle 3 bekeken en zeg jullie dat ik zwaar onder de indruk ben. Het heeft me aangegrepen.

Kijk geniet, en verbaas u zelf over de wilskracht van Rudolf Caracciola om aan het racen te blijven!

Groet, Arno





Laast bewerkt: 9 maanden, 2 weken geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video's weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren, 6 maanden geleden #97832

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Alfred Neubauer alias Der Dicke!



Alfred Neubauer werd geboren op 29 maart 1891 in het Duitse Neutitschein. Hij stierf op 22 augustus 1980 in Stuttgart.

Alfred Neubauer was een Duitse autocoureur later Rennleiter van het Mercedes-Benz Grand Prix team 1926 t/m het fatale ongeluk op Le Mans in 1955 waarna Mercedes-Benz besloot om zich terug te trekken uit de racerij. Uiteraard werd het autoracen met het uitbreken van de 2e Wereld Oorlog stilgelegd.

Neubauer was officier in het leger in een onderdeel waar hij ook betrokken was bij de reparatie van voertuigen. Na de 1e Wereld Oorlog ging hij naar de Oostenrijkse automobiel-fabriek Austro-Daimler in het Weense Neustadt . Ferdinand Porsche benoemde hem in 1920 tot afdelingshoofd .
Vanaf 1922 reed Neubauer ook races, maar zonder veel succes . Hij reed onder andere een " Sascha " raceauto van Austro - Daimler tijdens de Targa Florio op Sicilië.

Toen Ferdinand Porsche in 1923 naar Daimler Motoren Gesellschaft in Stuttgart ging, nam hij Alfred Neubauer met zijn trouwe medewerkers mee. Sinds Neubauer zich had gerealiseerd dat hij geen groot race talent was, kwam hij in 1926 op een ander idee: Hij betrad de functie van Rennleiter of te wel zoals we dat vandaag zouden noemen Teamchef of Teambaas.

Omdat de coureur toen geen verbinding met het team had tijdens de race, wisten ze vaak niet op welke positie ze reden. Soms was een coureur dan verrast, dat hij na de finish vernam dat hij gewonnen had. Daarop bedacht Alfred Neubauer een ingenieus systeem met vlaggen en borden, waarmee hij zijn coureurs tactisch advies kon geven. De eerste keer dat Neubauer dit deed was op 12 september in 1926, tijdens de wedstrijd op het Solitude circuit ten westen van Stuttgart.

Tijdens zijn nieuwe rol als Rennleiter bezig met vlaggen en borden werd hij door de wedstrijdleiding verzocht om de racebaan te verlaten, omdat hij de coureurs zou irriteren met het gezwaai van de vlaggen en borden. Neubauer was verbolgen en zei op zijn manier tegen de directeur van de wedstrijdleiding: Ben je gek? Al bent u de minister van sport, ik ben de wedstrijdleiding!
Binnen afzienbare tijd kwamen talrijke successen van het Mercedes-Benz team, ze reden alle concurenten er uit tot 1931 met de Mercedes-Benz SS & SSK racewagens en vaak ging de overwinning naar de toenmalige beste coureur Rudolf Caracciola.

Het aandeel van Neubauer in de overrwinningen waren niet alleen zijn tactische vaardigheden, maar ook in de perfectionist in hem, bijna met militaire dril leid hij het team met de monteurs, door deze manier van werken met gezag gaf dit het team een tijdvoordeel ten opzichte van de concurrentie.

Een meesterwerk van Neubauer was de organisatie van de inzet van een minimale bezetting van monteurs tijdens de Mille Miglia in 1931, om tijdens het reizen door Italië op elk onderdeel eerder aan te komen dan Caracciola.

Het grootste succes met Neubauer als Rennleiter was het tijdperk van de beroemde Silberpfeile 1934-1939, die bijna begon met een flop.

Het maximumgewicht van voor een Grand Prix wagen in het voorgeschreven reglementen is 750 kg. Een dag voor de 1e race met de nieuw ontwikkelde auto Mercedes-Benz W25 klokte de weegschaal 751 kg! Te zwaar dus, met als gevolg uitsluitsel van deelname.

