Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog
(1 bekijken) (1) Gast
Hier kunt u een eigen topic aanmaken waarin u de gehele geschiedenis over uw oude Mercedes-Benz kunt bijhouden en laten zien met foto's.

Gegarandeerd een mooi naslagwerk voor de toekomst!

Laat uw topic titel altijd beginnen met met Baureihe W,C of R vervolgd door het type bijvoorbeeld: W109 300SEL 6.3

Onderwerp: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog

Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98703

Ik kan toch niet wachten om deze auto al even kort voor te stellen. Nadat ik de W126 toch onverwacht snel heb verkocht heb ik intensief naar een goede W115 diesel gezocht.

Ik wilde een goede auto met een net interieur, een schuifdak en stuurbekrachtiging. Een mooie kleur zoals donkergroen, rood, bruin, liever geen blauw (hoewel dat lichtblauw ook wel wat heeft...).

Enfin, als alles goed gaat ga ik volgend weekeinde deze 220D van 1972 kopen. Ik ben het met de verkoper eens geworden over de prijs aan de hand van foto´s en informatie. Hij staat wel meer dan 1000 km ver weg maar ja, soms moet je dat er voor over hebben. Ik hoop dat hij niet tegen valt.

De auto heeft wel een schuifdak maar geen stuurbekrachtiging. Dat kan ik er later wellicht nog eens opzetten. De kleur is Hellelfenbein (licht ivoor) met een bruin stoffen interieur.

Binnenkort dus meer

Laast bewerkt: 2 jaren, 11 maanden geleden Door Zuendfolge.

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98712

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Zuendfolge schreef:
Hij staat wel meer dan 1000 km ver weg

Nice, Bordeaux, Munchen ? Je houd ons wel in spanning Math.

Het lijkt trouwens wel of ik een grijs stoffen interieur zie ipv bruin? Of vertekent de foto?

Wel erg leuk dat je er een uit 72 hebt gevonden. Die van mij is ook uit 1972. Mooi modeljaar. Dat er geen stuurbekrachtiging op zit maakt niks uit. Er worden regelmatig sets aangeboden en montage is een fluitje van een cent. De auto is er al op voorbereid. Kijk maar een op mijn logboek van de W114.

Gaat dit het einde van het 240D worden als de koop door gaat? Ik kijk al uit naar het vervolg van de 220D

Gr. Edwin

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98713

Hoi Edwin,

Er zitten witte hoezen om de hoofdsteunen, het interieur is stof Dattel. Jouw Rood is natuurlijk wel een stuk aparter! Ik heb ook ooit een witte 280SE gehad met rood mb-tex, heel exotisch! In Frankrijk was dat toch een geliefdere combinatie dan hier en in Duitsland. Hier zijn de auto´s meer grijs/blauw geweest.

Ik ga zodadelijk weer eens naar mijn ouders (daar staat de 240D), ik wil de 240D dan in de garage duwen met mijn vader en de komende week aan de bodem beginnen. Het is wel verleidelijk om de Servo uit de 240D te halen natuurlijk... Maar ik heb nog wel een pomp, reservoir en krukaspoeli liggen. Een servostuurhuis helaas niet meer hoewel ik zeker ben dat ik er nog een had. Volgens mij zijn er wel 2 types geweest, een vroegere lange en later een korter stuurhuis.

Bij de dieselmotoren moet volgens mij wel draad getapt worden in het carter voor een schroef van de pomp. Ik heb dit al eens moeten doen ook bij een 220D uit 1972. We zullen zien. Bij jouw 230 was dat dus niet nodig, dat is wel erg handig!

Maar inderdaad, ik dacht beter servo achteraf inbouwen dan een schuifdak

Groeten, Math

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98715

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Zuendfolge schreef:
Volgens mij zijn er wel 2 types geweest, een vroegere lange en later een korter stuurhuis.

Dat heb ik ook wel eens gelezen. In ieder geval is een onbekrachtigd stuurhuis kort. En en bekrachtigd stuurhuis van een 72-er lang. Maakt niks uit. Gewoon stuurstang inschuiven. Meneer Benz heeft goed nagedacht.

Als je draad moest tappen had je dan wel het juiste type frame voor de pomp? Er zijn nl verschillende types.

Wel fijn dat de 220d een schuifdak heeft. Dat mis ik wel eens bij mijn auto. Maar ja je kunt niet alles hebben en een schuifdak er in zetten zie ik niet zitten. Hoewel ergens hier op het forum zwerf hier nog een mooie rapportage over.

Veel plezier met de voorpret en de (eventuele) aankoop.

