Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma.
(1 bekijken) (1) Gast
Hier kunt u een eigen topic aanmaken waarin u de gehele geschiedenis over uw oude Mercedes-Benz kunt bijhouden en laten zien met foto's.

Gegarandeerd een mooi naslagwerk voor de toekomst!

Laat uw topic titel altijd beginnen met met Baureihe W,C of R vervolgd door het type bijvoorbeeld: W109 300SEL 6.3
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma.

Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 5 maanden geleden #102482

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beste OBC leden,

Het wordt eens tijd om een logboek aan te maken van de W201 190E 2.0 Automaat van Oma, ons lid 147 Artic Weiss. ( Leest eigenlijk alleen maar mee, ze vind het wel leuk op de OBC. Alleen ze niet zo van het berichten typen. )

Toen mijn schoonvader nog leefde vond hij het zo leuk met die oude Mercedes-Benz hobby van mij dat we voor hem er één zijn gaan kopen. De Ford Mondeo van 5 jaar oud heeft het veld geruimd voor een Oude Benz voor de oude dag van mijn schoonvader. ( Die inmiddels al weer bijna 6 jaar is overleden.) In het verleden heeft hij in de jaren '60 een W120 Ponton 180b gehad, Een W110 ( type weet ik niet) Heckflosse, een W116 280SE in de jaren '70 en '80 en daarna nog een W126 280SE. Dus die ouwe had wel wat Mercedes-Benz ervaring. Zal met oma nog wel een keer het archief in duiken naar oude foto's.

Afijn de zoek tocht is eind 2008 gestart en we kwamen uit bij de auto van een oude baas. Gerd Haker geboren 24 december 1919. Wonende in de Ossietzkystrasse 62 2000 Hamburg 70.

De Mercedes-Benz W201 190E 2.0 had als kenteken HH-HM-1958. De kilometerstand slechts 84.250km

Helaas hebben we toen geen foto's gemaakt. Dat is eigenlijk best jammer want, het was wel een mooi avontuur. Omdat het Landesbetrieb Verkeer LBV-Mitte Zulassungbehörde für Kraftfahrzeuge om 11:30 uur sluit en je daar voor een exportkenteken moet hebben geregeld zijn we 's nachts om 03:00 uur naar Hamburg vertrokken.

Bij de wagen aangekomen was het al duidelijk dat het een heel net exemplaar was. Dus de koop werd gesloten en mijn schoonvader was de gelukkig man.

De gegevens van de wagenkaart.

Model: W201 190E 2.0
Chassis nr. WDB2010241F95....
Engine: 102962 12 170416
Transmission: 722400 03 162534
Order nr.: 0 1 219 08371
Lights: BOSCH
Wiper: BOSCH
Delivery date: 22.01.92
Dealer Hamburg: (219)
Interior: cloth grey (068)

Paint: 147 arctic weiss.

Options:
  • 420: automatic transmission, floor shift.
  • 466: central locking system.
  • 538: automatic antenna and front loudspeaker - without radio set
  • 585: Behr air conditioner and electric window lifters (front doors)
  • 591: heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, safety glass - Germany
  • 620: emission control system

Op de onderstaande foto's de W201 190E 2.0 toen ik hem met mijn schoonvader 9 jaar geleden net uit Hamburg had gereden. En er dus gelijk 500km bij hebben gereden!

Word vervolgd,...

e1.JPG


e2.JPG


e3.JPG


e4.JPG


e6.JPG


e7.JPG


e8.JPG


e9.JPG


e10.JPG
Laast bewerkt: 1 jaar, 5 maanden geleden Door 250Petrolgrun.
We willen u bedanken: CocoW114, wolfskin

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 5 maanden geleden #102520

Ziet er pico bello uit en wordt goed onderhouden
Hoop dat je schoonmoeder er nog lang plezier van mag beleven.
Heb je die badge nog Arno?

Groet...Rolf
Laast bewerkt: 1 jaar, 5 maanden geleden Door rolfmercedes.
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #102989

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beste OBC leden,


7 jaar geleden, een kapotte koppakking, door weinig kilometers en lang stilstaan,..


De W201 van Oma werd toen afgesleept door de ANWB.

