Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Mercedes-Benz Rennabteilung.
(1 bekijken) (1) Gast
In het gedeelte "Algemeen" kunt u diverse zaken plaatsen die betrekking hebben op het merk Mercedes-Benz, wat niet in een ander topic onderdeel past.

Onderwerp: Mercedes-Benz Rennabteilung.

Mercedes-Benz Rennabteilung. 5 jaren, 7 maanden geleden #87920

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beste leden van de OBC,

De gene die mij kennen weten dat de autosport ook mijn grote passie heeft. Nu heeft Mercedes-Benz grote historie in de autoracerij zowel triomfen als tragedies. Dus wie iets wil vertellen over de race historie van Mercedes-Benz, kan zich in dit topic heerlijk uitleven, uiteraard met foto's en filmpjes.

Ik trap af met de Renntransporter uit 1955.

De mooiste Mercedes-Benz combinatie van Transporter en Racewagen. De Mercedes-Benz transportwagen is gemaakt op chassis van de W188 300S Limousine en de Racewagen is een Mercedes-Benz W196R waarin Juan Manuel Fangio maarliefst 5 wereld titels heeft behaald 1951, 1954, 1955, 1956 & 1957.

W180300Stransporter.jpg


En dan hier een film waarin je de Renntransporter beleefd zoals hij ooit was, het is een replica want de originele is in 1967 verschroot. Het verhaal word in de film verteld.

Heel veel plezier met dit stuk race geschiedenis, groet Arno

Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 5 jaren, 7 maanden geleden #87929

  • Herman250
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 6
Deze unieke combinatie tijdje terug in het Mercedes museum gezien. Prachtig!

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 5 jaren, 7 maanden geleden #87983

Even een kleine toevoeging

Fangio is eerst kampioen geworden in een Alfa, daarna gedeeld met een Maserati in een Mercedes W196, daarna een volledig seizoen in de W196. Vervolgens in een Lancia-Ferrari D50 en zijn vijfde kampioenschap was wederom in een Maserati. Dus hij is maar twee keer kampioen geworden met de 196.

Een mooie anekdote over die auto is trouwens dat toen Fangio samen met de jonge Stirling Moss reed, zijn auto stuk ging in de laatste race. Moss gaf toen zijn auto aan Fangio, omdat hij zichzelf te jong vond om het kampioenschap te winnen, Moss was namelijk kampioen als Fangio niet finishte. Echte gentleman racers toendertijd!
1973 Mercedes-Benz 350SE (W116)
1991 BMW K75RT
1996 Honda CB500
2008 Opel Corsa 1.2
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 5 jaren, 7 maanden geleden #87985

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Geweldig stukje geschiedenis Mark.

Dat zal je vandaag de dag niet meer mee maken,... Kan me nog goed herinneren dat David Coulthart in de McLaren Mercedes voor Mika Hakkinen aan de kant ging in Australië in 1998.

Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 5 jaren, 7 maanden geleden #87986

Dat is ook belangrijk, rangorde in een team. Ik vind de volgende qoutes alleen al super.

"Let Micheal pass for the championship"
"Felipe, confirm that Fernando is faster than you"

Ben zelf ook een groot voorstander van teamorders, ookal is dat voor leken soms moeilijk te begrijpen.

En dan weer een beetje ontopic.

In 1999 reed onze grote vriend Mark Webber ookal langeastandsraces, maar dan voor het goede van de twee merken uit het Duitse Stuttgart. In de Mercedes-Benz CLK-GTR, gelukkig nog in de tijd dat er nog homologatie auto's nodig waren. Dus zijn er van dit beest ook straatversies gebouwd, die nu niet voor minder dan getallen met 6 nullen weg gaan.