Gr Edwin

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98726

Ik zal dat zo eens even opzoeken over dat draad tappen in de Einbau Anleitung Sonderausstattungen

Destijds was het ook een 1972 220D motor van de W115 van mijn broer. Ik wilde die motor in mijn 280E W114 bouwen en heb toen voor 1 bevestiging van de pompbeugel draad in het aluminium Carter moeten tappen, was nog lastig herinner ik me...

De 220D die ik nu wil gaan kopen staat trouwens achter Wenen in Oostenrijk
Die man heeft de auto al sinds 1977. Ik ben benieuwd!

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98730

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Wanneer ga je kijken?

Gr Edwin

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98732

Zaterdag.
Ik heb al een hotel geboekt daar in de buurt.

Ik heb al een hoop foto´s en info. De auto is niet nieuw en ook niet helemaal perfect maar wel eerlijk en bruikbaar en heeft aantoonbaar 222000 km.

Ik ben ook benieuwd.

Math

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98741

Zo toch wel handig als je wat documentatie hebt. (hoewel ik het gehele Werkstatthandbuch van honderden paginas van de W115 heb afgegeven toen ik de 200D/8 verkocht )

In de Einbauanleitung staat voor de OM615 (en M115) motor inderdaad dat je moet boren en een Gewindebuchse moet indraaien(onder 18), voor de M114/M180/M110 hoeft dit niet (daar zal wel vaker Servo voor zijn besteld):

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98742

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Dit is weer een fantastisch avontuur Mathieu,..

Je blijft ons verbazen met al je ondernemingen, klussen aan- & verkoop acties! Ben erg benieuwd naar je verslag.

Succes, goede reis en vergeet vooral niet te genieten en dit avontuur maximaal te beleven

Groet, Arno

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98753

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Zuendfolge schreef:

In de Einbauanleitung staat voor de OM615 (en M115) motor inderdaad dat je moet boren en een Gewindebuchse moet indraaien(onder 18), voor de M114/M180/M110 hoeft dit niet (daar zal wel vaker Servo voor zijn besteld):

Ha, daar heb ik destijds natuurlijk overheen gelezen (cq overgeslagen) als niet dieselrijder.

Ik vind 'je' auto er prachtig uitzien op de foto's. En perfect hoeft toch ook niet. Mijn auto's zijn dat ook zeker niet. De Franse sporen zitten er nog (deels) op. Heeft wel wat.

Ga je met een auto-ambulance?

Gr. Edwin

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98757

Hoi Edwin, Ja we gaan met een aanhanger, wordt een hele reis!

Vandaag heb ik toch ook nog een servopomp gevonden in de garage van mijn vader. Dit is zoals ik had gedacht het ¨oude¨ type. Volgens mij alleen op de vroege modellen of op de 230/250 gebouwd.
Ik denk erover om de servo van de 240D af te halen en de rest van de 240D weg te doen, beter om te concentreren op 1 auto.

De 220D heeft wat sporen uit het leven, ik hoop zaterdag nog wat leuke verhalen over de auto te horen, geeft toch wat extra´s aan de auto

Math
hetservostuurhuis 114 461 04 01

De schroef waarvoor ik destijds (rond 2001) draad heb geboord in het carter van dit OM615 blok (deze motor heb ik dus nog in de garage van mijn vader liggen)

En nog maar een 220D fotootje

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98814

Zo, net weer thuis vanuit Gansendorf, Deutsch Wagram, in Oostenrijk.

Een hele reis, vooral omdat we niet snel konden rijden met de auto ambulance achter de 300D W124 van mijn vader, maar het reed verder wel goed.

De 220D staat nu in mijn garage te pronken! Hij moet even wennen want hij is verkocht door Wiesenthal in Wien aan een man in Gansendorf en in 1977 verkocht aan de huidige eigenaar, ook in Gansendorf.

De eerste eigenaar was een Vrachtautochauffeur, vandaar zijn keuze om geen servo besturing te bestellen. grappig en begrijpbaar, in die tijd hadden vrachtautochauffeurs nog spierballen

De auto rijdt prima en heeft een uitzonderlijk gaaf interieur. Verder zitten er boekjes bij en ook een gereedschapsfoudraal! Ik zal deze morgen eens goed gaan bekijken en in het betreffende topic berichtten

Wat er wel moet gebeuren is een soort Bitac laag verwijderen. Deze zit op de kokerblaken en onder de bumpers, dat was bedoeld als roestbescherming maar dit spul blijft zacht. de lak erover is dus ook gebarsten wat niet mooi uitziet. Verder is het gewoon best een nette auto!