Image018_2011-03-24.jpg


Door de ANWB is deze bij de Gruyter & de Jong afgelverd. www.mercedes-klassiekerservice.nl/

Alwaar Leon v/d Linde zich over de W201 190E 2.0 Aut. van Oma ging ontfermen na dat ik met Cor de Jong contact had gehad over de telefoon. Toen ik klaar was met mijn werk, ben ik in de W123 250 gestapt en naar Bergambacht gereden.

Aangekomen in Bergambacht zag ik dat Leon v/d Linde druk in de weer was. In middels is was kleppendeksel en de uitlaat al los.

Image001_2011-03-24.jpg


Het aanblik is een mengsel van Koelvloeistof en Olie onder het kleppendeksel.

Image002_2011-03-24.jpg


Het zat echt overal, zelfs in de waterpomp!

Image006_2011-03-24.jpg


Alle onderdelen worden keurig in vakken gerangschikt, waar hoort wat.

Image007_2011-03-24.jpg


Leon heeft een hel handig dingetje gemaakt om de ketting gelijders uit het blok te halen!

Image011_2011-03-24.jpg


Dan de inbus boutjes los in het blok onder de ketting en kettinggelijder.

Image014_2011-03-24.jpg


Dan de kopbouten los en ja je moet wat kracht zetten, daarom gebruikt Leon v/d Linde een lange momentsleutel om dat je met een langehefboom meer kracht kan zetten dan met een korte.

Image015_2011-03-24.jpg


Image017_2011-03-24.jpg


Image018_2011-03-24-2.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #102990

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Na dat alle kopbouten los zijn gemaakt met de hand uit draaien.

Image021_2011-03-24.jpg


Dan heb je een paar koppensnellers nodig die de kop even lichten.

Foto een beetje bewogen, maar ja die mannen zijn zo vlug als water! En dat komt het uurloon alleen maar ten goede.

Image022_2011-03-24.jpg


Leon en de Oudgediende waar van mijn zijn naam me echt ontschoten is! ( Sorry. )
Leggen voorzichte de cilinderkop neer.

Image024_2011-03-24.jpg


En hier de verrassing waar op zaten te wachten,... De laatste cilinder stond vol water. hier door stond het blok vast. De zuigers staan even hoog dus de drijfstang heeft geen optater gehad.

Image029_2011-03-24.jpg


De kapotte koppakking bij de laatste cilinder.

Image027_2011-03-24.jpg


Nu het blok aftappen van het resterende koelvloeistof.

Image032_2011-03-24.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #102991

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Nu de onderkant van de cilinderkop, je kan wel zien waar hij lekte.

Image034_2011-03-24.jpg


Nu gaan we cilinder voor cilinder een close up laten zien.

Cilinder 1.

Image036_2011-03-24.jpg


Cilinder 2.

Image037_2011-03-24.jpg


Cilinder 3.

Image038_2011-03-24.jpg


Cilinder 4.

Image039_2011-03-24.jpg


En de koppakking bij de laatste cilinder nr. 4

Image041_2011-03-24.jpg


Image042_2011-03-24.jpg


Image043_2011-03-24.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #102992

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Ondertussen werd de olie ook afgetapt en met het luchtpistool blaast Leon v/d Linde de kanalen van de koelvloeistof door om alle sludge van olie en koelvloeistof er uit te blazen.

Image044_2011-03-24.jpg


Image045_2011-03-24.jpg


Image046_2011-03-24.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #102994

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Leon v/d Linde is druk doende het blok weer op te frissen.

De monteurs van de Gruyter & de Jong, inclusief Cor de Jong zelf, vonden het blok nog maagdelijk. De hoongaten van de fabriek waren nog zichtbaar. En geen krasje op de cilinderwanden.

Dat is dan weer een hele geruststelling dat zuigers en zuigerveren oké zien.

Image055_2011-03-24.jpg


Leon vind het fijn om er met zijn handen in te gaan!

Image056_2011-03-24.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #102995

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Leon gaat nu de cilinderkop reinigen, het hoeft zelfs niet gevlakt te worden! Bij deze was een schuurpapier voldoende!

Kijk en dat is nog eens eerlijk zaken doen. Je zal de garage de kost moeten geven die dit ook doen en vlak kosten in rekening brengen!

Image057_2011-03-24.jpg


Image059_2011-03-24.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #102997

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Nu hebben we nog een geluk bij een ongeluk!