De auto had alleen één klein probleempje. De aerodynamica van dit stukje Duitse techniek was gebaseert op ideale omstandigheden, maar gezien het merendeel van Circuit de la Sarthre voor het grootste deel van het jaar gewoon openbare weg is, is de situatie daar verre van ideaal. Probleem was dat de auto door oneffenheden in het wegdek een iets te hoge druk genereerde onder de auto, wat resulteerde in positieve lift, in plaat van de in de racerij benodigede negatieve lift, ook wel downforce genoemd. En dan krijg je dit soort beelden:



Een leuke detail is dat de bomen op die plek naast het circuit een week van te voren gekapt waren, is dus geen overbodige luxe geweest, want dan hadden we Mark Webber wellicht niet terug gezien als 2e man bij Red Bull al die jaren!
1973 Mercedes-Benz 350SE (W116)
1991 BMW K75RT
1996 Honda CB500
2008 Opel Corsa 1.2
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 5 jaren, 7 maanden geleden #88037

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Ben niet zo voor team orders meer voor dat de beste ook mag winnen. Ook al snap ik dat je hier mee het kampioenschap zou kunnen vergooien, en dit heel veel geld kost.

Dat ongeluk van Mark Webber was inderdaad schrikken, dit heb ik toen live gezien!

De grote baas van Force India heeft er zo één, een CLK-GTR, heb daar nog foto's van. Staat in Mercedes-Benz World in Brooklands waar ik in 2011 ben geweest.

Groet, Arno

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 5 jaren, 7 maanden geleden #88038

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Hoe zijn de "Silberpfeile" ontstaan?

Bij Daimler-Benz gebeurde dat onder leiding van Alfred Neubauer, die al sinds de twintiger jaren aan het hoofd stond van de Rennsportabteilung. De Mercedes-Benz W 25 werd de eerste Grand Prix rennwagen van de Mercedes-Benz Renwagenabteilung, volgens het nieuwe reglement. ( De term "Formule 1" dateert pas van af 1950.)

Het Grand Prix debuut vond plaats op 1 juli 1934 tijdens de Grand Prix van Frankrijk. Daarvoor had het team als test al deelgenomen aan de Eifelrennen op de Nürburgring. Daar werden de Rennwagens voor het eerst officieel gewogen volgens het nieuwe regelement. De Mercedes-Benz Rennwagen wogen boven de 750 kg. Dit betekende dat ze niet mochten deelnemen aan de wedstrijd door dat het gewicht van de Rennwagen te zwaar was. Daaop werd besloten de witte verf eraf te halen. Zo reden de Mercedes-Benz Rennwagen uiteindelijk in de zilveren kleur van blank aluminium en de naam "Silberpfeile"’ was geboren. Het debuut was meteen succesvol: Manfred von Brauchitsch won de race op de Nürburgring.

Maar hoe ging het er nu aan toe onder leiding van Alfred Neubauer die het Silberpfeilen Rennwagen Circus in europa aan aller lei Grand Prix's liet deel nemen?

Zie dit bijzondere foto verslag uit mijn collectie. De beelden spreken voor zich, laat je meenemen terug in de jaren '30 en vergroot je PC scherm met " Crtl & + " door op Crtl & - te drukken word je scherm weer kleiner.

Groet, Arno.

Onderweg de Mercedes-Benz LKW DIESEL met de Silberpfeilen achterin. Onderdelen en andere benodigheden voor een raceweekend in de andere Mercedes-Benz LKW DIESEL's

S23.jpg



Aangekomen in een plaats waar de Grand Prix werd gereden, reed de Mercedes-Benz Rennabteilung door de plaats met de open LKW's om de Silberpfeilen te tonen, en zo het publiek naar de racebaan te krijgen.

S24.jpg



Van een echte pitstraat kon je toen nog niet spreken, in de buurt van een circuit werd een boeren schuur of garage afgehuurd om de Mercedes-Benz Rennabteilung te huisvesten voor een weekend. Daar werde nde wagens uitgeladen en klaar gemaakt voor de Grand Prix.

S27.jpg


S29.jpg


S21.jpg


S22.jpg



Als de grote dag was aangebroken werden ze met de met de Mercedes-Benz LKW Diesel naar de Rennstrecke gebracht, voor goed kijkt ziet Alfred Neubauer staan!