Coureur Manfred von Brauchitsch kwam op een geniaal idee en ging direct naar Alfred Neubauer hij steld voor om de de witte verf te verwijderen. Wit is de race kleur van Mercedes-Benz maar wat moet je anders zo vlak voor de start? De gehele nacht werd er doorgewerkt om de witte verf te verwijderen. Nadat de verf was verwijderd had de auto 7 kg aan gewicht verloren en kon aan de race worden deelgenomen en de Silberpfeil was geboren.

Het tijdperk van de Silberpfeile werd gekenmerkt door de dominantie van de Duitse racewagens. Zo ook de rivaliteit van Mercedes-Benz en Auto Union onderling. Tijdens de succesvolle periode van het Mercedes team warende coureurs; Rudolf Caracciola, Hermann Lang, Manfred von Brauchitsch & Richard Seaman . Uit deze periode stamt een beroemde uitspraak van Alfred Neubauer toegeschreven aan Hermann Lang "Am Schluss wird zusammengezählt“ ( Op het eind, wordt alles bij elkaar opgeteld.)
Na de 2e Wereld Oorlog wilde Mercedes-Benz zo snel mogelijk terug naar de racerij, maar een nieuwe race- formule werd aangekondigd voor 1954!

Het was niet de moeite waard voor de resterende korte periode om nieuwe ontwikkeling en grote investeringen te doen. Daarom werd een geïmproviseerde oplossing gecreërd voor het ontwerp van de Mercedes-Benz 300SL, SL staat voor "Sport Leight" zodat in 1952 de race- sportwagen 300SL werd gebouwd door Dr. Rudolf Uhlenhaut. Alfred Neubauer introduceerde deze auto naar de overwinning in de Carrera Panamericana en de 24 uur van Le Mans .

In 1954 stond er weer Formule 1 raceauto van Mercedes-Benz aan de start, de W196R is de nieuwe Silberpfeil en blijkt superieur evenals voor de oorlog, Juan Manuel Fangio werd 1954/1955 Formule 1 wereldkampioen met de W196R.

De zwartste dag als Rennleiter maakte Alfred Neubauer mee op 11 juni 1955 in Le Mans, als een Mercedes-Benz 300SLR door een raceongeval het publiek werd ingeslingerd, waarbij 80 mensen om het leven kwamen.

Alfred Neubauer nam na ruggespraak met Stuttgart, de resterende auto's uit de race.
Het is 1988 wanneer Mercedes-Benz 33 jaar later officieel terugkeert in de autosport, is Alfred Neubauer inmiddels al overleden.

Groet, Arno
















In deze film Zandvoort 1955 is Alfred Neubauer goed te zien even als Sterling Moss & Juan Manuel Fangio in de Mercedes-Benz W196R:

Laast bewerkt: 9 maanden, 2 weken geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren, 4 maanden geleden #98388

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Mijn held van toen, Rudolf Caracciola,

Door de Loews herpin in de Mercedes-Benz SSK tijdens de Grand Prix van Monaco in 1929. De bocht is weinig veranderd maar de entourage er omheen des te meer. Rudolf Caracciola zou uiteindelijk de 3e plaats behalen achter;

1: Brit, William Grover-Williams in de Bugatti T35B.

2: Belg, Georges Bouriano in de Bugatti T35C.

De Grand Prix van 1929 in Monaco was de 1e van die in het Prinsdom werd verreden. Deze werd bedacht door de rijke cigarettenfabrikant Antony Noghès, die de Automobile Club de Monaco met een aantal van zijn vrienden had opgezet. Het idee van een Grand Prix werd gesteund door Prins Louis II, en de coureur uit Monaco van die tijd, Louis Chiron. Op 14 April 1929, werd hun plan realiteit, met 16 uitgenodige deelnemers om te racen met een prijs van 100.000,- Franse Franken.

De Mercedes-Benz SSK

De auto is geïntroduceerd op de autosalon van Genève in 1929. De auto is gebaseerd op de Mercedes-Benz S, waarvan de auto ook het, met 48 cm ingekorte, chassis heeft.

Deze auto is de laatste die Ferdinand Porsche voor Mercedes-Benz heeft ontworpen, die Mercedes-Benz zou verlaten om zijn eigen bedrijf op te richten.

Van de 33 SSK's die gebouwd zijn, was ongeveer de helft bedoeld voor de racerij. De SSK heeft dan ook veel races gewonnen, zoals de 500 mijl van Argentinië, de BritseTourist Trophy en de Grand Prix van Ierland in 1929. verder in 1929 en 1930 de Grand Prix van Córdoba, in 1931 de Grand Prix van Argentinië, de Grand Prix van Duitsland en deMille Miglia.