Tijdens het schoonmaken van de cilinderkop, kwam Leon v/d Linde er achter dat het uitlaatspruitstuk ook lekte, dus ook daar komt een nieuwe pakking. Dus er is een complete pakkingset besteld voor de M102.962 incl.

Bestaande uit:

Klepdekselpakking.
Koppakking.
Inlaatsruitstukpakking.
Uitlaatspruitstukpakking
Klepseals.

Image060_2011-03-24.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #102998

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Koppie Krauw!

En op naar de Koffie!

Image064_2011-03-24.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #102999

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Na de Koffie ging Leon v/d Linde het blok alvast vullen met verse 5W10 vol syntheet.

Image065_2011-03-24.jpg


Image066_2011-03-24.jpg


Image068_2011-03-24.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #103000

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Toen was het nog wachten op de onderdelen, en kan de boel weer in elkaar!

Er stond nog meer moois bij de Gruyter & de Jong naast de W201 van Oma staat er naast een 2.5-16 Evo I

Tot op de dag van vandaag rijd Oma er heerlijk en probleemloos in de rondte met de W201 190E 2.0, ze is er eergisteren nog mee naar Duitsland geweest.


Image070_2011-03-24.jpg


Image071_2011-03-24.jpg


Image074_2011-03-24.jpg

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #103001

Zo dat was destijds een klus zeg, wat er allemaal niet mis kan gaan wanneer je te weinig rijdt.
Weet wel dat een wagen waarmee te weinig werd gereden en te korte afstanden maakte een dokters wagen werd genoemd, met name de uitlaat ging vroegtijdig rotten.

Het is allemaal gelukkig te repareren, mooi verhaal weer

Groet...Rolf
We willen u bedanken: 250Petrolgrun

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #103002

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Bedankt Rolf, nu na 7 jaar nog steeds tip top. Nooit geweten dat van een Dokterswagen.

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #103003

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beste OBC leden,

Ook de W201 190E van Oma had een kunststof thermostaathuis. En heb die dus voor haar vervangen.

Een bekend probleem van de oude Mercedes-Benz waarvan de weekmakers in kunststof onderdelen door ouderdom zijn uitgehard is dat ze spontaan breken. Voor een schakelaar is dat niet zo erg maar, als het dit bij het thermostaathuis gebeurt betekend dit, dat u niet meer verder kunt rijden! Dat kan bijvoorbeeld voor de komende vakantie vervelende gevolgen hebben waar u niet op zit te wachten.

Hier onder een reportage hoe het in zijn werk gaat.

Zo'n 3 jaar gelden heb ik dit bij de W201 190E 2.0 van Oma gedaan.

Om het probleem wat zich tijdens de vakantie zomaar voor zou kunnen doen. Voorkomen is beter dan genezen luid een oud Hollands spreekwoord en preventief onderhoud van sommige zaken is gewoon goed om te doen.

Zo ook zat de originele thermostaat er nog in, die heb ik dus ook gelijk vervangen voor een nieuwe!

We gaan van start, zo ziet het kunststof thermostaathuis deksel er uit!






Zo ziet het nieuwe aluminium thermostaathuis deksel er uit. Let goed op want u heeft nog meer onderdelen nodig. Het thermostaathuis deksel zo als op de foto is afgebeeld, is deze compleet gemonteerd met wat u er bij moet bestellen.

1: Thermostaathuis deksel.
2: Overdrukleiding pijpje.
3: 2 koperen ringen
4: 1 Bevestigingsbout voor het overdrukleiding pijpje.

5: Thermostaat.
6: O-Ring.








Met 3 bouten los te schroeven, de overdrukleiding en de bovenste koelwaterslag is het thermostaathuis verwijderd. We zien hier de nog origineel uit 1992 stammende thermostaat zitten.

Let goed op!

Het gaatje in de thermostaat moet op het hoogste punt zitten. Het thermostaathuis zit een beetje schuin op de cilinderkop gemonteerd. Dit is voor de ontluchting dus let goed op wanneer u de thermostaat vernieuwd hoe deze moet worden geplaatst!



Op deze foto is goed te zien dat het thermostaathuis een beetje scheef zit zodat de ontluchting goed zijn werk kan doen.




De oude en de nieuwe thermostaat.




