Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog
(1 bekijken) (1) Gast
Hier kunt u een eigen topic aanmaken waarin u de gehele geschiedenis over uw oude Mercedes-Benz kunt bijhouden en laten zien met foto's.

Gegarandeerd een mooi naslagwerk voor de toekomst!

Laat uw topic titel altijd beginnen met met Baureihe W,C of R vervolgd door het type bijvoorbeeld: W109 300SEL 6.3

Onderwerp: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 6 maanden geleden #101665

• Nachtuil
  • Afwezig
  • " Donateur "
Math, ik kan die krukas niet beoordelen zonder te zien, maar hetgeen jij slijpsporen noemt is dus meestal iets dat er bovenop ligt of er op geperst is zal ik maar zeggen. De krukas is gehard staal en de schelpen zijn zacht materiaal, die kunnen in princiepe geen krassen trekken in het veel hardere staal. Zoals ik reeds vermeldde heb ik dat al opgeschoond met een houtbeitel en schuurlinnen. Maar ik geef je geen garantie dat het bij U gaat lukken.

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 5 maanden geleden #101674

Hoi,

Ja de krukas is nog wel te redden, de reviseur zei dat hij geslepen moest worden. De motor zat vol zand en dat is wel harder dan staal.

De huidige motor rijdt dus idd nog 129 km/h. Ik kwam terug van mijn ouders waar ik was voor mijn verjaardag, leuk kadootje
We willen u bedanken: 250Petrolgrun, wolfskin

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 4 maanden geleden #101799

En binnen een maand nog eentje, dure grap.

Meestal gebeurt dit juist als ik heel rustig rijd, ik liet me hier heel even opjagen door een VW achter me, stom.

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 4 maanden geleden #101844

Van de week ook de andere stuurbekrachtigingspomp maar wat opgelapt. vooral ook de steun aan de motor, deze scheurt snel en ik heb maar even wat lassen wat verstevigd en weer vlakgeslepen.

We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 4 maanden geleden #101850

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Netjes .

Gr Edwin

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 4 maanden geleden #101857

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Hoi Mathieu, dat zijn dure foto's maar je rijd keurig zo te zien.

Die stuurpomp heb je ook keurig opgelapt, niet van nieuw te onderscheiden.

Succes, Arno

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 4 maanden geleden #101866

Netjes gedaan Mathieu zo ook het laswerk.

Vroeger hoorde ik wel eens zeggen dat een nieuwe scheur weer ontstaat naast de gerepareerde scheur, weet niet of dat nu nog zo is?hoop het niet voor je natuurlijk

Groet...Rolf

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 4 maanden geleden #101868

• F4E
  • Afwezig
  • " Donateur "
Mooi werk Mathieu. Die pomp zal er toch weer tegenaan kunnen.
Gr
Henri

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 4 maanden geleden #101905

Hoi Allemaal,

Ja Rolf, het kan inderdaad makkelijk scheuren naast een las, vooral als het te snel is afgekoeld. Ik heb het dan zeker ook niet in het water gedompeld na het lassen.

Het blijft een zwaar belast onderdeel, we zullen zien hoe het gaat houden.

Groeten, Math

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 4 maanden geleden #101916

Oké Math dat is dus de oorzaak dat er weer een scheur kan ontstaan...weer wat geleerd.
Jazeker laten we hopen dat die scheur weg blijft anders een boel ellende

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 1 jaar, 4 maanden geleden Door rolfmercedes.

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 3 maanden geleden #101983

Alsof ik niet genoeg te doen had heeft onze Hellelfenbein 220D vandaag een zusje erbij gekregen, een 5 maanden jonger exemplaar in Herbstbeige.

Ik kon niet weerstaan...

Vanavond meteen begonnen aan een kleine klus, een kapot vacuumpompmembraan. Nu had ik gelukkig net een gereviseerde vacuumpomp klaarliggen

Voorlopig dus even de luxe van 2 van deze werk..eh sierpaardjes op stal.

Groeten, Math

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 3 maanden geleden #101984

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Mooi span Math. Veel plezier er mee .

Gr Edwin
We willen u bedanken: Zuendfolge

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 3 maanden geleden #101987

wat een mooie auto's!

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 3 maanden geleden #102069

Van de week ook weer wat onderdeeltjes ontvangen.

Omdat ik de gereviseerde vacuumpomp op de bruine heb gezet wil ik opnieuw een pomp reviseren. Ik had nog 2 extra rollagertjes over, nu dus ook maar weer membranen en klepjes besteld.

Ik kon 2 merken Membranen kopen waarbij die van Febi 2x zo duur was. Gekozen om van elk merk er eentje te bestellen. Het membraan van Truckteile is zwart en er zitten minder schroeven bij, wel een zakje schroefdraadborging denk ik. het Febi membraan in grijs. Geen idee welke het sterkst is, dat merk je denk ik pas jaren later.

Voor de Om621 dieselmotor voor de heckflosse heb ik een spruitstukpakking besteld. Dit is er eigenlijk een voor een W115 maar ik kon de oudere niet krijgen. Deze past als het goed is ook maar steekt uit en blijft dus meer zichtbaar. Ook heb ik koolborstels en een bronzen toplager voor de startmotor besteld, die wil ik ook weer eentje opknappen.

