Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Louwman, Silver Arrows Racing Cars of the 1950' s.
(1 bekijken) (1) Gast
In dit topic onderdeel maakt u een verslag van een tourrit, vakantie of zomaar een dagje weg met de oude Mercedes-Benz.

Het is altijd leuk om de beleving van mede hobbyisten te lezen en te bekijken.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Louwman, Silver Arrows Racing Cars of the 1950' s.

Louwman, Silver Arrows Racing Cars of the 1950' s. 1 maand geleden #105096

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 58
Tentoonstelling Mercedes-Benz Racing Cars of the 1950' s



In navolging van de succesvolle tentoonstelling ‘Silver Arrows 1934 - 1939’ in 2012 presenteerde het Louwman Museum in nauwe samenwerking met Mercedes-Benz Classic in Stuttgart gedurende de zomermaanden van 7 juli t/m 2 september 2018 een overzichtstentoonstelling van de legendarische Mercedes-Benz racewagens uit de jaren vijftig. De zeven unieke voertuigen staan voor één van de meest heroïsche periodes uit de geschiedenis van de autosport.

De voertuigen verdienen allemaal een plaats in de autosportgeschiedenis en voor Nederland is de Mercedes-Benz W196R met startnummer 8 er één met een gouden randje.

In 1955 won regerend Formule 1 wereldkampioen Juan Manuel Fangio in de Mercedes-Benz W196R de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort met slechts 0,3 seconde voorsprong op Stirling Moss die een maand daarvoor met de 300 SLR de inmiddels legendarische overwinning in de loodzware Mille Miglia had behaald.




Misschien wel de meest kostbare auto ter wereld is de W196S 300 SLR Uhlenhaut Coupé, is voor het eerst in Nederland te zien. De W196S 300 SLR Uhlenhaut heeft nooit aan een officiële race meegedaan, maar wordt beschouwd als de allereerste super sportwagen van zijn tijd; een Grand Prix racer voor 2 personen voorzien van een dak en vleugeldeuren, gebaseerd op de uiterst succesvolle W196R Formule 1 auto. De auto werd gebruikt als dienstauto door de ontwerper, ingenieur Rudolf Uhlenhaut, en had een topsnelheid van bijna 300 km/u: in die jaren meer dan sensationeel.




Minstens zo bijzonder is het ‘Blauwe Wonder’, de transporter die in 1955 speciaal voor het vervoer van raceauto’s, of ten behoeve van snelle serviceverlening tijdens langeafstandwedstrijden, werd gebouwd; gebaseerd op zowel de W186/W189 300 als de W198 300SL is deze ultieme service-auto met een topsnelheid van 170 km/h de snelste racing car transporter ooit.

Unieke voertuigen

De expositie ‘Silver Arrows, Mercedes-Benz Racing cars of the 50s’ omvat Formule 1 bolides en sportwagens die behalve Grand Prixs ook lange afstand straatraces zoals de Mille Miglia, Targa Florio en Le Mans wonnen. De brug tussen de racewagens en de productiemodellen wordt geslagen door twee 300SL vleugeldeur modellen: de W194 racewagen uit 1952 en het daarvan afgeleide productiemodel, de W198.

Stuk voor stuk voertuigen met een omvangrijke geschiedenis in de internationale autosport waar coureurs als Juan Manual Fangio, Stirling Moss, Karl Kling en Hans Hermann menig wedstrijd mee hebben gewonnen.

De automobielen uit deze tijdelijke expositie zijn zonder uitzondering absolute topstukken uit de vaste collectie van het Mercedes-Benz Museum uit Stuttgart.



Einde deel 1.
We willen u bedanken: W105

Re: Louwman, Silver Arrows Racing Cars of the 1950' s. 1 maand geleden #105097

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 58
Deel 2;

Dan nu mijn verhaal, avontuur en beleving.


Het is er niet van gekomen om er een Oude Benz Club uitje van te maken. Gebrek aan tijd, midden in de vakantie en andere dingen, zoals ze gaan in het leven.

Op zaterdag 18 augustus dus met mijn zoon en dochter naar het Louwman Museum vertrokken in de glimmende oude Mercedes-Benz W123 250, die ik dacht voor de deur te kunnen parkeren want, oude auto's mogen dat.

Echter toen we uit de richting Wassenaar voorbij het Louwman Museum reden zagen we een aardig clubje Retro Rally Spul staan, dat werd dus niet voor de deur parkeren. Wat bleek vandaag was de Technische-Keuring voor de SLS Rally ( Scheveningen - Luxembourg - Scheveningen. ) Die gehouden wordt van 29 augustus t/m 2 september 2018, gelijk tijdig met de Historic Grand Prix op Circuit Zandvoort, waar ik altijd het hele weekend aanwezig ben. Helaas anders hadden we nog naar de start en of finish kunnen gaan kijken.