De nieuwe thermostaat gemonteerd met nieuwe O-ring, u ziet bij de foto boven waarbij de oude en nieuwe getoond worden dat u de oude O-ring niet meer kan gebruiken. Die zijn veelal uitgehard en verteerd.




Het nieuwe thermostaathuis deksel gemonteerd met overdrukslang op het los te bestellen overdrukpijpje met de 2 koperen ringen. En zo ook de koelwaterslang weer terug gemonteerd.






Als u klaar bent met deze klus check altijd even het koelvloeistof of antivries niveau omdat, u bij het demonteren altijd verlies hebt van de vloeistof.

Let op: Meng nooit koelvloeistof met antivries of andersom. Als u niet weet wat er gebruikt is raadpleeg uw garage waar u in onderhoud bent of ververs het gehele koelsysteem met één van de twee mogelijkheden. Vergeet hierbij niet de kachelkranen volledig te openen!

Een filmpje: Testen of alles weer goed gesloten is. Laat de motor op bedrijfstemperatuur komen om te zien of de nieuwe thermostaat ook goed zijn werk doet en opengaat wanneer dit moet. Dit kun je voelen wanneer de bovenste koelwaterslang warm wordt.

Groet, Arno

Laast bewerkt: 1 jaar, 2 maanden geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #103004

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Kwam er toen achter dat de klepdekselpakking van de W201 190E 2.0 wat lekte,..

Bij de M102 motor heb je diverse soorten klepdekselpakkingen. Dus Let op je krijgt als je er één besteld.

Het gaat hier om de M102.962 motor zonder niveauregeling!

De oude klepdekselpakking was uitgehard en lekte dus motorolie. Dus alle reden om deze te vervangen.

De nieuwe:





Klepdekselpakking gedemonteerd oude en uitgeharde klepdekselpakking uitgenomen.



De cilinderkop met restjes vloeibare kit?



Nieuwe klepdekselpakking op het kleppendeksel gemonteerd.



Cilinderkop ontdaan van oude vloeibare pakking. Vloeibare pakking is totaal niet nodig.




Kleppendeksel weer terug monteren en kruislings voorzichtig aandraaien.



Dan het luchtfilter weer terug monteren, carterontluching en stekkertje voor de luchtmassameter weer op zijn plaats.

Bij controle van het luchtfilter bleek dat de isolatie in het midden van het deksel verteerd en lus gelaten was. Er lag al een stuk op de luchtwegen.

Direct alles verwijderd zodat er geen isolatiemateriaal in het systeem komt. Alles is nu weer voor elkaar en de nieuwe klepdekselpakking sluit weer goed af.

Groet, Arno

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #103005

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Oma ging in 2015 ook mee met de W201 190E 2.0 naar Zwitserland & Italië!

toen 70 jaar en still going strong zullen we maar zeggen. Dus alle reden om de remmen even na te kijken of alles nog wel goed genoeg is om de Alpen te trotseren, dan krijgen de remmen een aardige dus alles moet oké zijn.

Dus eerst een set blokken gehaald voor de voor- & achter remmen. En als je dan gaat controleren en je moet ze vervangen grijp je nooit mis. Het mooie van originele Mercedes-Benz onderdelen is dat er bij de voorste remblokken nieuwe boutjes met loctite bij zitten om die in de remklauw te draaien als je de remblokken hebt vervangen. Dat doet Mercedes-Benz goed, en dat heb je niet met imitatie spul dan draai je de oude boutjes weer terug met kans dat ze er uitlopen. Met alle gevolgen van dien.

Doosje remblokken voor de voor remschijven W201 190E 2.0 1992.



Omdat ik dit voor het eerst zelfstandig alleen deed, de remmen altijd uit bestede puur, omdat ik het niet durfde. Nu heeft Cor de Jong mij geleerd hoe het moet en nu kan ik het zelf. Alleen het juiste gereedschap nog. Dacht dat ik alles had maar steeksleutel 15 had ik dus niet! Daar zit je dan op zondag middag,..




Dan maar even naar de Gamma! ( Zit hier dichtbij en is op zondag open, thank God! ) Een steek- ringsleutel gekocht à € 6,99. Nu kan ik het karwij afmaken,..






Als je het onderste boutje dan uit de remklauw hebt gedraaid kun je de remklauw omhoog klappen en de blokjes uitnemen.