Genoeg leuke klusjes voor de boeg, en nu dus de onderdeeltjes klaarliggen

Math

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 2 maanden geleden #102095

Mijn Vader is de zolder san het opruimen en had voor mij 2 dozen met onderdelen om mee te nemen. Leuk om mijn oude sturen weer terug te zien. Deze heb ik in mijn jeugd bij elkaar gespaard. Voor een wit stuur ben ik toen nog eens 50 km met de bus gereisd om het te kopen.

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 2 maanden geleden #102101

Vandaag ook weer een Vacuumpomp gereviseerd.

Voor onderdelen heb ik ook de oude pomp uit elkaar gehaald, dit is de pomp die dus 15 jaar geleden mijn OM615 220D motor heeft vernietigd. De motor maakte toen een raar geluid waarvan ik dacht dat het de distributieketting was. De rembekrachtiging heeft tot het einde gewoon gewerkt!

Op de fotoś zie je dat de kogeltjes uit de lagers helemaal weg zijn (vallen in de motor). Door de blauwe verkleuring van de buitenste lagerschaal en de slijpsporen in het onderdeel waar de lagers inzitten zie je dat het langere tijd op elkaar ingelopen is geweest. Uiteindelijk zijn stukken van de pomp tussen de distributieketting terecht gekomen onder het rijden en hebben de hele motor vernield.

Overal zie je inslagsporen van brokstukjes op de onderdelen.

Dit is de pomp van mijn reserve 200D OM615 motor die ik nu heb gereviseerd met een Febi membraan, Febi klepjes en NSK (Japan) Rollagers. Ik wil deze preventief op mijn 220D zetten nu. (misschien komt daar wel geluid vandaan).

Hendeltje warm maken, pennetjes in de diepvries en zo alles weer in elkaar tikken.

Met wat hulp

Laast bewerkt: 1 jaar, 2 maanden geleden Door Zuendfolge.
We willen u bedanken: Nachtuil

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 2 maanden geleden #102129

Vandaag ook weer wat andere kogellagertjes op gaan halen bij Brammer.
Ik had gevraagd om lagers zonder afdichting omdat deze niet nodig is in de vacuumpomp.

Bij de NSK lagers heb ik de rubber afdichtringetjes eruit gewipt. Nu heb ik SKF lagertjes gekregen. Deze zijn zonder afdichting maar hebben toch ook dat randje in de buitenring voor de afdichting. De verkoper zei dat ze alleen nog zulke lagers maken die zijn voorbereid voor de afdichtring.

Mijn idee was dat de kogeltjes wellicht groter konden zijn als deze rand niet in de buitenring hoefde te zitten. Die vlieger gaat dus niet op. Wel hebben de SKF lagertjes 8 in plaats van 6 kogeltjes.

Hoe dan ook lijken ze me beter dan de originele (SKF) lagers die in de pompen zitten. Deze hebben een kunststof kooi en de kooi is aan één kant dicht waardoor er wellicht minder olie bij kan komen en zich vuil zou kunnen ophopen.

Ik heb helaas geen losse pomp meer om te reviseren maar er komt er weer 1 vrij wanneer ik die van de ivoor 220D vervang.

Math

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 2 maanden geleden #102132

Mooi klusje Math en dan ook nog een hulpje erbij dan komt het zeker goed

Groet..Rolf

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 2 maanden geleden #102136

Bij de Lagerwinkel hebben ze niet zoveel informatie over de lagers eigenlijk. Ik wilde toch wel weten welke lagers nu het beste zijn. Meer kogels of grotere kogels?

Met wat berekeningen blijkt nu dat de diameter van de kogels doorslaggevend is voor de maximale draagkracht.

In een lager wat eenzijdig belast wordt lopen de helft van de kogels onbelast. De maximale kracht op een kogel is bepalend en dat is de kogel die precies bovenaan zit aan de belastte zijde. Het aantal kogels erlangs neemt dan ook een deel van de kracht over maar dit wordt snel minder naarmate ze verder van de top zitten.

In de praktijk geven lagerfabrikanten allemaal hetzelfde draaggetal aan voor een type/afmeting lager. Voor deze lagertjes is dat 2300 N, oftewel zo'n 200 kg dynamisch draagvermogen per lager. Toch heel wat voor zo'n klein lagertje.

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 1 jaar, 2 maanden geleden #102140

Vanmorgen vroeg op en meteen maar even aan de slag. Het begint te vriezen dus hoog tijd voor de winterbanden. Even de bandenspanning in orde gemaakt en de wielen op de 220D.

En dan ook maar meteen de Vacuümpomp wisselen. Het lager van de pomp die erop zat was prima in orde, de rest ook, daar zal geen vreemd geluid vandaan zijn gekomen.

En ook meteen de radiateur gespoeld met wat schoonmaakazijn, de oliekoeler met was wasbenzine en 2 nieuwe radiateurslangen gemonteerd.

Straks maar even een proefritje maken.

Prettige zondag!
Math
We willen u bedanken: wolfskin
Tijd voor maken pagina: 0.85 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

• Total Users: 520
  • Latest Member: Benzer
  • Total Posts: 23.9duizend
  • Total Topics: 1524