Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij
Hier kunt u een eigen topic aanmaken waarin u de gehele geschiedenis over uw oude Mercedes-Benz kunt bijhouden en laten zien met foto's.

Gegarandeerd een mooi naslagwerk voor de toekomst!

Laat uw topic titel altijd beginnen met met Baureihe W,C of R vervolgd door het type bijvoorbeeld: W109 300SEL 6.3

Onderwerp: Logboek van CocoW114: W114 230.6

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 1 jaar, 4 maanden geleden #102151

Dat wordt weer een leuk en interessant klusje Edwin!

Leuk om dat afdekkapje te vinden, zon kleine dingen geven vaak veel plezier

Groeten, Math

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 1 jaar, 4 maanden geleden #102153

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 50
Jazeker. Het eerste zoekrondje naar een 'langer' differentieel heeft nog niks opgeleverd. Wellicht wordt het niks en houd ik de originele. Ander gaan de oliekeringen in de nieuwe.



Zuendfolge schreef:


Leuk om dat afdekkapje te vinden, zon kleine dingen geven vaak veel plezier

Zeker en geven de auto ook nog eens een verzorgd uiterlijk.

Gr Edwin

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 1 jaar, 4 maanden geleden #102171

  • Nachtuil
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 4
hier nog een foto waarop te zien is dat die achteras aan de kant van het wiel er maar een drietal cm in zit. Dus korter als langs de kant differentieel.


We willen u bedanken: CocoW114

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 1 jaar, 4 maanden geleden #102173

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 50
Goeie tip Nachtuil.

Gr. Edwin

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 1 jaar, 3 maanden geleden #102245

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 139
Hoi Edwin,

Heerlijk ook in dit topic even een paar pagina's terug te beginnen met lezen. Nu zie ik dat jij ook last hebt van een lekkend cardan. Zover als jij bent gegaan met het opknappen heb ik niet gedaan bij mijn W123. Cor heeft er bij mij nieuwe keerringen in gezet. Tja het blijft oud spul dus waarschijnlijk zijn we nooit klaar,... Ach het is hobby en je hebt er ook wel weer voldoening van.

P.S. Het is en blijft een prachtige wagen die 230.6

Groet, Arno
We willen u bedanken: CocoW114

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 3 weken geleden #102941

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 50
Vanmiddag heb ik een poging gedaan de assen aan de wielzijde los te maken en te verwijderen zoals Nachtuil aangaf.

Nachtuil schreef:
hier nog een foto waarop te zien is dat die achteras aan de kant van het wiel er maar een drietal cm in zit. Dus korter als langs de kant differentieel.


Beide assen komen helemaal soepel uit de naaf en zijn dus los alleen kan ik ze net niet ver genoeg in elkaar schuiven om ze langs de naaf te krijgen (het zwarte randje op de foto van Nachtuil). Het scheelt maar een paar millimeter. Het lijkt net of de wielophanging iets verder moet zakken of zo. Iemand nog meer tips?

Gr Edwin
Laast bewerkt: 11 maanden, 3 weken geleden Door CocoW114.

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 3 weken geleden #102942

  • Nachtuil
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 4
Je moet de wagen opkrikken onder het differentieel (zonder deksel).

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 3 weken geleden #102954

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 50
Bedankt Nachtuil. Het is gelukt door de schokbrekers aan de bovenkant los te maken. Daardoor zakte de wielophanging net genoeg op de assen te verwijderen. Blijkbaar zijn er verschillende methodes



Van de week zal ik nog eens wat foto's plaatsen

Gr Edwin

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 3 weken geleden #102955

  • Nachtuil
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 4
Doe Jij dat allemaal op de grond Edwin? Als verwoed autosleutelaar had jij toch al lang een brug of put moeten hebben. Ik kan niet meer gebukt werken, dus zet ik alles wat ik moet herstellen op een hefbrug. Beroepshalve dus tuinmachines. Maar zelfs voor het chroom te poetsen van mijn auto's zet ik die op de brug.

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 3 weken geleden #102959

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 50
Ja helaas want de ledematen worden er niet soepeler op als je ouder wordt . Dus ik overweeg toch wel serieus een 4 koloms brug te kopen. Er staan er zat tweedehands te koop.

Ook voor de W108 handig want daar komen ook wel wat klusjes onder de auto aan.

Maar eerst wil ik verder met mijn huis.