De nieuwe blokjes even passen als je de zuiger hebt terug gedrukt en dan de achterzijde voorzien van kopervet. De remklauw ook even schoon borstelen met staalborstel en schoon geblazen met de compressor





Het nieuwe boutje wat is voorzien van loctite er in en vast zetten en klaar is de rechter zijde.




De achter remblokjes waren nog prima. De nieuwe liggen op de plank voor als ze wel nodig zijn. Heb de oude blokjes we leven uitgenomen, alles is mooi gangbaar. De oude achterremblokjes weer voorzien van kopervet aan de achterzijde en terug gemonteerd.

Motor gestart remdruk opgebouwd en het remvloeistof reservoir nagekeken. Alles is ook en weer goed hard rempedaal.

Oma kan nu veilig de Alpen betreden met de W201 190E 2.0

Groet, Arno

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #103006

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
APK reportage januarie 2016,

De Mercedes-Benz W201 190E 2.0 in 147 Artic Weiss daterend van 6 februari 1992 is vandaag wederom glansrijk door de APK keuring gekomen.

Chef monteur van Mercedes-Klassieker Service, Strenge-Jan heeft dit voor het laatst gedaan. In April 2016 gaat hij met pensioen.

We gaan hem missen maar, op de Technische-Dag van de Oude Benz Club op 12 maart 2016 kan iedereen nog één keer van zijn kennis en kunde van de oude Mercedes-Benz genieten.
De W201 190E 2.0 is weer aan een strenge APK onderworpen en heeft Strenge-Jan zijn naam weer eer aangedaan. Bedankt het was weer ouderwets gezellig en genieten.
Op de foto's ziet u hem aan het werk.

Voor de remmentestbank.




Inspectie remslangen, veerschotels enz.







Lichtbundel hoogte controle,





Co meten,..





Remolie controle,.




Ruitenwisser arm smeren,






Algehele check fuseekogels, veren, remslangen, veerpoten, bandenspanning, enz,..









Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #103007

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Zo'n 2 jaar gelden ook de ATF olie ververst van de automatische versnellingsbak.

Heb de W201 190E 2.0 van Oma toen ook nog een onderhoudsbeurt gegeven.

Dat is niet zo spannend wel het ververversen van de automaat.

Eerst met dop 27 op de krukas draaien tot de aftapdop inbussleutel 5 te voorschijn komt. Dan de Koppelomvormer aftappen. Dan met inbussleutel 5 de plug uit het automaat carter draaien en aftappen. Met sleutel 13 de 6 bouten los van de carterpan van de automaat.

Dan het filter los maken zit vast met 3 kruispunt boutjes.

Na uitlekken nieuw filter monteren. Nieuwe pakking op de carterpan en de zaak terugmonteren.

Daarna 6 liter ATF vullen via de peilstok van de automaat in 2 stappen.

Eerst 3 liter erin. Motor starten en met draaiende motor de resterende 3 liter toevoegen.

De keuze hendel door alle facetten halen en peilen! Alles oké.

Carterpan met oude pakking.




Nieuwe pakking en automaat filter.



Oude filter.





De automaat zonder filter.




Automaat met het nieuwe filter.



Groet,Arno

Re: Logboek W201 190E 2.0 147 Artic Weiss van Oma. 1 jaar, 2 maanden geleden #103008

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 186
Beste OBC leden,

Afgelopen 30 & 31 december 2018 ben ik druk geweest om de W201 190E 2.0 automaat van ons lid 147 Artic Weiss weer even onder handen te nemen. De "Baby Benz" moet weer op voor de APK dus alle reden om er eens goed tijd aan te besteden.

Tijdens de zomer-/winterbanden wissel zag ik dat de remblokken al hun langste tijd hadden gehad en de remschijven waren vorig jaar ook met hakken over de sloot door de APK. Dus een grote beurt diende zich aan met remschijven rond om. En de accu was ook plotseling overleden na 5 jaar.

Op vrijdag 29 december zijn we nog even met de familie in de W201 190E 2.0 naar Kleve in Duitsland gereden, tijdens het rijden de onderdelen telefonisch besteld zodat, ik ze de zaterdag 30 december kon ophalen en aan de slag kon gaan.