Veel auto's zijn in de loop der tijd gecrasht of ontmanteld voor onderdelen, daarom zijn er nu nog vier of vijf volledig originele SSK's over. Een van de auto's staat nu in het Louwman Museum, een ander exemplaar die is gemaakt voor graaf Trossi in Italië is in handen van Ralph Lauren.



Laast bewerkt: 2 jaren, 4 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren, 4 maanden geleden #98426

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
De comeback van Mercedes-Benz tijdens Grand Prix van Frankrijk nabij Reims in 1954.

De film met prachtig kwalitatief beeld en geluid verteld het verhaal van Mercedes-Benz die terug komt in de Grand Prix racerij met de W196 R voorzien van de stroomlijn body.

Een genot om naar te kijken en het verleden te herbeleven, veel plezier

Groet, Arno


Laast bewerkt: 9 maanden, 2 weken geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren, 2 maanden geleden #98948

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Mercedes-Benz 2,5 liter Formel 1 Rennwagen W 196 R.



Mercedes-Benz heeft voor de races voor de seizoenen 1954 & 1955 twee versies van de W196R opgesteld. Zoals in de het bovenste filmpje is te zien was alleen de stroomlijn body voor hoge snelheid circuits op Reims, Berlijn & Monza geselecteerd. De klassieke monoposto met open wielen is beter geschikt voor de andere circuits van de rest van het seizoen.

De motor is een 8 cilinder lijn motor met een inhoud van 2.5 liter en een vermogen van 290PK bij een toerental van 8500 per minuut, met een top snelheid van 275 km/u.






01: Radiateur.
02: Expansievat.
03: Mechanische brandstofpomp voor benzine inspuiting.
04: Luchtinlaat voor het koelen van de remmen, cardan en versnellingsbak.
05: Versnellingspook.
06: Versnellingsbak.
07: Oliekoeler.
08: De naar binnen geplaatste remmen.
09: 2 Benzine tanks.
10: Drysump motorolietank.


Juan Manuel Fangio & Sterling Moss wederom op weg naar een dubbel zege!

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 2 jaren geleden #99341

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Mercedes-Benz is altijd al toonaangevend geweest in de Motorsport.

Het DTM ( Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft ) startveld van 1992 duikt de Caracciola Karussell in op de Nordschleife van de Nurburgring.

Met weemoed kijk ik hier naar terug toen er nog gestreden werd om positie, deurkrukken, spiegels en bumpers moesten er aan geloven.

Een Tourwagen moet er tegen kunnen, een beetje duwen en trekken om naar voren te komen, dat is racen!

Hier onder het volledige startveld uit 1992 waar het DTM van vandaag zich diep voor mag schamen!

A: Voor de auto's, het heeft niets meer met productie auto's van doen.
B: De regelgeving.
C: Het startveld.

Startveld 1992:

1 - Frank Biela - Audi Zentrum Reutlingen -Audi V8 quattro Evolution.

2 - Frank Jelinski - Audi Zentrum Reutlingen Audi V8 quattro Evolution.

3 - Klaus Ludwig - AMG-Mercedes Mercedes 190E 2.5-16 Evo II.

4 - Bernd Schneider - AMG-Mercedes Mercedes 190E 2.5-16 Evo II.

5 - Ellen Lohr - AMG-Mercedes Mercedes 190E 2.5-16 Evo II.

6 - Keke Rosberg - AMG-Mercedes Mercedes 190E 2.5-16 Evo II.

7 - Johnny Cecotto - Fina Motorsport BMW M3 Sport Evolution.

9 - Emanuele Pirro - Bigazzi BMW M3 Sport Evolution.

10 - Steve Soper - Bigazzi BMW M3 Sport Evolution.

11 - Jacques Laffite - Mass-Schons Mercedes 190E 2.5-16 Evo II .

12 - Jörg van Ommen - Mass-Schons Mercedes 190E 2.5-16 Evo II .

14 - Joachim Winkelhock - Schnitzer Motorsport BMW M3 Sport Evolution.

15 - Roberto Ravaglia - Schnitzer Motorsport BMW M3 Sport Evolution .