Gr Edwin

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 3 weken geleden #102960

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 50
Eindelijk zit er wat voortgang in de W114. Eindelijk is het lekke differentieel onder de W114 vandaan. Dat was toch nog wel een klusje maar het is toch gelukt. De volgende keer zal een stuk sneller gaan.

Het 3.46 uit de 350SL is helemaal schoon gemaakt en voorzien van 3 nieuwe keerringen. Het valt me op dat het 3.46 diff wel een behoorlijk stuk groter is dan de 3.69.





Het resultaat valt niet tegen na flink wat diesel


Geen afgebroken stukjes of pitting zo te zien



Hier is om de een of andere reden flink geknutseld met siliconenkit


En hier ook


Pakkingen en oliekeerringen koop ik tegenwoordig zo veel mogelijk van Elring. Dat doet MB tenslotte ook. Scheel weer een paar centjes.

De bovenste keerring komt uit een Elring doosje (met weggefreesd MB onderdeelnummer) en de onderste uit een MB zakje.




Voor het vervangen van de oliekeerring van het pion as las ik in het werkplaatshandboek dat voordat je de moer losmaakt de wrijving in het lager moet meten. En bij het vastzetten van de moer moet het lager dezelfde wrijving hebben.
Een ander werkplaats handboek zegt dat je de moer moet vastzetten met een bepaald moment en dan de wrijving van het lager met een speciale moment sleutel moet meten.

Dus ik heb de wrijving (moment) met van te voren gemeten met een houten lat met schaalverdeling en gewichtjes (niet zelf gedacht maar gepikt van internet ).
Enkel die waarde die ik gemeten heb vertrouw ik niet aangezien de moer sporen van mishandeling laat zien en de moer nauwelijks vast zat en de flens oook niet.

Voor het blokkeren van de as heb ik een tooltje gemaakt aan de hand van het voorbeeld van Math. Werkt top






Hi tech gereedschap Maar het werkt


Uiteindelijk kon ik geen moment vinden in mijn werkplaats handboek voor het vastzetten van de moer en de wrijvig in het lager.

Na het nodige zoeken op internet vond ik een waarde van 180Nm voor de moer en 50 - 100 Ncm voor de wrijving. Op een Amerikaanse site vond ik nagenoeg dezelfde waarde. Uiteindelijk heb ik de moer met stapjes met 180Nm vastgezet en heb ik een wrijving gemeten van 30cm x 1,25N (125 gram) = 37,5Ncm wat dus iets te laag is. Maar de oorspronkelijke waarde die ik gemeten had was nog veel lager.
Weet iemand of deze waardes die ik gevonden heb kloppen? Nu kan ik nog aanpassingen doen.



3.69 vs 3.46 Zoals te zien is het verschil behoorlijk. De 3.46 is hoger waardoor de cardan iets lager zal komen te zitten. Maar alle bevestigingen zijn identiek. En de 3.46 is langer maar het deksel is weer korter. Dus het lijkt te moeten passen.






Gr Edwin
Laast bewerkt: 11 maanden, 3 weken geleden Door CocoW114.

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 3 weken geleden #102961

Ha Edwin, mooi werkje weer jongen.Van afstellingen heb ik weinig kaas gegeten, misschien een belletje plegen met een specialist?je oplossingen vindt ik altijd bijzonder Persoonlijk vindt ik het wel gewaagd wat je doet omdat het diff groter is(eigenlijk wel logisch gezien de andere overbrengingen)en hoop dat het past.

Net wat je schrijft er is veel gebruik gemaakt van siliconenkit, iets waar ikzelf geen voorstander van ben, dat is even snel werken als het maar dicht is en gaat overal tussen zitten
Als ik je werkruimte zo eens bekijk en dan straks ook nog een brug erbij, dan kunnen we voortaan bij jouw terecht voor de TD dagen
Wens je veel wijsheid met je project, tot later!

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 11 maanden, 3 weken geleden Door rolfmercedes.
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 3 weken geleden #102968

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 50
Ach als het differentieel niet past (of hij blijkt niet goed) dan doe ik toch gewoon het originele er weer op. Nieuwe keerringen heb ik al liggen.
Maar ik heb net nog eens gemeten en alle kritische maten zijn gelijk dus het moet passen. En als je op internet zoek zijn er best veel mensen die hetzelfde hebben gedaan met hun W114/115/116/126 enz .

Eigenlijk had ik er niet zo stil gestaan bij het verschil in afmetingen maar, wat je zegt het is ook logisch. En voor een V8 moet ie ook wel een stuk zwaarder zijn voordeel: die krijgt mijn 2300 nooit stuk .

tot zondag

Edwin
We willen u bedanken: 250Petrolgrun, rolfmercedes

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 3 weken geleden #102970

  • wimm
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
  • Berichten: 46
Succes Edwin...een zware klus...

