Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018
(1 bekijken) (1) Gast
In het gedeelte "Algemeen" kunt u diverse zaken plaatsen die betrekking hebben op het merk Mercedes-Benz, wat niet in een ander topic onderdeel past.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018

Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 1 jaar, 1 maand geleden #102274

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 58
Geschreven door Erik van Putten voor Auto Motor Klassiek. www.amklassiek.nl

De eerste door Mercedes Benz ontwikkelde stationwagen By Erik van Putten | 4 januari, 2017

In 1977 maakt de wereld kennis met de stationwagen variant van de W123: de S123. Het T-model wordt op de IAA in Frankfurt openbaar gemaakt. Net zoals de W123 sedan ontketent de presentatie van de “Mercedes-T” een grote vraag, die resulteert in lange levertijden. In 1978 start de productie in Bremen. Het is het begin van een tijdperk, waarin bij Mercedes Benz niemand meer twijfelt aan het belang van een Combivariant binnen het modelgamma.

Drie jaar nadat de Mercedes-Benz directie groen licht geeft voor de ontwikkeling van een luxe vijfdeurs stationwagen, start de productie. In mei 1978 wordt in de oude Borgward fabrieken in Bremen-Sebaldsbrück een aanvang gemaakt met de serieproductie van de W123 Kombi, die met een kleiner motorenpalet wordt geleverd dan de sedanbroer. De S123 -de eerste door Mercedes Benz zelf ontwikkelde station- debuteert met een leveringsprogramma dat bestaat uit de 230 T, de 250 T, de 280 TE, de 240 TD en de 300 TD. De kleinste zescilinder van de T modellen (de T staat voor Touristik en Transport) ruimt overigens als eerste het veld. In augustus 1982 is het afgelopen met de variant die wordt voortbewogen door middel van de M123 motor.

Ondertussen is het leveringsprogramma aan de andere kant uitgebreid. In 1980 verwelkomt de T-modelserie de 200 T en de 230 TE. Ook ziet de 300 TD Turbodiesel het daglicht. De basis wordt gevormd door de vertrouwde OM 617 vijfcilinder dieselmotor. Die wordt uitgebreid met de “Garret Air Research” turbolader. De motor- officieel OM 617 D 30 A genoemd- legt een vermogen van 125 PK aan de dag en snelt naar een top van 165 kilometer per uur. Aan de motor is een 4-traps automaat gekoppeld. Aanvankelijk is de Turbodiesel kwalitatief niet berekend op de Europese snelheidsstandaarden, zodat er de nodige aanloopproblemen ontstonden.

TRANSPORT- EN VRIJE TIJDSFUNCTIE

De S123 deelt veel technische componenten met de sedan. De transport- en vrije tijdsfunctie worden betoond door de grote hoeveelheid (variabel in te delen) bagageruimte en de (vanaf de zomer van 1978) standaard dak rails, die in elegante vorm op de lange koets van de station Mercedes worden bevestigd. Mercedes-Benz indachtig zijn er natuurlijk ook tal van opties verkrijgbaar. In functionele zin valt de mogelijkheid om de S123 met een tweetal kinderzitplaatsen uit te breiden op. Verder krijgen de nieuwe Mercedes-stations standaard hydropneumatische niveauregeling aan de achterzijde mee.

AFWERKING OP HOOG NIVEAU

Mercedes Benz positioneert de S123 van meet af aan gepositioneerd als “Edelkombi.” De nadruk wordt op lifestyle en hoogwaardigheid gelegd. Geen enkel stukje onafgedekt metaal is in de Benz zichtbaar en de afwerking is op alle vlakken van hoog niveau. Het draagt in sterke mate bij aan het imago van luxe Combivarianten. Een beeld, dat mede dankzij de Break/Familiale modellen van Peugeot en de combi’s van Volvo al op vruchtbare wijze is gevoed. De klant weet in ieder geval de komst van de S123 te waarderen.

BIJNA 200.000 STUKS GEBOUWD, 250 T NU DE MEEST GEZOCHTE

In totaal worden van mei 1978 tot en met januari 1986 199517 stuks van de Edelkombi gebouwd. De in 1980 geïntroduceerde 230 TE is de meest verkochte. De als eerste “eingestellte” 250 T de meest gezochte. Welke variant ook in Bremen van de band rolt: de S123, die in cosmetische en in technische zin tijdens zijn looptijd dezelfde retouches meekrijgt als de sedan (en in iets mindere mate de coupé), is de definitieve grondlegger van een nieuwe carrosserievariant bij Mercedes-Benz. Want de station modellen zijn sinds de tweede helft van de jaren zeventig niet meer weg te denken bij het Duitse merk.