S25.jpg



En dan hier de overwinnigs affiches van de Mercedes-Benz SilberPfeilen.

S30.jpg


S31.jpg


S32.jpg


S33.jpg
Laast bewerkt: 5 jaren, 7 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 5 jaren, 7 maanden geleden #88061

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
En wat is zo'n Mercedes-Benz Diesel LKW van de Rennabteilung toch verschrikkelijk mooi!


S19.jpg

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 11 maanden geleden #91407

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beste liefhebbers van de auto sport,

Wat er het afgelopen weekend op Spa-Franchorchamps gebeurde tijdens de formule 1 race was niet nieuw voor het merk Mercedes-Benz en haar Rennabteilung! Hier hebben ze al eerder mee te maken gehad, wanneer? Dat was voor de oorlog in het tijdperk van de W25 Silberpfeilen.

Der teamchef:

Het bestaan van een "Team Baas" in de Formule 1, is tegenwoordig de normaalste gang van zaken, bij Mercedes is dat vandaag de dag Rennleiter Toto Wolf met assistent Niki Lauda om de jongens in het gareel te houden. Toen der tijd was dat Alfred Neubaue, die dit alles alleen bestierde. De rivaliteit binnen de Mercedes Rennabteilung ging toen tussen Rudolf Caracciola & Herman Lang.

De onderstaande documentaire film, waarin het leven van Alfred Neubauer als Rennleiter word nagespeeld waar ook veel van zijn uitspraken in worden geciteerd, is dit een uitgemeten moment na gisteren op Spa-Franchorchamps, om het heden met het verleden te vergelijken!
Geniet van deze pracht documentaire film over Alfred Neubauer, zijn coureurs en kopzorgen. Het is wel in het Duits, maar dat maakt het ook zo realistisch.

Groet, Arno

Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 10 maanden geleden #91587

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beste liefhebbers van de Oude Mercedes Benz,

Zie hier de historische beelden in kleur van de samenvatting van de Grote Prijs Formule 1 van Zandvoort in 1955. Hier rijden Stirling Moss, Juan Manuel Fangio & Herman Lang in de Mercedes-Benz W196 R. Zie ook hoe de 1e Teamchef in de Formule 1, Alfred Neubauer acteert. Het is echt genieten in de tijd van strobalen, en een open pits langs het rechte stuk.

De Formule 1 was toen nog toegankelijk.

Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 8 maanden geleden #92305

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beste liefhebbers van de oude Mercedes-Benz,

Wie met benzine in het bloed leeft heeft deze film al gezien? Kijk en geniet: Trailer Magische Momente - Die Stunde der Silberpfeile

Een mooi kerst of sinterklaas cadeau,..

Groet, Arno


Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 8 maanden geleden #92372

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beste liefhebbers van de oude Mercedes-Benz,

Morgen gaat er geschiedenis geschreven worden bij de Mercedes-Benz Rennabteilung. Op het Yasmarina circuit in Abu Dhabi, Mercedes-Benz is al wereld kampioen maar wie van de coureurs word daadwerkelijk wereld kampioen?

Kijk naar het volgende filmpje uit het heden met een knipoog naar het verleden,...

Groet, Arno

Laast bewerkt: 2 jaren, 3 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 8 maanden geleden #92378

Mooi hoor!

Ik ben ook voor teamorders, ik houd van samenwerken.
Groepsbelang boven individueel belang.

Waarom zou je bv. 2 Mercedessen helemaal kapot rijden tegen elkaar waardoor ze misschien wel allebei uitvallen, beter samen langs elkaar op de eerste plaatsen over de finish rijden

Ik vind de moderne races niet meer zo interessant, maar ja ik ben dan ook een nostalgisch figuur. Ik ben een tijd geleden eens naar de formule 1 in Hockenheim geweest, niks aan, allemaal dezelfde auto's die dezelfde rondjes rijden.
Vroeger was er echt verschil, Snellere Mercedessen, Jaguars met schijfremmen etc. etc. meer beweging in de race!