Groeten Wim

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 2 weken geleden #102979

Hoi Edwin,

Het moment van de Nutmutter in de flens kan ik ook even niet vinden. Probleem is dat er een vervormbare bus tussen de lagers zit. De moer moet hierdoor op dezelfde positie teruggedraaid worden als voorheen. De (axiale)speling mag dan 0,04 tot 0,06 mm zijn.

Het moment van de weerstand in het achterasmiddelstuk staat verschillend beschreven. Inderdaad meten voor het demonteren en opschrijven en vervolgens voor het instellen van de Kegelrollenlagers voor het Antriebskegelrad, voor nieuwe Kegelrollenlager 12-14 kpcm en voor gebruikte 5-10 kpcm. Dit komt overeen met jouw 50-100 Ncm.

Voor de gehele ingebouwde as te laten draaien (Met horizontale aandrijfassen en uitgebouwde remblokken): 15-20 kpcm (= 150-200 Ncm).
Ik zou zeggen beter te laag als te hoog, het is pure energie die verloren gaat!






Leuke klus! Ik ben benieuwd hoe het gaat aanvoelen. Ik vond mijn W111 230S ook altijd erg veel toeren maken, daar zat geloof ik zelfs een 4,08 as in

Groeten, Math
Laast bewerkt: 11 maanden, 2 weken geleden Door Zuendfolge.
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden, 2 weken geleden #102983

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 50
Ha Math,

heel erg bedankt voor de moeite van het opzoeken van de afstelgegevens en het meedenken. Ik kan ze echt niet vinden in mijn boeken (MB Servicemanual en Haynes). Wel zeer interessante info. Wie weet komt het ooit nog van pas. Waar heb je dat uit?

Geruststellend dat de officiële gegevens overeenkomen met wat ik gevonden heb op internet . En ik ben het met je eens. Liever te weinig dan te veel weerstand. Lijkt me erg slecht voor je lager. En voor de moer ben ik niet bang. 180Nm loopt zo maar niet los.

Ik zal als vergelijking nog een meten bij mijn originele diff. Als ik zo met de hand draai voelt de weerstand hetzelfde aan.

4.06 das echt kort Mocht je ooit gaan wisselen dan heb ik een dop voor je voor de moer.

Gr Edwin
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden geleden #103137

En Edwin nog vorderingen gemaakt met de Pinksterdagen?

Groet...Rolf

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden geleden #103144

  • CocoW114
  • Afwezig
  • " Donateur "
  • Berichten: 50
Ja in de tuin maar niet met de W114. En ik heb de W108 ontdaan van de Zeeuwse slik.

Gr Edwin

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden geleden #103154

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 139
Goedemiddag!

Wat een technische hoogstandjes worden hier uitgewisseld Edwin & Mathieu, dit gaan mijn kennis te boven. Als technisch beperkte liefhebber is het we leen feestje om de foto's te bekijken en de tekst erbij te lezen. Geweldig dit,..

Succes en ben erg benieuwd naar het vervolg.

@Edwin, die Zeeuwse slik was hardnekkig hè? Zelf met een emmer borstel en afwasborstel onder de W123 gelegen om die zooi uit de wielkast randen te krijgen. De hogedrukreiniger verwijderd niet alles!

Groet, Arno

Re: Logboek van CocoW114: W114 230.6 11 maanden geleden #103170

CocoW114 schreef:
Ja in de tuin maar niet met de W114. En ik heb de W108 ontdaan van de Zeeuwse slik.

Gr Edwin


Tja de tuin...als je die hebt moet ook gebeuren Die Zeeuwse slik is echt plakkerig zal menigeen na de rit achter zijn gekomen.Ben(achteraf)blij dat ik de W116 280S die dag maar niet heb uitgelaten van de rit zitten we nog na te genieten maar de volgende komt er alweer aan, hoop dat de oude Benz dan klaar is

Groet...Rolf
We willen u bedanken: CocoW114
Tijd voor maken pagina: 0.51 seconden

Wie is online?

Deze gebruikers zijn al online:
Kom snel binnen op het forum!

Forum Statistiek

  • Total Users: 541
  • Latest Member: marion
  • Total Posts: 24.3duizend
  • Total Topics: 1567
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0
  • Yesterday Open: 0
  • Today Answer: 0
  • Yesterday Answer: 1