16 - Altfrid Heger - Schnitzer Motorsport BMW M3 Sport Evolution.

17 - Roland Asch - Zakspeed Mercedes 190E 2.5-16 Evo II .

18 - Kurt Thiim - Zakspeed Mercedes 190E 2.5-16 Evo II .

19 - Armin Hahne - Linder BMW M3 Sport Evolution.

20 - Wayne Gardner - Linder BMW M3 Sport Evolution.

21 - Kris Nissen - Unitron Computer
Isert BMW M3 Sport Evolution Rounds.

22 - Olivier Grouillard - Bigazzi BMW M3 Sport Evolution.

26 - Volker Strycek - Irmscher Motorsport Opel Omega 3000 24V Evo.

27 - Armin Bernhard - BAS Mercedes 190E 2.5-16 Evo I.

28 - John Winter Zakspeed Mercedes 190E 2.5-16 Evo II.

30 - Leopold von Bayern - Isert BMW M3 Sport Evolution.

33 - Gerd Ruch Ruch Motorsport Ford Mustang GT.

34 - Fred Räker Ruch Motorsport Ford Mustang GT.

35 - Alexander Burgstaller - Valier BMW M3 Sport Evolution .

36 - Franz Engstler - Valier BMW M3 Sport Evolution.

37 - Thomas von Löwis - MM Motorsport BMW M3 Sport Evolution.

38 - Fritz Kreutzpointner - MM Motorsport BMW M3 Sport Evolution.

40 - Josef Venc - VAC BMW M3 Sport Evolution.

42 - Harald Becker - Auto Maass BMW M3 Sport Evolution.

44 - Hans-Joachim Stuck - Schmidt Motorsport Technik Audi V8 quattro Evolution.

45 - Germany Hubert Haupt - Schmidt Motorsport Technik Audi V8 quattro Evolution.

46 - Franz Dufter - Tauber BMW M3 Sport Evolution.

48 - Siegfried Maier - Tauber BMW M3 Sport Evolution.

49 - Vaclav Bervid - Bervid BMW M3 Sport Evolution.

50 - Per-Gunnar Andersson - BMW Sweden BMW M3 Sport Evolution.

51 - Jürgen Feucht - Challenger Ford Mustang GT.

55 - Olaf Manthey - Manthey Racing Mercedes 190E 2.5-16 Evo II.

57 - Thomas Winkelhock - MM Motorsport BMW M3 Sport Evolution.

66 - Jürgen Ruch Ruch Motorsport Ford Mustang GT.

Laast bewerkt: 2 jaren geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 11 maanden geleden #99638

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
Der Rote Sau,

Een Mercedes-Benz W109 300SEL 6.3 Die door AMG is omgebouwd tot een racewagen en niet zonder succes. De M100 6.3 liter V8 werd opgebouwd tot een 6.8 liter race blok.

Het complete verhaal kunt u onder de foto's lezen.

De foto hier onder is van een replica. De originele Rote Sau is niet meer.




Heel bijzonder, de foto's die u hier onder te zien krijgt zijn de originele foto's van de 1e test met de Rote Sau. De foto's zijn gemaakt door Gerrit Hendrik te Kronnie mijn mede lid van de Retro Racing Club die op de Nurburgring heeft gewerkt in die periode.

Het originele verhaal.

Der Mercedes-Benz 300 SEL AMG sorgt 1971 beim 24-Stunden-Rennen in Spa mit Rang zwei für eine Sensation. Als Nachbau lebt der AMG-Mercedes, auch bekannt als Rote Sau, wieder auf.

Schon die ersten Meter im Mercedes-Benz 300 SEL AMG sind ein echtes Aha-Erlebnis. Der Renn-Tourenwagen ist kaum zu bändigen. Mit seinen überbreiten Rennreifen läuft er jeder Spurrille nach, droht sogar in den Gegenverkehr abzudriften.