Helaas zijn de grote autoraces afgelopen voor mercedes met het grote ongeluk op Le Mans in 1955..

Wel mooie Races nog met de W111 en W112, Carrera panamericana, schitterend!
Helaas minder interessant voor reclame en sponsors op zo'n lange afstand.
Maar toch superinteressanter met die veel meer normale productieauto's die je gewoon kon kopen!


24h_spa_rennstart.jpg

Al die verschillende auto's!


448601_749561_2914_2092_539410ohne_titel-2.jpg

Monaco!


300se_arg64_werkstattstop.jpg


220se_2.jpg


300se_luttich_sofia.jpg


nordschleife.jpg


boehringer_imflug.jpg

En het ging er hard aan toe, de 300SE met uit de 300SL verderontwikkeld Aluminium motorblok

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 7 maanden geleden #92404

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Een heerlijk verslag Mathieu,

Met plezier de foto's en verslag gelezen. Ja ik ben ook meer van het oude race maar ja, je moet wat en met je tijd meegaan is niet altijd even makkelijk. Heb ook niet veel meer met het nieuwe DTM wat oorspronkelijk productie auto's waren. Nu lijken ze op productie auto's maar onderhuids is er niets wat in een productie auto te vinden is.

Hier onder het jaarverslag van de DTM in 1992 waar in Mercedes-Benz met AMG W201 190E 2.5-16 Evo 2 het kampioenschap won.

Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 7 maanden geleden #92503

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
België Spa-Francorchamps 1955,

Juan Manuel Fangio aan kop door de fameuze bocht Eau-Rouge tijdens de Grand Prix in de Mercedes-Benz W196R. #OBenzC #Mercedes

fangiospa1955.jpg
Laast bewerkt: 4 jaren, 7 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 7 maanden geleden #92632

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Het is 1938,...

Rudolf Carraciola rijd in zijn Mercedes-Benz W154 de Copa Ciano in Livorno Italië,.. Wat een spektakel moet dit zijn geweest om door de nauwe straten van het Toscaanse havenstadje te racen.

We willen u bedanken: Zuendfolge

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 6 maanden geleden #92740

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beleef het verleden in het heden, Oude Benz Club.

Zie hier onder een prachtig verslag van uit het heden naar het verleden en weer terug. Geniet het oude jaar 2014 uit opzoek naar passie en om met uw eigen oude Mercedes-Benz het verleden in het heden te beleven.

Groet, Arno

Mercedes-Benz "Magical moments. The hour of the Silver Arrows "


Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 5 maanden geleden #93214

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Het is 1954,

Het begin van de hoogtijdagen van de Mercedes-Benz W196 R met Juan Manuel Fangio in de hoofdrol.

De Grand Prix van Zwitserland. Prachtige beelden en geluid. Dit is echte raceromantiek. De sfeer en het ongedwongen racen door dorpen en straten. Heel wat anders dan op een afgesloten circuit waar de sponsoren de baas zijn.

Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door 250Petrolgrun. Reden: video weer ingevoegd.

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 4 maanden geleden #93604

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
De Oude Benz Club, is het verleden beleven in het heden. Dat doet Lewis Hamilton ook met Mercedes-Benz Rennabteilung in de W25 en dat zelfs zoals het er vroeger aan toe ging. Erg leuk om te zien.

Groet, Arno

Re: Mercedes-Benz Rennabteilung. 4 jaren, 3 maanden geleden #93760

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Grote Prijs van Frankrijk in Reims, 4. Juli 1954,

Met de gestroomlijnde versie van de Mercedes-Benz W196 R. Op de grid, de latere winner Juan Manuel Fangio (Startnummer 18), ernaast Karl Kling (Startnummer 20), daar achter Hans Herrmann (Startnummer 22)

Tijd voor maken pagina: 0.99 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

  • Total Users: 554
  • Latest Member: pjotter1968
  • Total Posts: 24.7duizend
  • Total Topics: 1607
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0
  • Yesterday Open: 0
  • Today Answer: 0
  • Yesterday Answer: 0