* Bosch Rotor.
* Bosch Verdeelkap.
* Varta Blue Dynamic 60Ah Accu.
* Bosch Remschijven voor.
* Bosch Remschijven achter.
* Bosch Remblokken voor.
* Bosch Remblokken achter.
* Bosch Oliefilter.
* Mann Luchtfilter.
* Bosch Bougies HR8DC 4 stuks.
* Bosch Ruitenwisserblad.
* Castrol Magnatec 10W40 A3/B4.

Een kofferbak vol:



De W201 eerst opgekrikt aan de rechterzijde omdat, de olieplug links zit en zo de oude olie er maximaal uit kan. De onder plaat los schroeven en je kan zo bij de carterplug. Als je dan de peilstuk uitneemt, de olie vuldop en het oude oliefilter los schroeft dan loopt de olie er snel en makkelijk uit, zo in de opvangbak.




Ondertussen dat de olie uit het carter loopt, de nieuwe accu er in.



Gelijk de accupolen in de zuurvrije vaseline gezet.



Ook kwam de af fabriek gemonteerde automatische Hirschmann antenne niet meer in zijn geheel omhoog. Met veel WD40 en geduld en de antenne een beetje helpen bij het omhoogkomen is het weer gelukt de Hirschmann antenne weer volledig te laten werken. Hierna de antenne behandeld met Cartec Wax.



Daarna luchtfilter, oliefilter, bougies, rotor & verdeelkap plaatsen.



Luchtfilterhuis goed schoonmaken alvorens het nieuwe luchtfilter te plaatsen.








Olie filter plaatsen.






De oude olie is er uit, de nieuwe kan er in!






Hierna de wagen op assteunen gezet en aan de remmen begonnen, het was zaterdag nat en vochtig weer wat neer sloeg op de betonnen garage vloer wat nou niet echt prettig werken was, maar goed de situatie maar nemen zoals het is en doorgaan op een Intratuin plastic kofferbakmat.



Oude remschijf voor.



De nieuwe ligt klaar met de blokken.



En gemonteerd.





Je ziet dat de remindicators al licht ingesleten waren op de remblokken. Gelukkig had nog nieuwe op voorraad.




Aan de rechterkant diende zich wel een probleem aan. Alle remtangen zaten muurvast maar de bovenste bout van de remtang rechtsvoor daar zat de veerpoot in de weg om er een grote dop met ratel op te plaatsen. Kon er alleen bij met een ringsleutel 17 maar kon niet echt kracht zetten. Dan maar wat innovatie plegen en de ringsleutel 17 op een ijzeren pijp binden om zo kracht te kunnen zetten. En zo is het gelukt.



En de remschijf kon er op,..



Hierna alles even ordenen en opruimen, wielen monteren en de W201 omdraaien en de achterkant op assteunen zetten om aldaar de remschijven en blokken te vervangen.








Nu is Oma van bijna 73 niet meer in staat om zelf de wagen bij te houden dus doe ik dat 2x per jaar en pak dan wat extra dingen aan. De wagen staat altijd buiten en soms onder de bomen geparkeerd, al probeerd oma dat te vermijden. Toch is de aangroei van vuil niet te voorkomen.

Dus ook wat lekkage bij het achterlicht. Demonteren en wat een vuil zat daar opgehoopt. Dit alles goed schoongemaakt en terug gemonteerd en afwachten wat het nu doet.






Zo ook de binnen in de tankklep was het echt smerig. Kreeg het niet helemaal schoon, dus dan maar de tankklep demonteren om het goed schoon te maken.










Ook de afwatering van de kofferbak was goed begroeit, heb het kofferbakrubber verwijderd en daar ook grondig schoongemaakt.










Na dat de W201 190E 2.0 automaat met airco weer klaar was, heb ik de Oude Benz Club.nl sticker vervangen voor een nieuwe. De W201 verdient het weer.




Gekocht in 2009 met een kilometerstand van 82500. Nu na 9 jaar 134962.

Op naar de APK bij Mercedes-Klassieker Service waar ik ook de remvloeistof ga laten verversen, groet, Arno

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 1.71 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

  • Total Users: 554
  • Latest Member: pjotter1968
  • Total Posts: 24.7duizend
  • Total Topics: 1607
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0
  • Yesterday Open: 0
  • Today Answer: 0
  • Yesterday Answer: 0