1971:

Die rote 1,5-Tonnen-Sensation in Spa
Dabei sind die Straßen rund um das schwäbische Winnenden eigentlich vertrautes Terrain für den starken Mercedes-Benz 300 SEL AMG. In Affalterbach ist AMG, mittlerweile zu Daimler gehörend, beheimatet. Längst ist aus der Tuning-Schmiede, die einst nach ihren Gründern Hans Werner Aufrecht (A), Erhard Melcher (M) und Aufrechts Geburtsort Großaspach (G) benannt wurde, eine richtige Automanufaktur geworden, mit 750 Mitarbeitern und einer Produktion von jährlich 20.000 Autos.
Gemessen an heutigen Maßstäben hat der Mercedes-Benz 300 SEL AMG ein eher lausiges Fahrverhalten. Dafür reist man gediegen. Wäre nicht der stählerne Überrollbügel, würde sich niemand wie in einem Rennwagen fühlen. Das Armaturenbrett trägt eine leichte Holzbeplankung, Teppichboden liegt aus, und es gibt sogar eine richtige Rücksitzbank. Lediglich der Zigarettenanzünder fehlt, und dort, wo normalerweise das Radio saß, ist im Mercedes-Benz 300 SEL AMG eine Blende mit den Schaltern für die Zusatzscheinwerfer platziert.

So zivil sich der große Mercedes-Benz 300 SEL AMG auch gibt - 1971 sorgte er für Schlagzeilen. auto motor und sport titelte "Schwabenstreich", als der rote AMG beim 24-Stunden-Rennen im belgischen Spa zur Sensation wurde. Gegenüber den Ford Capri RS, den Rallye-Escort, den Alfa Romeo GTA und den BMW 3.0 CS wirkte der Mercedes-Benz 300 SEL AMG wie ein Exot. Auch die beiden Piloten Hans Heyer und Clemens Schickentanz waren zu jener Zeit eher No-Names, während in den Werkswagen die Herren Lauda, Stuck, Glemser oder Mass saßen. Trotzdem fuhr der Schwabenpfeil zum Klassensieg und auf Rang zwei im Gesamtklassement.

Die Eckdaten: 428 PS, 620 Nm, 265 km/h
Damals hatte der Mercedes-Benz 300 SEL AMG einen speziellen 6,8-Liter-V8 mit zwei Drosselklappen, schärferen Nockenwellen, modifizierten Kipphebeln und Kolben. Die Leistung lag bei 428 PS, das Drehmoment betrug 620 Newtonmeter und die Höchstgeschwindigkeit 265 km/h. Dieser 6,8-Liter samt Fünfganggetriebe existiert nur noch als Ausstellungsstück. Aus Platzgründen hatte man 1971 an der Motorsteuerung gespart, eine Kaltstart-Automatik gab es nicht. Deshalb war der Achtzylinder des Mercedes-Benz 300 SEL AMG nur mit viel Startpilot aus der Spraydose überhaupt ans Laufen zu bringen.

Die Fahrt im Mercedes-Benz 300 SEL AMG auf der Landstraße ist nur ein kleines Vorspiel, aber man kann sich lebhaft vorstellen, was der schwere Wagen auf der Nürburgring-Nordschleife aufzuführen vermag. Direkt an der Ortsgrenze von Affalterbach zeigt eine kleine Kuppe auch gleich die Grenzen des Fahrwerks und der Luftfederung auf. Das Vorderrad hebt elegant ab, der 1,5-Tonnen schwere Mercedes-Benz 300 SEL AMG springt anmutig in Richtung Gegenverkehr und signalisiert: Achtung, bitte nichts übertreiben. Das Ende der Roten Sau in Hockenheim.

Das scharfe Triebwerk war im Mercedes-Benz 300 SEL AMG kombiniert mit einer Rennkupplung, die sich so kapriziös gab, dass sie nach zwei Kavalierstarts verschlissen war. Deshalb entschloss sich AMG, beim Neuaufbau des Renn-SEL einen auf rund 350 PS optimierten 6,3-Liter-Motor zu verwenden. Statt des mechanischen Schaltgetriebes gibt es eine Automatik aus der Serie. Der Mercedes-Benz 300 SEL AMG mit seinen imposanten Frontscheinwerfern hat zwar einen sonoren Auspuffsound - aber ein Kraftpaket ist er nicht mehr. Man hat den Eindruck, dass die Viergang-Automatik eine gehörige Portion Leistung verschluckt.