Snel meer, nu eerst even uitrusten Math

In Deutsch Wagram

Onderweg naar Asten (Oostenrijk) waar we een hotelletje hadden geboekt.. #blij

Vanmorgen om half 6, vertrek uit pension zum Loewen in Asten

Even stoppen voor broodjes etc... overal bulgaren??

thuis...

We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98819

• wimm
  • Afwezig
  • Junior Boarder
Zeer mooie reportage zeg..leuk!

De 220D ziet er zeker goed uit..dat blijf altijd spannend.

groeten wim

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98824

Gefeliciteerd met je aankoop Math en hoop dat je een goede keus heb gemaakt.Leuk die lamellen achter zijn die origineel? zo ja wel bijzonder naar de sportschool hoef je niet voor spierballen

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 2 jaren, 11 maanden geleden Door rolfmercedes.

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98826

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Gelukkig dat de auto niet tegen viel na zón lange reis. Prachtige auto hoor. Zie ik daar een trekhaak?

Veel plezier met je aankoop.

Gr Edwin

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98843

• 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
Mathieu, van harte gefeliciteerd met de W115 220D.

Heerlijke reportage en wat een leuke auto, de historie maakt het natuurlijk af. Ben benieuwd naar de werkzaamheden die je gaat doen. En wat er onder de Bitac laag naar voren komt.

Succes en veel plezier, groet Arno

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98851

Hallo,

@ Rolf, Die Lamellen zijn vast niet af fabriek maar ik heb ze geloof ik wel eens eerder gezien. Een zeitgenossisches zubehoerteil denk ik. Ik wilde ze er eigenlijk uithalen maar misschien zijn we wel nuttig tegen de warmte en beschermen ook nog eens de achterbank tegen de zon. Het is wel een degelijk stukje techniek uit aluminium en ook nog verstelbaar!

@ Edwin
Ja inderdaad, in 1982 is er een Etna Trekhaak opgezet, is allemaal vastgelegd in de papieren (max 1200 kg geremde aanhanger).
Ik haal hem er denk ik een keer onderuit voor zandstralen en donkergrijs spuiten.

De Bitac laag is ook te zien onder de bumper (en op de trekhaak). Wordt een mooi schoonmaakklusje om een keer te verwijderen maar goed, er is altijd wel iets te doen

Vandaag een fottootje samen met de W110, ook voor de vorige eigenaars. Ik kreeg vandaag een emailtje van de vader en moeder van de verkoper van wie de auto is geweest, erg leuk.

En nog een detail

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98860

Zelf vind ik die lamellen blits Math en ik heb ze ook wel eens gezien, vooral in landen als Zuid Frankrijk en Spanje zie je ze wat vaker, dit vanwege de brandende zon en is tevens net wat je zegt een goede bescherming voor je achterbank want de zon vreet echt je bekleding op maar dat wist je al denk ik.Het lijkt een beetje op Luxaflex en zijn ze makkelijk te verwijderen voor de grote schoonmaak?Dat embleem laten zitten hoor dat is een collectors Item.

Nou Math je hoeft je voorlopig weer niet te vervelen en we lezen wel hoe je verder vaart met de 220D van 1972.Kom je nog naar de TD dag in september?dan kunnen we hem eens goed bekijken.

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 10 maanden, 3 weken geleden Door rolfmercedes.

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98862

• CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
Ik vind de lamellen ook wel wat hebben. En ze zien er degelijk uit, ook niet onbelangrijk.

Een beetje off topic maar het valt me op dat jouw 220D (en 240D) een oliekoeler heeft en mijn 230 niet. Ik zou dat eerder andersom verwachten aangezien een diesel efficiënter werkt en minder vermogen heeft Wat zou daar de reden van zijn?

Gr. Edwin

Re: Nieuwe 220D W115 van 1972 op het oog 2 jaren, 11 maanden geleden #98867

Hoi hoi,

De Technische dag lijkt mij inderdaad ook wel erg interessant. Ik heb op 6 Juni een RDW afspraak voor een invoerkeuring. Ze hebben het druk bij de RDW dus ook het ontvangen van het kenteken kan daarna nog wel even duren...

De oliekoeler is toegevoegd vanwege de hogere zuigersnelheid bij de lange slag 220D motor. In het begin van de w115 diesels had mercedes problemen, veel klachten over overmatig olieverbruik. Bleek te liggen aan de zeer harde molybdeen zuigerveren die werden toegepast in combinatie met slechte oliekwaliteit die sommige taxichauffeurs gebruikten.

Groetjes, Math
Tijd voor maken pagina: 2.90 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

• Total Users: 554
  • Latest Member: pjotter1968
  • Total Posts: 24.7duizend
  • Total Topics: 1607
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0