Re: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 1 jaar, 1 maand geleden #102275

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 58
De veelzijdigheid van het T-Model, de S123 van Mercedes-Benz.

IMAGE0062_2013-02-04-2.JPG


IMAGE0063_2013-02-04-2.JPG
Laast bewerkt: 1 jaar, 1 maand geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 1 jaar, 1 maand geleden #102283

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 58
Wist u dat?

Op de onderstaande foto word de W123 280TE met kenteken KG-18-YD die op 11 oktober 1983 op kenteken is gezet afgeleverd op Paleis Soestdijk aan zijn 1e eigenaar die niemand minder was dan ZKH Prins Bernhard De W123 280TE werd gebruikt voor de jachtpartijen van de Prins.

Het Koninklijke kenteken die deze Mercedes-Benz W123 280TE heeft gekregen was AA-14. Tussendoor werd ook AA-17, AA-19 & AA-38 voor deze automobiel gebruikt.

Ik mis de persoonlijkheid wel, de Mercedes-Benz rijder van ons Koningshuis Prins Bernhard. Een markant man met gevoel voor rechtvaardigheid.

Re: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 1 jaar, 1 maand geleden #102288

Beste Arno,

Bijgaande foto, de sleuteloverdracht van de nieuwe sjieke donkerblauwe [kleurnummer 904] Mercedes-Benz 280TE.
De auto bestaat nog en is nu na enige restauratie terecht gekomen bij een Nederlandse MB liefhebber.

Gr. Jan
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 1 jaar, 1 maand geleden #102289

Een mooie MB 300TDT gespot afgelopen jaar bij Schloß Dyck.
Dit type en in deze conditie kom je maar zelden tegen.






gr. Jan
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 1 jaar, 1 maand geleden #102309

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 58
In de Daimler-Benz fabriek te Sindelfingen in 1982 werd de laatste hand gelegd aan diverse S123 types voor aflevering.

Re: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 1 jaar, 1 maand geleden #102311

Leuke kleuren. Daar wordt je vrolijk van. Je zag ze in de jaren ook wel eens zonder dakreling.
Met een dakreling maakt de auto toch wel completer, daardoor mooier vind ik.
Bijgaande foto van een in duitsland geleverde S123 300TD met aanwezige aankoopfaktuur.
De S123 werd alleen in Bremen gebouwd.

Gr. Jan




We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 1 jaar, 1 maand geleden #102314

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 58
De presentatie aan het publiek tijdens de Genève Motor Show in 1978 van de Mercedes-Benz S123 met alle accesoires die toen al voor handen waren.

Mercedes-Benz maakte een schot in de roos met het T-Model dat door het publiek met open armen werd ontvangen. Het blijven schitterende automobielen.


Re: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 1 week geleden #105281

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 58
De Mercedes-Benz S123 250T, de vader van de “Life Style” combi’s.

De 250T met zijn zescilinder lijn motor is het genieten zowel tijdens werk als vrije tijd besteding geeft de roffel van de M123.920 jou het ultieme gevoel van maximaal genieten.

De specificaties van de M123.920 motor.

Zescilinder 2.5 liter viertakt Ottomotor met één bovenliggende nokkenas aangedreven door een enkele ketting.

cilinderinhoud: 2525 cm3
boring en slag: 86,0 x 72,45 mm
draaimoment: 192Nm bij 3.500tpm, 129pk bij 5.500 tpm.





















































Laast bewerkt: 1 week geleden Door 250Petrolgrun.
We willen u bedanken: CocoW114

Re: Mercedes-Benz S123 T-model 40 jaar 1978 - 2018 6 dagen, 20 uren geleden #105286

Prachtig! Inderdaad een schot in de roos, een goed voorbeeld van functionele kunst.

Ik droom soms dat ik mijn T´s nog in een schuur heb staan..

de 200T van 1981, Mangogroen met olijfgroen stof, 109 PK M102 motor, 4 bak handgeschakeld met schuifdak en getint glas.






De 240TD van 1984, Eibengroen met donkerolijfgroen stof, 72PK OM616 motor, 5 bak handgeschakeld met schuifdak, getint glas en deelbare achterbank.








  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.97 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

  • Total Users: 520
  • Latest Member: Benzer
  • Total Posts: 23.9duizend
  • Total Topics: 1524
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0
  • Yesterday Open: 0
  • Today Answer: 1
  • Yesterday Answer: 5