Dass der Mercedes-Benz 300 SEL AMG ein Nachbau ist, liegt daran, dass die 24-Stunden-Erfolgsgeschichte ein Vor- und ein Nachspiel hat. 14 Tage vor dem Rennen war die Karriere des AMG-SEL eigentlich bereits beendet. Helmut Kelleners pilotierte den 6,8-Liter in Hockenheim, rutschte in der Ostkurve von der Piste und kam zu Fuß zur Box. Er zeigte AMG-Chef Aufrecht den Zündschlüssel und meinte trocken: "Hier ist Ihr Schlüssel. Aber den brauchen Sie jetzt nicht mehr."

Aufrechts Reaktion? "Ich war schockiert. Der Kelleners ist nie mehr für mich gefahren." Der havarierte Mercedes-Benz 300 SEL AMG aber wurde in Tag-und-Nacht-Arbeit neu aufgebaut. Nach dem Spa-Einsatz versuchte sich der rote Renner auch bei den 24 Stunden am Nürburgring. Er führte sogar, schied aber aus.


300 SEL AMG 6.8 im Militärdienst.

Normale Rennautos wandern nach einer solchen Karriere ins Museum, nicht jedoch der Mercedes-Benz 300 SEL AMG. Der französische Rüstungskonzern Matra suchte damals ein Auto, das binnen 1.000 Metern auf Tempo 200 beschleunigen konnte. Es war die Zeit des Kalten Krieges, und die Franzosen fahndeten für ihre Kampfjets nach alternativen Start- und Landepisten, beispielsweise auf Autobahnen. Dafür musste das Auto nicht allein flink beschleunigen, es sollte dabei auch die Griffigkeit des Fahrbahnbelags testen - und es musste eine Straßenzulassung haben.

AMG gewann mit dem Mercedes-Benz 300 SEL AMG 6.8 die weltweite Ausschreibung. Für den Militärdienst wurde der Renn-Mercedes sogar um einen Meter verlängert, damit zum Beispiel die zahlreichen Messinstrumente darin Platz fanden. Dann ging es per Achse über die Autobahn nach Frankreich. Alles kein Problem. Wie es dem Klassensieger von Spa nach seinen Einsätzen beim französischen Militär erging, ist nicht überliefert. Das rote Original jedenfalls ist verschollen. Deshalb hat man sich bei AMG entschlossen, den Ur-Sportler aus einem Mercedes-Benz 300 SEL AMG 6.3 originalgetreu wieder aufzubauen. Er gehört zur AMG-Historie, und Hans Werner Aufrecht erinnert sich: "Das war damals eine Sensation." Die ARD hat mit dem Mercedes-Stern die Nachrichten aufgemacht, und die Kunde vom AMG-Erfolg wurde selbst im fernen China in den Tageszeitungen verbreitet.

Aufrecht hat AMG mittlerweile an Daimler verkauft. Mit seiner neuen Firma HWA kümmert er sich aber immer noch um die Auftritte von Mercedes in der Deutschen Tourenwagen Masters-Rennserie (DTM). Pünktlich zum 40-jährigen Firmenjubiläum trat der Mercedes-Benz 300 SEL AMG erstmals wieder in Erscheinung. Beim Genfer Automobilsalon fuhr kein Geringerer als Daimler-Chef Dieter Zetsche den frisch restaurierten Oldie im Rampenlicht auf die Bühne. Für Hans Werner Aufrecht war das damals eine tolle Überraschung.

Und die Freude wurde auch nicht getrübt, als Ex-Rennfahrer Dieter Glemser Aufrecht daran erinnerte: "Aber du weißt schon, wer damals das 24-Stunden-Rennen gewonnen hat." Glemsers Capri RS, der letzte Verbliebene aus einer Ford-Armada, siegte 1971 vor dem Mercedes-Benz 300 SEL AMG. Aufrecht konterte keck: "Aber wer erinnert sich heute noch daran?"














Laast bewerkt: 1 jaar, 11 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 1 jaar, 9 maanden geleden #99965

  • 250Petrolgrun
  • Aanwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 7892
De ADAC 6 uur's toerwagen race op Nürburgring gehouden op 14 &15 Mei 1960. Coureur Rudi Golderer met zijn Mercedes-Benz W111 220SE (Ook wel der große Heckflosse genoemd.) aan het bijtanken in de pits.


Tijd voor maken pagina: 0.95 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

  • Total Users: 510
  • Latest Member: Annejan
  • Total Posts: 23.4duizend
  • Total Topics: 1529
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 1
  • Yesterday Open: 1
  • Today Answer: 6
  • Yesterday Answer: 7