Dan toch een stukje mogen meemaken van de Technische-Keuring en wat oude bekenden tegengekomen, altijd leuk en gezellig.

Op de foto's zien jullie leuk spul en wat een prachtig entree alvorens het Louwman Museum in te gaan. Van de Technische-Keuring heb ik geen foto's gemaakt. Al was het daar best wel leuk en de deelnemers die nog moesten vroegen in spanning aan de gekeurde deelnemers: En goedgekeurd? Altijd spannend een Technische-Keuring al weet je van je zelf dat als je de wagen prepareert het wel goed zit, alleen weet je nooit wat de Technische-Commissie uit den hoge hoed tovert.

Een sfeer impressie;













Einde Deel 2.
Laast bewerkt: 1 maand geleden Door 250Petrolgrun.

Re: Louwman, Silver Arrows Racing Cars of the 1950' s. 1 maand geleden #105098

  • 250Petrolgrun
  • Afwezig
  • Administrator
  • 2 liters is a softdrink, NOT AN ENGINE SIZE!
  • Berichten: 58
Deel 3;

Dan de Mercedes-Benz Silver Arrows from the 50's,

Stuk voor stuk speciaal al ken ik ze wel, maar je komt er toch een stuk dichterbij dan in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Het mooiste is natuurlijk om ze aan het werk te zien en te horen, want de 8 cilinder lijnmotoren zijn pure oor porno. Wil je dat ooit meemaken dan moet je naar Goodwood, Schloss Dyck of een ander prestigieus evenement waar ze toevallig worden aangekondigd. Persoonlijk hoop ik ooit tijdens de HGP op Zandvoort omdat daar in Juan Manuel Fangio en Sterling Moss als 1e en 2e over de finish kwamen in 1955.

Het leuke is van als je met je kinderen 14 & 17 gaat en ze hebben er interesse in, dat ze aan je lippen hangen als je verteld over de geschiedenis. Het verleden en het waarom. Toen ik ze op de iPad het ongeluk op Le Mans liet zien waarbij 84 doden en 120 gewonden vielen waren ze zeer ontdaan en begrepen ze waarom Mercedes-Benz zich toen heeft terug getrokken uit de autosport.

Het mooie van deze tijd met Internet, Wifi & YouTube is dat je ze ter plekke kan laten zien welke wagen door wie werd bereden, wat de wagens konden en welke wagens er bij welke race werd ingezet. Zeer indrukwekkend voor hun was ook de W196 300SLR die in Le Mans reed waarbij de achterkant van de body omhoogkwam bij het aanremmen, en in de bocht weer in zakte.

Mooi om de wagens van zo dichtbij te kunnen bekijken, aan je kinderen te kunnen vertellen en zo samen te genieten. Na het Museum bezoek zijn we nog wat filmpjes gaan kijken op YouTube om deze dag die in het teken stond van Race Historie mooi af te sluiten, dit is ook de Oude Benz Club, je eigen belevenis delen waar je vol van bent, als is het maar een tentoonstelling maar, wat voor één!

Groet, Arno


















































In het onderstaande filmpje een impressie van Auto Visie, op de bovenstaande foto zie je Werner Budding van Auto Visie op de dag dat ik er was werden die opnames gemaakt.



Einde, groet Arno.
Laast bewerkt: 1 maand geleden Door 250Petrolgrun.
We willen u bedanken: W105, CocoW114, sam, wimm

Re: Louwman, Silver Arrows Racing Cars of the 1950' s. 1 maand geleden #105109

  • W105
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
  • Alle MB's na WO-II
  • Berichten: 14
Ik ben ook geweest tegen het einde van deze tentoonstelling: Wondermooi spul en een stukje Stuttgart wat ineens in de buurt van Den Haag stond geparkeerd! Als er ooit nog een initiatief komt om collectief naar Stuttgart te gaan voor MB-Museum mag je me zeker waarschuwen, dat lijkt me ook zeer de moeite waard!!
Met vriendelijke groet,

Hans Fierloos
Service Operation Manager

E-mail: hans.fierloos@hotmail.nl
We willen u bedanken: 250Petrolgrun
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.29 seconden

Wie is online?

Geen

Forum Statistiek

  • Total Users: 520
  • Latest Member: Benzer
  • Total Posts: 23.9duizend
  • Total Topics: 1524
  • Total Sections: 19
  • Total Categories: 5
  • Today Open: 0
  • Yesterday Open: 0
  • Today Answer: 1
  • Yesterday Answer: 5